Poznatky z úvodních testů v Barceloně

Zimní přestávka je oficiálně u konce a vozy formule 1 se konečně objevily na skutečné trati v Barceloně v rámci prvních předsezonních testů. Nejrychlejší časy zajely piloti Mercedesu, za kterými skončily oba Red Bully, bude po revoluci pravidel vše při starém a co všechno jsme se za tři dny ve Španělsku dozvěděli?

Štítky: 2022 Předsezonní testy Zveřejněno 28. 02 2022 — Vašek Štěpánek

Mercedes a Red Bull opět na špici?

Vloni zažily obě stáje nepříjemný bolehlav, jak Mercedes, tak Red Bull musel kvůli ostré bitvě o titul najít ideální balanc ve vývoji vozu pro rok 2021 a letošní monopost, kdy vešla v platnost nová technická pravidla.

Byl to ale opět německý tým s Lewisem Hamiltonem, kdo v první sérii testů v Barceloně zaznamenal nejrychlejší čas, George Russell zajel celkově druhé nejrychlejší kolo testů na okruhu v Barceloně. Red Bully skončily na třetím a čtvrtém místě.

Lze tak předpokládat, že se může loňská sezona opakovat? Rozhodně ne, i když je samozřejmě možné, že se Mercedes a Red Bull opět utkají o mistrovský titul, tři dny předsezonních testů je žalostně málo informací na kdejaké závěry.

Stejně pravděpodobné může být i prohlášení George Russella, který uvedl, že nejrychlejší jsou pravděpodobně červené (Ferrari) a oranžové (McLaren) monoposty. Také tyto dvě stáje se během svého působení ve Španělsku neprojevovaly vůbec špatně.

I přes výsledkové tabulky je důležité si uvědomit, že se stále jedná o první předsezonní testy, ty obvykle bývají využívány pouze pro sběr dat o pohonné jednotce a spolehlivosti. Více adekvátní data o výkonech vozů bychom mohli mít až po testech v Bahrajnu.

Ferrari svůj čas navíc využilo dobře

Budou červeno-černé monoposty černým koněm letošní sezony? Strach z Ferrari má viditelně jak Mercedes, tak Red Bull. Není se ani čemu divit, Ferrari v průběhu loňského roku mohlo strávit podstatně více času prací v aerodynamickém tunelu a prací s CFD systémem.

Proč? Nová pravidla totiž umožňují týmům, které jsou hůře umístěny v šampionátu, strávit více času v simulačních prostředích. Jelikož v roce 2020 Ferrari skončilo až šesté, mělo vloni k dispozici mnohem více času než první dva týmy a Maranello toho očividně využilo.

Lewis Hamilton dokonce prohlásil, že Ferrari může být ve vývoji vozu klidně několik měsíců napřed, což je ale poměrně odvážné prohlášení. Faktem ale je, že červené formule zatím působí velmi dobře, lépe než v posledních letech.

Monopost se podle jezdců Charlese Leclerca a Carlose Sainze chová dobře jak s malým, tak velkým množstvím paliva, dobře se pracuje s pneumatikami a také je nové Ferrari F1-75 zdá se spolehlivé, což je vždy dobré znamení.

Podobně nadějných předsezonních testů má ale za sebou Ferrari v moderní historii hned několik, v letech 2017, 2018 a 2019 bylo Maranello dokonce už v únoru pasováno do role favorita a Sebastian Vettel byl korunován mistrem světa, realita byla ale jinde.

Nová auta nejsou nesmrtelná

Po prvním dni testování v Barceloně se zdálo, že nové vozy jsou velmi spolehlivé. Žádné červené vlajky a více než 1100 odjetých kol představovalo poklidný a nečekaný start roku 2022, technické problémy měla pouze Alfa Romeo.

Ale… v druhý den testů se začal lámat chleba a k Alfě se přidal Aston Martin, Haas, Red Bull i Mercedes – ten měl ale několik menších problémů, které průběh předsezonních příprav německé stáje nijak zvlášť nenarušil.

Poslední den byl tím paradoxně nejdivočejším. Ještě před přestávkou na oběd bylo vyvěšeno pět červených vlajek. Ty odstartoval Fernando Alonso s Alpinem, kdy Španělovi začal vůz A522 hořet, na vině byl údajně problém s únikem oleje.

