Analýza pátečních tréninků GP Turecka

Na Istanbul Park zavítala formule 1 poprvé po devíti letech. Týmy musely během pátečních jízd získat co nejvíce relevantních dat – dosáhnout tohoto cíle jim ale znemožňoval nový povrch trati, který z Istanbul Parku udělal „kluziště“. V prvním tréninku se jezdci trápili s nedostatkem přítlaku a extrémní přetáčivostí, a ani výsledková listina odpoledních jízd nám příliš nenapověděla, jak na tom bude rozložení sil ve startovním poli.

Štítky: GP Turecka Zveřejněno 13. 11 2020 — Petr Čermák

Páteční tréninky v Turecku popsal Lando Norris jako „školu smyku“. Nový asfalt byl totiž na Istanbul Parku položen teprve před dvěma týdny, trať je tedy stále „zelená“, což způsobuje nedostatek přítlaku. Právě kvůli tomu jsme byli svědky přetáčivých smyků a hodin.

Zejména z prvního tréninku nelze vyčíst skoro nic. Verstappenův nejrychlejší čas totiž přesáhl hodnotu 1:30 a celkově byl o více než 10 sekund pomalejší než Vettelův kvalifikační čas z turecké GP v roce 2011. Trať se ale postupně nagumovala, odpolední časy tak byly o zhruba 7 sekund rychlejší.

Je obtížné ze získaných dat hodnotit, kdo má navrch a kdo naopak ztrácí. Zelená trať totiž vedla ke ztrátě značné dominance Mercedesu a v kvalifikačních simulacích je rychlost stříbrných šípů totožná s rychlostí Red Bullu. Nedaleko za nimi je pak Ferrari, které neztrácí ani půl sekundy.

VW bere podíl v projektu, který chce vytvářet autonomní nákladní vozidla

Kdo se naopak trápí je Renault – ten zaostává za všemi svými rivaly ze středu pole. Racing Point a McLaren se spolu „tahají“ o pozici pátého nejrychlejšího týmu, jen těsně je předehnalo AlphaTauri. Italský sourozenec Red Bullu v posledních týdnech vykazuje značná zlepšení.

Red Bull a zejména Max Verstappen očekávají, že Mercedes ještě zrychlí a že v neděli bude jasným favoritem na vítězství. Výsledky obou tréninků ale favorizují Maxe Verstappena, který se na novém povrchu bavil. Lídr šampionátu Lewis Hamilton má smíšené pocity – krásnou istanbulskou trať prý položením nového asfaltu „pos*ali“.

Data z kvalifikačních simulací ale nemusí být zítra vůbec relevantní – roste totiž šance deště. George Russell vtipkoval, že by na novém povrchu měl vyšší přítlak za mokra než za sucha. Svou tezi bude možná moci zítra otestovat v praxi.

Pro závod relevantnější závodní simulace favorizují Red Bull, ale jen o pouhé 2 desetiny sekundy před druhým Mercedesem. Čím víc bude trať zrychlovat, tím víc budou stříbrné šípy pro Red Bull hrozbou.

Ve špatné pozici ale není ani Ferrari. Ačkoliv to nevypadá na rovný souboj s nejlepšími dvěma týmy, v závodní rychlosti si pojistili krásnou třetí příčku. Stáj z Maranella by tak mohla zabojovat o velmi důstojné bodové ohodnocení. Zrychlení lze však očekávat i od Racing Pointu – růžoví panteři na nejrychlejší Red Bull ztrácí necelou sekundu. V závodní simulaci se naopak nedařilo McLarenu, který ztrácí nejen na Racing Point, ale i na Renault. „Papájoví“ by se ale mohli těšit těsné bitvě s AlphaTauri.

Výsledky 1. tréninku na GP Turecka

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’35.077 29
2 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’35.318 0.241 27
3 Charles Leclerc Ferrari 1’35.507 0.430 26
4 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’35.543 0.466 26
5 Sebastian Vettel Ferrari 1’35.620 0.543 29
6 Daniil Kvjat AlphaTauri/Honda 1’36.738 1.661 27
7 Lando Norris McLaren/Renault 1’37.216 2.139 21
8 A. Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’37.503 2.426 21
9 Valtteri Bottas Mercedes 1’37.629 2.552 23
10 Esteban Ocon Renault 1’38.428 3.351 23
11 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’38.508 3.431 18
12 Sergio Pérez Racing Point/Mercedes 1’38.612 3.535 22
13 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’39.484 4.407 21
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’40.025 4.948 25
15 Lewis Hamilton Mercedes 1’40.225 5.148 12
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’41.035 5.958 23
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’41.854 6.777 21
18 Daniel Ricciardo Renault 1’45.156 10.079 20
19 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’46.462 11.385 11
20 George Russell Williams/Mercedes 1’49.256 14.179 17

Výsledky 2. tréninku GP Turecka

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’28.330 37
2 Charles Leclerc Ferrari 1’28.731 0.401 45
3 Valtteri Bottas Mercedes 1’28.905 0.575 42
4 Lewis Hamilton Mercedes 1’29.180 0.850 39
5 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’29.363 1.033 42
6 Daniil Kvjat AlphaTauri/Honda 1’29.689 1.359 43
7 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’29.944 1.614 43
8 Sebastian Vettel Ferrari 1’30.022 1.692 41
9 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’30.297 1.967 37
10 Lando Norris McLaren/Renault 1’30.907 2.577 39
11 Sergio Pérez Racing Point/Mercedes 1’31.104 2.774 38
12 Esteban Ocon Renault 1’31.380 3.050 36
13 A. Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’31.493 3.163 39
14 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’31.498 3.168 40
15 Daniel Ricciardo Renault 1’31.660 3.330 35
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’31.932 3.602 43
17 George Russell Williams/Mercedes 1’32.302 3.972 39
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’32.570 4.240 33
19 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’32.807 4.477 37
20 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’33.488 5.158 40