Analýza: Odhadované pořadí výkonnosti mezi týmy

Odhadované rozložení sil je to, co lidi během testů a krátce po nich nejvíce zajímá. Letos je to těžší než kdy dříve, protože velmi nízké teploty, mokro a sníh ovlivnily první poločas testů natolik, že jsou vlastně nereprezentativní. Přesto všechno se ale něco z uplynulých čtyř dnů testování něco vyčíst dá.

Štítky: Předsezonní testy Zveřejněno 2. 03 2018 — Tomáš Richtr

Nejdříve si ale pojďme spolu vzpomenout na průběh loňské sezony. V kvalifikačním výkonu motoru se Ferrari dostalo téměř na úroveň Mercedesu. Mezi lety 2016 a 2017 dosáhlo Ferrari v této disciplině velkého pokroku. A v závodním režimu to bylo ještě vyrovnanější, navíc se k Mercedesu a Ferrari přidal často Red Bull. Co je ale ze všeho nejdůležitější: rozložení sil bylo okruh od okruhu rozličné. Pokud Mercedes výkonnostně nějak výrazně neodskočí, není důvod, aby tomu bylo letos podobně: tedy že výkony budou závislé na konfiguraci dráhy a klimatických podmínkách. Expert televize Sky Sports Mark Hughes došel k závěru, že zatímco v jízdě na rychlé kolo je Mercedes pořád jedničkou, na delší závodní vzdálenost tomu tak není. Stejně jako vloni. Připočíst musíme také velmi důležitý faktor jiných specifikací pneumatik Pirelli. Je mezi nimi velký rychlostní rozdíl. Podle inženýrů v Barceloně jde až o 1,3 sekundy mezi žlutou měkkou a super-měkkou červenou. Hyper-měkká růžová byla o další více než půl sekundu rychlejší. Právě tuto sadu nasadil Stoffel Vandoorne z McLarenu.

Navzdory těžkám podmínkám v Barceloně se ale pořád dá na vozech ledasco zkoušet. Řada rozličných systémů včetně mapování motoru a na suché dráze je to aerodynamický balanc a efektivita. Kontrola toho, zda vzduch rozličné komponenty obtéká jak má, zda vzduch tyto komponenty opouští jak má, a zda má vzduch správný vliv a dopad na další komponenty auta, které mu stojí v cestě. Zda aerodynamické prvky generují požadovanou úroveň přítlaku, nevznikají víry v různých rychlostech a bodech zatáčky, které narušují stabilitu jízdy. A tak dále.

Nejrychlejší čas zajel na bílé střední sadě (třetí nejtvrdší ze sedmistupňové škály) Lewis Hamilton v čase 1.19,333. Podle odborníků přímo na okruhu včetně zástupců Pirelli to není žádná ostuda pro soupeře, protože s ohledem na specifické podmínky mohla právě tato specifikace pneu fungovat nejlépe. Sebastian Vettel má soupeře od Mercedesu za favority, ale to neznamená, že by házel ručník do ringu.

Taktika s motory: Tři na sezonu nebo něco obětovat a získat výhodu na výkonu?

“Pokud dokážeme být Mercedesu tak blízko jako loni, nebo možná ještě o kousek blíž, bylo by to skvělé,” řekl.

Co do absolutní rychlosti si vážně musíme počkat až na první závody, ve kterých všechna auta pojedou v kvalifikace s tím nejagresivnějším možným nastavením a jezdeckým nasazením. Toho se prostě v testech nedosahuje, a to ani v kvalifikační simulaci. Hodně patrná je lepší spolehlivost. Pamatujete na předpovědi o “krvavých lázních” na prahu sezony 2014? Problémy byly nemalé, ale ke krvavé lázni to mělo daleko. Inženýři týmů F1 jsou ti nejlepší na světě. Red Bull protentokrát nezaspal začátek sezony a svůj RB14 ladí od prvního dne testů, i když jej provázely určité problémy, kvůli kterým strávil více času v garáži, než by si tým přál. Jeho šéf Christian Horner má ambici stát se tím “největším potížistou” vůči dvojici Mercedes – Ferrari.

