Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Saúdské Arábie

Jeddah přinesla opět jednou toho stejného vítěze, ale za ním rozhodně bylo co sledovat. Pojďme si projít ty, kterým se na arabském pobřeží dařilo i nedařilo.

Štítky: GP Saúdské Arábie Zveřejněno 10. 03 2024 — Petr Horák

VÍTĚZOVÉ

OLLIE BEARMAN

Nejmladší pilot Ferrari v historii předvedl maximum možného. I přes počáteční trable s předjetím Tsunody a Hülkenberga si dojel pro pěkné sedmé místo a i kdyby s předjížděním tolik neotálel, nebylo by to o moc lepší. Když se před pomalejší vozy dostal, chytil dobrý rytmus a dobré tempo a prakticky celý závod zajížděl stejné časy jako George Russell.

V závěru pak s klidem odolal tlaku Landa Norrise a Lewise Hamiltona, když neudělal jedinou chybu a nedal jim šanci byť jen přemýšlet o útoku. Předvést takový výkon poté, co se tři hodiny před třetím tréninkem dozvíte, že debutujete ve Ferrari, je obdivuhodné. Ollie Bearman ukázal, že na to má. A určitě je jen otázkou času, než ho v F1 uvidíme natrvalo.

MAX VERSTAPPEN A RED BULL

Tuto část sekce vítězů si můžeme zkopírovat, protože ji pravděpodobně ještě 22x využijeme. Vypadá to v podání Verstappena a Red Bullu až příliš jednoduše. Tak snadné vítězství, že Max Verstappen už ani neprojevuje pořádné emoce, jako když musel o výhry bojovat.

Ale to není jejich chyba, to soupeři se musí snažit jim přiblížit a zatopit. Max ani Checo neudělali žádnou chybu a v pohodě si připsali druhý double sezony. Mexičan tak zřejmě chytil ideální formu týmové dvojky, což neporazitelnosti Red Bullu jen přidává.

FERNANDO ALONSO

V Bahrajnu to vypadalo na značný ústup ze slávy, když Aston sbíral jen pomyslné bodové drobky. Ale už v kvalifikaci v Džiddě Fernando Alonso naznačil, že na tom jeho tým bude lépe. Fantastickým kolem vyjel čtvrté místo a do první řady to neměl vůbec daleko.

Na začátku závodu sice ztratil pozici ve prospěch McLarenu Oscara Piastriho, ale páté místo je povzbuzujícím výsledkem do budoucna. Celý závod za sebou držel Mercedes George Russella, což dokazuje, že se závodní rychlostí vozu AMR24 to nebude zas tak špatné. Jak se ale dozvíme v sekci poražených, španělský matador je bohužel jediným zeleným vozem v popředí.

HAAS

V letošní sezoně je nejlepších pět týmů výrazně odskočených od zbytku, a tak se druhá polovina pole může jen modlit za nějaký bodový zisk. Prvním, kdo využil zaváhání je překvapivě tým Haas. Tým, který měl být jednoznačně nejpomalejší, ale zatím nepřestává svými výkony překvapovat.

Kevin Magnussen zprvu vypadal, že šance na body zazdil, když způsobil zbytečnou kolizi s Alexem Albonem a následně předjel Yukiho Tsunodu mimo trať. Za oba tyto prohřešky si vysloužil po 10 sekundách, celkem tedy 20 sekund penalizace. Jenže právě Magnussen pak hrál klíčovou roli, když za sebou zuby nehty držel vláček RB, Williamsů a Oconova Alpinu.

Tahle zdržovací taktika vynesla Nicu Hülkenbergovi takový náskok, že se po svém pitstopu zařadil před tento vlak na desáté místo. Strojvedoucí Magnussen tak svému týmu výrazně pomohl k důležitému bodu a Haas v podstatě předvedl excelentní týmovou práci. Tento výsledek naznačuje, že se americké stáji povedlo vyřešit loňskou katastrofální degradaci pneumatik a s tím i závodní rychlost.

PORAŽENÍ 

DANIEL RICCIARDO

Australan chce zpátky sedačku vedle Maxe Verstappena, ale v prvních dvou závodech se k ní nijak nepřiblížil, spíš naopak. Pokud nejste jeho skalní fanoušek, pravděpodobně jste si ho většinu závodu ani nevšimli. Poprvé k vidění byl, když se roztočil v první zatáčce…přímo před očima Sergia Péreze.

Ten odvedl precizní práci a není tak pochyb, kdo má v souboji o místo v Red Bullu navrch. Samozřejmě, sezona je dlouhá a může se stát leccos. Ale pokud bude Ricciardo jezdit takhle, kdy ho jasně poráží kolega Tsunoda, nebude dávat Red Bullu moc důvodů proč ho za Péreze vyměnit.

LANDO NORRIS A LEWIS HAMILTON

Oba Britové vyzkoušeli něco jiného, když se rozhodli při výjezdu safety caru zůstat na trati a doufat v nějaké další přerušení nebo zázrak. Úspěch pravděpodobný nebyl, ale pokud by následovali většinu, na 99 % by skončili tam, kde by po pitstopu vyjeli. Předjíždění bylo složité a rozdíly mezi pneumatikami téměř nulové.

Zázrak nakonec nepřišel, a tak se propadli na osmé a deváté místo, takže ztráta nějakých tří pozic oproti klasické strategii většiny. Není to tragédie, ale je škoda, že jim risk nevyšel.

KEVIN MAGNUSSEN

Jistě, bez něj by Haas nezískal ten cenný bod. Obětoval se pro tým a to je chválihodné. Jenže on se obětovat mohl, protože svůj závod už si zkazil vlastními chybami, za které byl potrestán. To vše v závodě, ve kterém jeho možný nástupce Ollie Bearman zazářil ve Ferrari.

Nakonec měl štěstí, že nebyl předjet o kolo jako většina aut za ním, a tak ho 20 sekund penailizace stálo jen jednu pozici místo čtyř.

LANCE STROLL

A jsme u zmíněného druhého zeleného auta. To bylo rychlostně převálcované Fernandem Alonsem a po pár kolech už bylo ve zdi. To vše zásluhou jeho řidiče, Lance Strolla. Skutečně nepovedený víkend a už to zase začíná vypadat, že pohár konstruktérů bude pro Aston Martin zachraňovat Alonso úplně sám.

PIERRE GASLY

Alpine se dá po prvních dvou závodech vystihnout mnoha slovy. Například sacre bleu, mondieu nebo merde. Rychlostně to bylo lepší o tolik, že to stačilo na start z předposlední místo poslední řady.

K tomu se ale přidala mizerná spolehlivost, kvůli které Pierre Gasly odstoupil dřív než závod pořádně začal. Aspoň si může gratulovat, že se  díky tomu nemusel 50 kol potácet někde vzadu a bezútěšně kroužit.