Vítězové a poražení GP Saúdské Arábie
Velká cena Saúdské Arábie v Džiddě skončila chaosem zejména ohledně (ne)penalizace Fernanda Alonsa. Zajímavostí ale bylo více.
Vítězové
Sergio Pérez
Když byl nasazen safety car a značný náskok Sergia Péreze před jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem byl smazán, většina fanoušků by tehdy vsadila spíše na Nizozemce.
Ale Pérez se skvěle držel a zvládl reagovat na Verstappenovu údernou sérii kol, která vzdorovala výzvám Red Bullu, aby oba jezdci řídili své tempo.
Verstappen svým nejrychlejším kolem v závěrečném kole připravil Péreze o možnost poprvé vést šampionát, ale nemohl mu upřít jeho pravděpodobně nejlepší vítězství v závodě s Red Bullem.
George Russell
Brit odjel solidní závod a udržel si Alonsa na dohled – i když to bylo proto, že se mylně domníval, že si Alonso svůj trest ještě neodpykal. Nakonec to znamenalo, že Russell se na chvíli objevil na třetím místě, než Aston dosáhl zrušení Alonsova trestu.
Přesto, i když si z víkendu odnesl Brit jen čtvrté místo, byl to pro Russella samozřejmě dobrý výkon – zdá se, že ho úpravy na voze z dílny Mercedesu dost povzbudily.
Kevin Magnussen
Druhá kvalifikační porážka v řadě, kterou utrpěl týmový kolega z Haasu od Nika Hulkenberga, Kevina Magnussena pravděpodobně potrápila, ale v neděli se mu vrátila solidním závodem. Dlouhý stint na tvrdých pneumatikách vyvrcholil v závěrečném boji o poslední bodovanou pozici.
Po několika kostrbatých pokusech se mu podařilo v 1. zatáčce dojet Yukiho Tsunodu a získat pro sebe i pro Haas první bod v sezóně 2023.
Fernando Alonso
Alonso slibně odstartoval, když v prvním kole předjel Péreze a dostal se do vedení, ale porazit Red Bull byla vždy marná mise – jak ukázal Pérez, který ho předjel ve čtvrtém kole v první zatáčce.
Třetí místo bylo tedy maximem, kterého mohl Alonso dosáhnout, a přesně toho dosáhl. Než přišla penalizace, ale tuhle kauzu řešíme jinde…
I tak Alonso dokázal, že je momentálně nejlepším ze zbytku světa. Úctyhodné!
Poražení
Ferrari
Scuderii v neděli nepotkala žádná strategická katastrofa, havárie ani kolize. Prostě jen stará dobrá nevýkonnost – nejsmutnější důvod špatného závodu pro jakýkoli tým F1.
Načasování safety caru Ferrari nepomohlo, ale šesté a sedmé místo není uspokojivý výsledek. Charles Leclerc začal na měkkých pneumatikách skvěle, ale jakmile Ferrari nasadilo tvrdé pneumatiky, jeho postup se zastavil a Ferrari vypadalo v Džiddě až jako čtvrté nejlepší.
Lance Stroll
Závod Lance Strolla začal velkolepým předjetím Carlose Sainze, ale skončil zklamáním, když jeho aston martin po pouhých 18 kolech vypověděl službu. Vypadalo to, že by mohl bojovat s Ferrari a Mercedesem, ale nakonec se nikdy nedozvíme, kde by skončil…
McLaren
Závod McLarenu byl zničen, když se Oscar Piastri a Pierre Gasly střetli v úvodním kole. Piastri přišel o část předního křídla, do kterého následně narazil jeho týmový kolega Lando Norris – poškodil si tak vlastní přední křídlo, což následně zničilo i jeho závod.
McLaren podruhé za sebou nebodoval a zůstal tak jedním ze dvou týmů, které v roce 2023 zatím nezískaly ani bod – přestože MCL60 vypadal během úvodních dvou víkendů jako kandidát na body.
McLaren očekával bolestivý začátek sezony s vozem, kterému chybí výkon, ale nemohl tušit, jak plný incidentů bude jeho start v roce 2023.
Williams
Williams začal sezónu 2023 zářivě, když Alex Albon získal v Bahrajnu bod, ale z Džiddy odchází s prázdnou poté, co Albon odstoupil a víkend Logana Sargeanta sliboval mnoho, ale přinesl málo.
Albon reálně na body v době odstoupení neměl, a Sargeant zřejmě nezvládl střední pneumatiky, které nasadil pod safety carem. Propadl se pořadím a skončil 16 se ztrátou přes 21,4 sekundy od posledního bodu.