nismo3

Hodí Honda ručník do ringu? Příběh Nissanu dokládá, že to Japonci umí

Forma týmu McLaren-Honda je smutná, ale ještě smutnější je fakt, že Honda neví, jak své problémy vyřešit. Je tedy racionální se ptát, jak dlouho to Honda (nebo McLaren) vydrží?

4 Štítky: Honda Motorsport Nissan Zveřejněno 19. 04 2017 — Tomáš Richtr

Tento příběh obnoveného partnerství McLaren – Honda se zcela jistě zapíše do historie F1, byť rozhodně ne lichotivým písmem. Tříletá agónie, která nemá řešení. Jedná se o katastrofu finanční i mediální. Nekonečná očekávání a naděje fanoušků nemají nekonečné limity. Hodí ručník do ringu dřív Honda nebo McLaren?

Příklad z jiné oblasti vrcholového motorsportu ukazuje, že když se to uzná za vhodné, takový ručník do ringu přiletí i z Japonska.

Nissan GT-R LM Nismo byl sportovní prototyp postavený japonskou společností Nissan Motor Company se sídlem v Jokohamě. Mířil do kategorie ‚Le Mans Prototype 1 Hybrid (LMP1-H)‘ Mistrovství světa vytrvalostních závodů a samozřejmě 24 hodin Le Mans. Unikátní byl tento vůz mimo jiné vepředu umístěným motorem. Fenomenální reklamu si na tento prototyp inspirovaný silničním vozem Nissan GT-R zajistila firma ve finále Superbowlu v únoru 2015, půl roku po oficiálním představení projektu.

Auto se ale dočkalo všeho všudy pouze jediného závodu.

Před Nissanem navrženým týmem Bena Bowlbyho byl posledním autem s motorem vepředu Panoz LMP-1 Roadster-S. Nissan měl ale na rozdíl od Panozu poháněnou přední nápravu díky převodovce umístěné před motorem. Za motorem a pod kokpitem byl umístěn rekuperační systém dvou vysokootáčkových setrvačníků od firmy Torotrak. Za určitých okolností využitím hřídelí a motorgenerátor uměl být Nissan GT-R vybaven pohonem všech čtyř kol.

S váhovým rozložením směrem dopředu měl Nissan větší kola vepředu a menší vzadu (360 vs 230 mm). Chladicí systém pro motor, převodovku a setrvačníky byly umístěny ve přední části auta. S ohledem na konfiguraci auta bylo turbo umístěno nad motorem a výfuky byly také v přední části auta.

Nissan měl v plánu nasadit dva vozy GT-R LM do Mistrovství světa vytrvalostních závodů sezony 2015 a tři vozy pro závod 24 hodin Le Mans. Není bez zajímavosti, že samotný tým měl základnu v americkém Indianapolisu. Prvním oznámeným pilotem byl Španěl Marc Gené, který přešel od Audi. Přidali se vítěz kategorie LMP2 ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans 2014 Harry Tincknell, šampion evropské Le Mans série Olivier Pla a šampion Super GT Tsugio Matsuda.

Tým testoval na Okruhu Amerik v Austinu (dějiště GP USA) a v NOLA Motorsports Park v americké Louisianě. To se dělo po závodě 24 hodin Le Mans v roce 2015, kde ve své kategorie jako jediní nebyly klasifikovány právě tři vozy Nissan GT-R LM NISMO. Jediný závod, do kterého Nissan nakonec ten rok nastoupil.

Nepěkný vánoční dárek přišel 22. prosince 2015. Program byl zrušen.

Ačkoli se o nich říká, že by raději spáchali seppuku než aby se vzdali, realita je jiná. Japonci umějí učinit chladnokrevné rozhodnutí a Toyota s Hondou před osmi lety budiž toho nejedním důkazem.

Otázkou tedy je, jak dlouho vydrží Honda teď? Enormní nespolehlivost a slaboučký výkon je s každým závodem hůře a hůře snesitelný. Zodpovědnost je veliká a manažeři McLarenu a Hondy nesnesou každý den číst svodky o článcích, které o nich vycházejí. Řešení se nezdá být na obzoru a rozhodnutí McLarenu soustředit se na jiné oblasti motorsportu, kde nemusí být odkázán na někoho jiného (IndyCar, Le Mans) je více než velkou hrozbou.

Svět formule 1 umí překvapit šokujícími informacemi a v příběhu McLaren – Honda bychom měli být ostražitější než kdy jindy.

Diskuse k článku

  1. alberto.ascari
    alberto.ascari 20.4.2017 (23:48)

    alberto.ascari:
    Len čas je to co McL ani Honda nemají. Toto není vývoj škodovky pro indický trh, a když nestihneme Ženevu, tak to necháme pro Paříž. To jsou tři tristní roky, úprk sponzorů, úbytek prize money a legrace z týmu který byl legendou F1. Nepochopitelná laxnost Japonců, kteří netočili ten hybríd v Civicu 24/7 na Suzuce, ale jen na stolici ve fabrice, a pak se diví, že na 5G nefunguje olejová pumpa. Na testech jeden den dají dvě kola, druhý den 82, ale neví proč. Ani jedno, ani to druhé… Obavám se nejhoršího, tudíž že tato značka zmizí brzy z gridu..

    Nějaké překlepy a chybičky…

  2. alberto.ascari
    alberto.ascari 20.4.2017 (23:46)

    Len čas je to co McL ani Honda nemají. Toto není vývoj škodovky pro indický trh, a když ne stihneme Ženevu, tak to necháme pro Paříž. To jsou tři tristní roky, úprk sponzoru, úbytek prize money a legrace z týmu který byl legendou F1. Nepochopitelná laxnost Japonců, kteří netočili ten hybríd v Civicu 24/7 na Suzuce, ale jen na stolici ve fabrice, a pak se diví, že na 5G nefunguje olejová pumpa. Na testech jeden den dají dvě kola, druhý den 82, ale neví proč. Ani jedno, ani to druhé… Obavám se nejhoršího, tudíž že tato značka zmizí brzy z gridu..

  3. FantomasMan
    FantomasMan 20.4.2017 (7:52)

    Ako fanúšík McLarenu som na začiatku roka taktiež oheň šíril v diskusiách. Ale teraz žiadam aby ste všetci dali tímu MacLaren a Honde pokoj a dopriali im potrebný kľud na vývoj. Áno stala sa chyba. O tom niet prieku. Ale v tomto momente neexistuje rýchle riešenie. Chce to len čas. Každopádne ako sledujem preteky ono stým výkonom Hondy to nebude až také kritické. Veď Alonso pri zníženom výkone pre vybrácie dokáže jazdiť cca 11-15 miestom.

  4. villonso 20.4.2017 (7:07)

    Zajímalo by mne, jak to jde dalšímu japonskému paskvilu, Mazdě Skyactiv Diesel?

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.