Analýza pátečních tréninků GP Turecka
Na Istanbul Park zavítala formule 1 poprvé po devíti letech. Týmy musely během pátečních jízd získat co nejvíce relevantních dat – dosáhnout tohoto cíle jim ale znemožňoval nový povrch trati, který z Istanbul Parku udělal „kluziště“. V prvním tréninku se jezdci trápili s nedostatkem přítlaku a extrémní přetáčivostí, a ani výsledková listina odpoledních jízd nám příliš nenapověděla, jak na tom bude rozložení sil ve startovním poli.
Páteční tréninky v Turecku popsal Lando Norris jako „školu smyku“. Nový asfalt byl totiž na Istanbul Parku položen teprve před dvěma týdny, trať je tedy stále „zelená“, což způsobuje nedostatek přítlaku. Právě kvůli tomu jsme byli svědky přetáčivých smyků a hodin.
Zejména z prvního tréninku nelze vyčíst skoro nic. Verstappenův nejrychlejší čas totiž přesáhl hodnotu 1:30 a celkově byl o více než 10 sekund pomalejší než Vettelův kvalifikační čas z turecké GP v roce 2011. Trať se ale postupně nagumovala, odpolední časy tak byly o zhruba 7 sekund rychlejší.
Je obtížné ze získaných dat hodnotit, kdo má navrch a kdo naopak ztrácí. Zelená trať totiž vedla ke ztrátě značné dominance Mercedesu a v kvalifikačních simulacích je rychlost stříbrných šípů totožná s rychlostí Red Bullu. Nedaleko za nimi je pak Ferrari, které neztrácí ani půl sekundy.
VW bere podíl v projektu, který chce vytvářet autonomní nákladní vozidla
Kdo se naopak trápí je Renault – ten zaostává za všemi svými rivaly ze středu pole. Racing Point a McLaren se spolu „tahají“ o pozici pátého nejrychlejšího týmu, jen těsně je předehnalo AlphaTauri. Italský sourozenec Red Bullu v posledních týdnech vykazuje značná zlepšení.
Red Bull a zejména Max Verstappen očekávají, že Mercedes ještě zrychlí a že v neděli bude jasným favoritem na vítězství. Výsledky obou tréninků ale favorizují Maxe Verstappena, který se na novém povrchu bavil. Lídr šampionátu Lewis Hamilton má smíšené pocity – krásnou istanbulskou trať prý položením nového asfaltu „pos*ali“.
Data z kvalifikačních simulací ale nemusí být zítra vůbec relevantní – roste totiž šance deště. George Russell vtipkoval, že by na novém povrchu měl vyšší přítlak za mokra než za sucha. Svou tezi bude možná moci zítra otestovat v praxi.
Pro závod relevantnější závodní simulace favorizují Red Bull, ale jen o pouhé 2 desetiny sekundy před druhým Mercedesem. Čím víc bude trať zrychlovat, tím víc budou stříbrné šípy pro Red Bull hrozbou.
Ve špatné pozici ale není ani Ferrari. Ačkoliv to nevypadá na rovný souboj s nejlepšími dvěma týmy, v závodní rychlosti si pojistili krásnou třetí příčku. Stáj z Maranella by tak mohla zabojovat o velmi důstojné bodové ohodnocení. Zrychlení lze však očekávat i od Racing Pointu – růžoví panteři na nejrychlejší Red Bull ztrácí necelou sekundu. V závodní simulaci se naopak nedařilo McLarenu, který ztrácí nejen na Racing Point, ale i na Renault. „Papájoví“ by se ale mohli těšit těsné bitvě s AlphaTauri.
Výsledky 1. tréninku na GP Turecka
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’35.077 | – | 29 |
2 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’35.318 | 0.241 | 27 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’35.507 | 0.430 | 26 |
4 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’35.543 | 0.466 | 26 |
5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1’35.620 | 0.543 | 29 |
6 | Daniil Kvjat | AlphaTauri/Honda | 1’36.738 | 1.661 | 27 |
7 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’37.216 | 2.139 | 21 |
8 | A. Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’37.503 | 2.426 | 21 |
9 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’37.629 | 2.552 | 23 |
10 | Esteban Ocon | Renault | 1’38.428 | 3.351 | 23 |
11 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’38.508 | 3.431 | 18 |
12 | Sergio Pérez | Racing Point/Mercedes | 1’38.612 | 3.535 | 22 |
13 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’39.484 | 4.407 | 21 |
14 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’40.025 | 4.948 | 25 |
15 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’40.225 | 5.148 | 12 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’41.035 | 5.958 | 23 |
17 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’41.854 | 6.777 | 21 |
18 | Daniel Ricciardo | Renault | 1’45.156 | 10.079 | 20 |
19 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’46.462 | 11.385 | 11 |
20 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’49.256 | 14.179 | 17 |
Výsledky 2. tréninku GP Turecka
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’28.330 | – | 37 |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’28.731 | 0.401 | 45 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’28.905 | 0.575 | 42 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’29.180 | 0.850 | 39 |
5 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’29.363 | 1.033 | 42 |
6 | Daniil Kvjat | AlphaTauri/Honda | 1’29.689 | 1.359 | 43 |
7 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’29.944 | 1.614 | 43 |
8 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1’30.022 | 1.692 | 41 |
9 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’30.297 | 1.967 | 37 |
10 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’30.907 | 2.577 | 39 |
11 | Sergio Pérez | Racing Point/Mercedes | 1’31.104 | 2.774 | 38 |
12 | Esteban Ocon | Renault | 1’31.380 | 3.050 | 36 |
13 | A. Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’31.493 | 3.163 | 39 |
14 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’31.498 | 3.168 | 40 |
15 | Daniel Ricciardo | Renault | 1’31.660 | 3.330 | 35 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’31.932 | 3.602 | 43 |
17 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’32.302 | 3.972 | 39 |
18 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’32.570 | 4.240 | 33 |
19 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’32.807 | 4.477 | 37 |
20 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’33.488 | 5.158 | 40 |