Analýza: Co všechno se dalo vyčíst ze skončených testů

Rozložení sil mezi týmy se bude lišit závod od závodu sezony 2018. Proměnných je celá řada: tvar okruhu, jeho povrch, zvolené specifikace tvrdosti pneumatik, aktuální teploty vzduchu, povrchu dráhy, vlhkost vzduchu, technická spolehlivost, životnost komponent. A to určitě není všechno. Hlavně proto se nedá k výsledkům předsezonních testů přihlížet jako k předpovědi toho, jak to bude letos vypadat. Přesto všechno se z nich nějaké malé informace vyčíst dají.

Štítky: Předsezonní testy Zveřejněno 13. 03 2018 — Tomáš Richtr

Jednou jistotou je fakt, že trojice nejsilnějších týmů se oproti loňsku nezměnila: stále se jedná o Mercedes, Ferrari a Red Bull. A vypadá to, že mezi touto trojicí a takzvaným ‘zbytkem světa’ je relativně velký časový a výkonnostní rozestup. A kdo je ze zbytku světa tím nejlepším? Nejčastěji zmiňovanými jmény jsou Renault, Haas a možná také McLaren, pokud se mu podaří vypořádat se s relativně velkou úrovní nespolehlivosti.

Problematické na uplynulých testech bylo, že se Mercedes, Ferrari a Red Bull nepředvedly ve shodné kombinaci ‘kvalifikační simulace’ a ‘hyper-měkké pneumatiky’, které jsou těmi nejměkčími. I tak bychom hovořili ‘jen’ o předpokládaných výkonech v kvalifikaci, které jsou ale nesmírně důležité. Jak ukázala přinejmenším uplynulá sezona. S relativně slabším autem máte šanci se udržet v závodě před autem silnějším, pokud jste jej porazili v kvalifikaci. Jednalo se navíc jen o jeden příklad okruhu Catalunya, navíc s novým povrchem dráhy. Kdekoli jinde to může být jinak, ať už porovnáme Barcelonu, Kanadu, Monako nebo třeba Monzu. Mercedes v testech svůj plný kvalifikační potenciál neukázal. Oproti tomu je Kimi Räikkönen přesvědčen, že by Ferrari mohlo být ještě rychlejší. A co Renault se štítkem TAG Heuer v útrobách Red Bullu? Vypadá to na výkonnostní krok vpřed. Ale jak velký?

Valtteri Bottas, Sebastian Vettel a Max Verstappen ve čtvrtek absolvovali jízdu na délku odpovídající velké ceně. Všichni jezdci během této simulace absolvovali dvě zastávky pro výměnu pneumatik. Všichni jeli na bílé střední sadě pneumatik, jen Vettel v úvodním úseku (stintu) nasadil červenou super-měkkou. Analýza časů provedená komentátorem britské Sky Sports Markem Hughesem indikuje relativně strmě klesající křivku rychlosti pneumatik (degradace). Jsou na konci úseku o 28 kolech přibližně o 0,4 sekundy na kolo pomalejší.

Relativně složitým schématem, který bere v úvahu vypočítanou degradaci pneumatik a množství paliva, došel k hypotetickým časům zajetých na nové bílé střední sadě pneumatik a s nízkým množstvím paliva. Společná referenční hladina.

  • Mercedes 1:18,3xx
  • Ferrari 1:18,4xxx
  • Red Bull 1:19,4

Archiv reportáží z testů

Datum Průběžné informace a výsledky
18. února 2019 Už brzy
19. února 2019 Už brzy
20. února 2019 Už brzy
21. února 2019 Už brzy
26. února 2019 Už brzy
27. února 2019 Už brzy
28. února 2019 Už brzy
29. února 2019 Už brzy

Toto porovnání se ale podle Hughse vyznačuje dvěma anomáliemi. Analýza Vettelových časů indikuje, že Vettelovy pneumatiky málo degradovaly, jako kdyby pilot Ferrari nejel naplno, ale jen cílil určitou hodnotu času. Co to znamená? Těžko říci. S rychlejšími, těžšími vozy s větším odporem vzduchu přichází větší spotřeba, což by prý mohl být jeden z problémů. Zda to bude mít vliv na potenciální deficit Ferrari na Mercedes v závodním režimu, to pochopitelně ukážou až první velké ceny. Druhou anomálií jsou časy Maxe Verstappena, který sice vykazuje degradaci u svých pneumatik, ale po analýze to opět vypadá, že nejel v některých úsecích tak naplno, jako Bottas.