Ten samý technický zádrhel potkal také Haas a Aston Martin, ani jeden z týmů už odpoledne po obědě nevyjel z garáže. Podobně zlý den zažila AlphaTauri, která nedokázala opravit svůj vůz po nehodě z rána, o kterou se postaral Pierre Gasly.

Takřka bez problémů si v testech počínalo pouze Ferrari, McLaren a Williams, což je velmi dobré znamení pro všechny tři stáje. Tým založený Frankem Williamsem obecně zažil snad nejlepší úvod roku za posledních několik let.

(Prozatímní) rozmanitost v designech

Od roku 2019, kdy byla představena aktuální nová pravidla, panovala ve formuli 1 obava, že formule nové generace si budou až extrémně podobné a nebude možné provést výrazné změny ve vývoji, to se ale ukázalo za mylnou představu.

Rozmanitost designů vozů překvapila vedení F1, FIA i samotné inženýry jednotlivých stájí. Snad žádný tým nezvolil ten samý koncept ve vývoji, což jen zvyšuje vzrušení a napětí ze začátku nové sezony 2022, je to ale jedno riziko…

…ten koncept, který se ukáže být tím nejlepším, bude v následujících několika závodech sledován a kopírován. Šéf AlphaTauri Franz Tost už před časem přiznal, že se obává trendu kopírování v několika prvních závodech.

Je předjíždění jednoduší?

Jedním z hlavních důvodů, proč byla zavedena aktuální pravidla, byla snaha o zlepšení show a usnadnění předjíždění, respektive sledování vozu vpředu. Do loňské sezony totiž vůz za sebou vytvářel příliš velké množství ‚špinavého‘ vzduchu a předjíždění bylo těžší.

Samotný předjížděcí manévr by se měl rozdělit do dvou důležitých faktorů – sledování soupeře vpředu a samotné předjetí soupeře. Právě sledování a jízda vzadu by měla být dle nových regulí snazší a podle prvních informací tomu tak skutečně je!

Piloti se shodují, že sledování monopostu vpředu je nyní opravdu jednodušší – nové chování vozů si pochvalovali především Lando Norris, Charles Leclerc a George Russell. Samotné předjíždění je ale paradoxně o něco těžší, a to kvůli zhoršené aerodynamice.

Tento jev by se ale postupným vývojem a zdokonalováním aerodynamických vlastností nových formulí dal odstranit, nebo minimálně velmi zredukovat. Nezbývá než si počkat až do Velké ceny Bahrajnu, která se uskuteční v druhé polovině března.

Pirelli to možná dokázalo

Italskému dodavateli pneumatik se to pro letošní sezonu možná podařilo dobře namixovat. Nové osmnáctipalcové pneumatiky byly rovněž velmi probíraným tématem, avšak po prvních jízdách v Barceloně vše vypadá poměrně slibně.

Důležitým ukazatelem byl moment, kdy piloti až moc tlačili na výkon a své gumy nešetřili, ale poté byli schopni s pneumatikou ještě nějaký čas pracovat – toto se testovalo především u delších jízd u McLarenu.

Chladné počasí ve Španělsku ale přineslo velké a nereprezentativní rozdíly mezi jednotlivými sadami pneumatik. V testech byl rozdíl mezi sadami v průměru okolo 1 až 1.5 sekundy, ve více běžných podmínkách by měl být rozdíl okolo 0.5 sekundy, což je ideální.

Noční můra Haasu pokračuje

Haas do nové éry formule 1 nevstoupil vůbec dobře. Americký tým se po celé předsezonní testy v Barceloně trápil se spolehlivostí. Technické problémy došly až tak daleko, že v poslední den testů odjel Haas s Mazepinem pouze 9 kol.

Bilance z celého testování ve Španělsku bohužel nevypadá o moc lépe, Američané za celé testy odjeli stejný počet kol jako Mercedes v poslední den (160). Zdá se ale, že samotný vůz VF-22 není úplně nejpomalejším monopostem.

Další ránou pod pás je pro tým i aktuální dění na Ukrajině a sankce pro Rusko. Hlavní sponzor Haasu je (byla) ruská společnost na výrobu hnojiv Uralkali, jejíž majitelem je otec Nikity Mazepina, ruská společnost už není zmíněna ani na webových stránkách stáje.

Haas proto poslední den testů odjel se zcela bílým monopostem bez sponzorů a log ruské společnosti. Vzájemná budoucnost obou stran je velmi nepravděpodobná a každým dnem se snižují i šance samotného Mazepina co se setrvání v F1 týče.

