Formule se vrací na Laguna Seca

Americké formule čeká něco, o čem sní miliony fanoušků F1 po celém světě: návrat na jeden z nejklasičtějších okruhů v historii amerického motorsportu: kalifornská Laguna Seca s proslulou vývrtkou - dvojí zatáčkou s nepředstavitelným převýšením.

2 Štítky: Historie IndyCar Zveřejněno 17. 07 2018 — GPF1.cz

Historický okruh v Severní Kalifornii bude závěrečným závodem amerického seriálu formulí IndyCar v sezoně 2019 na konci září. Pod jmény CART / IndyCar nebo Champ Car se tu jezdilo v letech 1983 až 2004. V roce 1995 tu například vyhrál současný ředitel týmu F1 McLaren Gil de Ferran. Vzor vůle a vzdoru Alex Zanardi vyhrál závod o rok později. Stalo se tak díky předjetí v posledním kole závodu Bryana Herty ve slavné ‘vývrtce’ – Corkscrew, neboli šikaně, která se ale vyznačuje velkým převýšením – rychlým spádem dolů. Tento předjížděcí manévr by ale z pohledu moderních pravidel F1 zcela jistě neprošel u sportovních komisařů…

Účastník 28 velkých cen F1 a šampion Champ Car 2002 Cristiano da Matta vyhrál závod v roce 2002. Michael Andretti, který údajně vyhodnocuje možnosti vstupu do formule 1 v roli šéfa týmu, v Laguna Seca jako pilot vyhrál v letech 1991 a 1992 pro tým, který spoluvlastnil americký herec Paul Newman. V roce 1976 v seriálu kanadsko-americké formulové série Formula Atlantic závod na okruhu Laguna Seca vyhrál Gillese Villeneuve. V roce 1994 se tu rozloučil se závodní kariérou Mario Andretti.

Seriál mistrovství světa silničních motocyklů tu závodil v letech 1988 – 1994 a 2005 – 2013. Řada jiných závodů tu byla také uspořádána. Okruh se nachází v lokalitě Monterey Bay na jih od San Franciska a San Jose.

Pro české fanoušky vešel okruh v Laguna Seca do paměti tím, že na něm v rámci dnes již zaniklého formulového seriálu národů A1GP startovala Česká republika s Tomášem Engem za volantem v březnu 2006. Tento závod byl televizním komentátorským debutem současný komentátora F1 Tomáše Richtra.

Diskuse k článku

Napsat komentář