Dodavateli motorů Honda zjevně rozvod s McLarenem prospěl. Spolupráce s Toro Rosso zatím probíhá hladce, motor se zdá být velmi solidně spolehlivý. Přinejmenším dává zapomenout na testy ze začátku tří předchozích sezon. “Testy proběhly dobře, z porovnání GPS pozic pro srovnání se soupeři to nevypadá špatně,” řekl Novozélanďan Brendon Hartley.

A kdo ví? Třeba to v sezoně 2019 může být Honda opravdu dobrá alternativa pro Red Bull, po těch letech trápení se s Renaultem. Ten kromě svých továrních vozů pohání monoposty McLarenu. Srovnávání výkonů týmů Renault-Renault a McLaren-Renault bude jedním ze zajímavých příběhů sezony. Carlos Sainz předpovídá, že McLaren bude v úvodu sezony lehce před Renaultem, pro který s Nikem Hülkenbergem Carlos Sainz jezdí. “Zatím dobrý, auto i motor fungují dobře,” nechal se slyšet Fernando Alonso. “V týmu McLaren-Renault je velký potenciál.”

Žurnalistický veterán Mark Hughes byl jedním z těch, kteří si troufli na sestavení výkonnostního pořadí. S použitím znalostí o rozdílech výkonu jednotlivých specifikací pneumatik a korekcí na základě odhadovaného množství použitého paliva sestavil následující žebříček:

1. Mercedes
2. Red Bull, Ferrari cca (+0,3 sekundy)
3. Renault (+0,6)
4. Williams (+0,5)
5. Haas, McLaren (+0,5)
6. Force India (+0,3)
7. Toro Rosso (+0,4)
8. Sauber (+0,3)

Tipujte během testů a vyhrajte luxusní kalendář F1

Bývalý konstruktér vozů F1 Ben Anderson se také pokusil sestavit pořadí výkonnostního žebříčku, jen započítal rozdíly mezi specifikacemi pneumatik z loňského testu po závěrečném závodě v Abú Dhabi. Po započtení těchto a dalších faktorů, týkající se například množství paliva, vztažených na žlutou měkkou sadu pneu jako referenční specifikaci, mu vychází následující pořadí:

1. Red Bull 1m18.129s
2. Mercedes 1m18.383s
3. Ferrari 1m19.123s
4. Renault 1m19.373s
5. McLaren 1m19.425s
6. Haas 1m20.367s
7. Toro Rosso 1m20.418s
8. Williams 1m20.792s
9. Force India 1m21.341s
10. Sauber 1m21.771s

Ben Anderson současně komentuje svá vlastní pozorování. Mercedes trochu zvýšil sklon svého auta dopředu (rake), kterým je typický zejména Red Bull. Proto má zadní část auta na konci hlavní rovinky níže než ostatní. Vyjádřil naopak překvapení (zklamání) nad Ferrari, které se podle něj v průběhu testů ve srovnání s ostatními nezlepšovalo. Na rozdíl od Carlose Sainze si myslí, že Renault je před McLarenem, ale jen o kousek, a očekává, že Renault nově povede střed pole.

Ben Anderson se současně rozplývá nad tandemem Toro Rosso – Honda. “Pro Toro Rosso bylo možná desetkrát těžší přejít na Hondu, než bylo pro McLaren těžké adaptovat se na Renault,” řekl.

Testy pokračují v úterý 6. března příští týden. Mark Hughes se těší na to, že časy půjdou blízko k hodnotě 1:17,xxx. Loňský nejrychlejší čas z Barcelony je 1:18,634.

Datum Průběžné informace a výsledky
18. února 2019 Už brzy
19. února 2019 Už brzy
20. února 2019 Už brzy
21. února 2019 Už brzy
26. února 2019 Už brzy
27. února 2019 Už brzy
28. února 2019 Už brzy
29. února 2019 Už brzy

Diskuse k článku

Napsat komentář