Bottasův restart se nezdařil

Alfa Romeo podobně jako Haas nezačala rok 2022 zrovna nejlépe. Valtteri Bottas po pěti těžkých letech u Mercedesu potřeboval skvělý a svěží restart. Kvůli častým a technickým problémům tomu ale tak opravdu nebylo.

Za celé tři dny odjel finský závodník jen 54 kol, což je opravdu velmi málo a nenajeté kilometry budou týmu chybět, zvlášť na prahu nové éry sportu a malým týmům jakým Alfa Romeo je, podobné překážky ublíží více než špičce startovního pole.

To samo o sobě není dobrá zpráva pro druhého pilota Alfy Romeo Guanyu Zhoua. Čínský nováček toho rovněž moc neodjezdil a jeho zkušenosti s vozem jsou nadále minimální. Alfa Romeo tak bude mít během druhých testů co dělat.

Bahrajn vše změní

První série testů je za námi a zdaleka jsme neviděli skutečný potenciál jednotlivých týmů a vlastně ani samotné skutečné monoposty. Barcelona týmům posloužila spíše jako místo pro sběr dat o fungování a mapování motoru.

Na samotný výkon se budou stáje zaměřovat pravděpodobně až během předsezonních testů v Bahrajnu. Tam už bychom mohli vidět reálnější (nikoliv finální) potenciál jednotlivých vozů a také nové nasazené díly.

Může se tak stát, že vozy budou vypadat zase o něco jinak. Ve druhém případě budou vozy sice vypadat podobně jako v Barceloně, zevnitř tomu ale už tak nebude. Je to zkrátka proces vývoje a týmy logicky nechtějí ukazovat své novinky hned během prvních testů.

Problémy s houpáním

Velkým překvapením pro týmy byl obrázek houpajících a poskakujících formulí. Simulace tyto problémy neodhalily, a tak se opět potvrzuje, že až samotná realita bývá nejčastěji tou pravou a spolehlivou zkouškou.

Houpání vzniká v důsledku fungování podlahy – ta nově není rovná, jsou v ní implementovány tzv. Venturiho tunely. Ty přisávají vůz k dráze (tak funguje ground efect), ale nahromaděný vzduch opět vůz od vozovky zvedá.

Tím se vůz opět přisává k trati a tento proces se neustále opakuje. Problémem není samotné houpání auta, ale až příliš velká frekvence tohoto jevu, který může vést k poškození vozu, to se například stalo Alfě Romeo.

Při delších jízdách je tak riziko poškození podlahy, celkového uložení vozu a dalších důležitých částí auta. To může vést i k horší ovladatelnosti a potenciálně nebezpečným situacím. Proto bude vývoj z kraje sezony zaměřen patrně na houpání formulí.

Šéf Ferrari uvedl, že ten, kdo jako první zvládne vyřešit problém s poskakováním monopostu, bude vůči ostatním ve výhodě. Podle dalších inženýrů z dalších týmů je problém s pohyby již nalezen, horší je jej ale odstranit.

Nová auta možná nebudou pomalejší

Prvotní simulace naznačovaly, že nová generace formulí bude až o pět sekund pomalejší než ta předchozí. Dnes je už jasné, že o pěti sekundách se vůbec nemůžeme bavit, možná se nemusíme bavit o žádné časové ztrátě.

Nové monoposty jsou sice aerodynamicky méně dokonalé než například loňské modely a jsou tím pomalejší v zatáčkách, zároveň mají díky své zjednodušené aerodynamice mnohem menší odpor vzduchu a tím jsou zase rychlejší na rovinkách.

Vloni při GP Španělska startoval z pole position Lewis Hamilton, čas jeho vítězného kola byl 1:16.741 s, což je o 2.4 sekundy rychlejší, než je hodnota nejrychlejšího času v letošních předsezonních testech.

Například v roce 2019 byla hodnota nejrychlejšího času v testech 1.17.393 s. Během soutěžního víkendu ve Španělsku byl čas pole position 1:15.406 s. Lze tak říct, že nejrychlejší čas v testech je zhruba o 2 sekundy pomalejší než během závodního víkendu.

Tím se tak dostáváme k tomu, že čas letošní pole position ve Velké ceně Španělska bude možná na podobné úrovni jako vloni. Na okruzích, kde je více rovinek (Monza) by mohly být nové vozy dokonce rychlejší.