Podobně jako v předchozích letech bude důležité, jak se tomu kterému týmu bude dařit v kombinaci s konkrétní sadou pneumatik. Mercedes se soustředí na bílé, ty nejtvrdší, které byly v Barceloně nasazeny. Vloni na nich byl Mercedes ‘jako doma’. Nevypadá, že by tomu letos mělo být jinak. Další týmy naopak věnovaly více pozornosti měkčím pneumatikám. Jako kdyby z nich pro letošek chtěly vymáčknout ještě více. Koketování Ferrari a Red Bullu s bílými pneumatikami je oblast, která vykreslila otazníky, jež bude nutné v prvních velkých cenách zodpovědět. Připočíst navíc musíme velké puchýřkování pneumatik Mercedesu, na které si stěžoval přinejmenším Valtteri Bottas. Pokud tomu tak je, Mercedes se pokusí najít cestu, jak zadním pneumatikám trochu odlehčit.

Williams se hodně trápí. Na vjezdu do zatáček je FW41 hodně nestabilní a asi to nebude jediný problém se stabilitou auta. Výkonnostní úpadek Williamsu od roku 2014 je velmi těžké strávit a sledovat. Překvapením je tým Haas, který podle vlastních slov našel lepší porozumění v tom, jak donutit pneumatiky pracovat. Pokud se mu to povede, můžeme být svědky zajímavých výsledků.

Renault udělal obrovský krok vpřed, což může pomoci McLarenu. Ten se ukázal nakonec jako hodně rychlé auto. McLaren má v plánu nasadit v Melbourne výrazně odlišnou aerodynamiku. S ohledem na časový tlak po výměně dodavatele motorů nenasadil v Barceloně vše, co má. Podobně je na tom Force India. Sauber čeká hodně práce s novým šasi a novým pohonným ústrojím.

Výkonnostní rozdíly mezi pneumatikami jsou přibližně následující:

  • střední -> měkká: -0.2 sekundy
  • měkká -> super-měkka -0.4 sekundy
  • super-měkká -> ultra-měkká: -0.6 sekundy
  • ultra-měkká -> hyper-měkká: -0.8 sekundy

Tato čísla se liší od těch dodaných Pirelli. Pirelli rozdíl mezi střední a měkkou odhaduje na -0.8 sekundy. Jedná se o výrazný rozdíl. Problémem je, že řada inženýrů v týmech se od hodnot zveřejněných Pirelli odkloňuje. Vychází z vlastních dat. Právě tyto údaje odlišných od Pirelli použil Gary Anderson, bývalý konstruktér vozů F1, ke svému vlastnímu odhadu pořadí, ve kterém ale nijak nezohledňuje potenciální rozdíly v množství paliva, tedy celkové váze vozu. Anderson dodává, že kdybychom měli použít údaj -0,8 sekundy od Pirelli, nejenže by byl Mercedes na čele, ale byl by na čele s obrovským náskokem. Gary Anderson s tím ale nesouhlasí. Korigované údaje a odpovídající odhadované pořadí je následující: (Všechna čísla jsou z pátku, posledního den testů, pokud není řečeno jinak.)

1 Mercedes 1m16.075s
2 Red Bull 1m16.527s
3 Haas 1m16.560s (7. den)
4 Ferrari 1m16.921s
5 Williams 1m17.089s
6 Renault 1m17.092s (6. den)
7 McLaren 1m17.584s
8 Toro Rosso 1m18.163s (7. den)
9 Force India 1m18.617s
10 Sauber 1m18.844s

Jak ale Gary Anderson dodává: “Dojít k nějakému závěru je stejně velmi obtížné. A řada lidí s ní nebude souhlasit. A já bych se rád mýlil. Ale vypadá to, že Mercedes opět odvádí špičkovou práci.”

Kalendář sezony 2018 + odkazy na vstupenky

P. Závod Místo Datum
1 GP Austrálie Melbourne 25. března
2 GP Bahrajnu Bahrajn 8. dubna
3 GP Číny Šanghaj 15. dubna
4 GP Ázerbájdžánu Baku 29. dubna
5 GP Španělska Catalunya - Barcelona 13. května
6a Historická GP Monaka Monte Carlo 13. května
6 GP Monaka Monte Carlo 27. května
7 GP Kanady Montréal 10. června
8 GP Francie Paul Ricard 24. června
9 GP Rakouska Spielberg 1. července
10 GP Velké Británie Silverstone 8. července
11 GP Německa Hockenheim 22. července
12 GP Maďarska Budapešť 29. července
13 GP Belgie Spa-Francorchamps 26. srpna
14 GP Itálie Monza 2. září
15 GP Singapuru Singapur 16. září
16 GP Ruska Rusko 30. září
17 GP Japonska Suzuka 7. října
18 GP USA Austin, Texas 21. října
19 GP Mexika Mexio City 28. října
20 GP Brazílie São Paulo 11. listopadu
21 GP Abu Dhabí Abu Dhabi 25. listopadu

Diskuse k článku

Napsat komentář