Vítězové a poražení GP São Paula
Interlagos tradičně nabízí skvělé závodění a letos tomu nebylo jinak. Kdo odjíždí z Brazílie spokojený a kdo bude naopak zklamaný?
VÍTĚZOVÉ
LANDO NORRIS
Jedinou kaňkou na Landově víkendu je zpackaná Q3 v pátek. Jinak? Rychlost excelentní a jezdecké chyby žádné. Druhé místo ve sprintu i v závodě a jednoznačně nejbližší soupeř Maxe Verstappena, který se možná i trochu začínal potit.
Náskok lehce přes osm sekund, to není na letošní poměry zas tak moc. Navíc v úvodu závodu to vypadalo na opravdový pokus o předjetí. Vždyť my už jsme skoro zapomněli, jak to vypadá, když dva jezdci bojují o první místo!
Lando a Mclaren fungují skvěle a pomalu se dostávají do fáze, kdy budou moct Maxe vyzvat na souboj o vítězství.
ASTON MARTIN
Minule utopení na posledních místech a v kategorii poražených, nyní ve skupině jasných vítězů. Aston se zázračně probral a našel ztracenou rychlost z první poloviny sezony. V Brazílii byl AMR23 třetím nejrychlejším vozem a jasně porazil Mercedes i Ferrari.
Fernando Alonso to díky neuvěřitelné obraně proti Pérezovi dotáhl na pódium, první od Zandvoortu. 20 kol držel za sebou nejrychlejší auto a s naprostým klidem tlak ustál. Ale nebyl to jen Alonso, Lance Stroll dojel pátý, jen šest vteřin za ním. To dokazuje, že Aston se vrátil na správnou cestu a může jít zase nahoru.
MAX VERSTAPPEN
Ano, opět je tu Max Verstappen. Když to prostě nejde jinak, vítěz závodu sem musí patřit. Tentokrát si aspoň Max vzpomněl, jaké to je s někým bojovat o výhru, ale ve finále to zas až tak horké nebylo. Mistr světa dál neohroženě vládne a s vysokou pravděpodobností ho mezi vítězi uvidíte i za dva týdny.
ALPINE
S Alpine to celý víkend nevypadalo dobře. Sobotní rychlost nic moc, do toho ještě penalizace pro oba piloty za porušení nových pravidel v pitlane. Ale po startu se oba dokázali vyhnout nehodě Magnussena s Albonem a najednou se vše otočilo.
Francouzský tým dostal oba své Francouze na bodované umístění a spravil si náladu z víkendu, který nevypadal nijak slavně. Ve výsledku z toho ale není propadák, který z toho mohl po sobotě být.
YUKI TSUNODA
Yuki měl znovu šanci na body a tentokrát napravil chyby z Mexika a šanci nezahodil. Umně předjížděl soupeře a dělal si zálusk i na George Russella, než pilot Mercedesu musel odstoupit pro technické problémy. Dva body mají pro Alpha Tauri vysokou cenu, ještě když v sobotu získali ve sprintu další tři. Stále tak živí šanci na přeskočení Williamus v souboji o sedmé místo v poháru konstruktérů.
PORAŽENÍ
MERCEDES
Výkon Mercedesu se dá popsat mnoha přídavnými jmény. Tak třeba neomluvitelný, mizerný, příšerný nebo nepochopitelný. V kontrastu loňského doublu vypadal letošní Interlagos opravdu tragicky. Nejhorší suchý závod Mercedesu letos a nejspíš i za delší dobu.
Poslední dva závody na americkém kontinentu nabízely povzbuzení, když byl Hamilton pokaždé druhý nejrychlejší (byť jednou s nelegálním autem). Jenže možná právě diskvalifikace za opotřebení podlahy vedla Mercedes ke konzervativnímu nastavení, které nebylo možné ve sprintovém formátu přehodnotit a zpětně změnit.
Toto Wolff si ale myslí, že se muselo stát ještě něco jiného mechanického, co zapříčinilo tak hrozný monopost W14. Nedotáčivost, náhlá přetáčivost, katastrofální životnost pneumatik, která je obvykle silnou stránkou Mercedesu. Kvůli nefungující podlaze jeli s většími křídly, což ještě zhoršilo už tak špatnou maximální rychlost.
Jezdci byli zkrátka bezradní. Stejně jako Toto Wolff, který prohlásil, že tohle byl nejhorší víkend za celých 13 let existence týmu. A jak známe Tota, ten určitě nepřipustí, aby se to opakovalo.
SERGIO PÉREZ
Jako je Max vždy mezi vítězi, Checo je tradičně mezi poraženými. Tentokrát byl svému kolegovi v čisté rychlosti zase o něco blíže, ale špatná pozice na trati a výlet Oscara Piastriho ho připravily o šance na lepší než devátou pozici na startu. Musel se tak znovu probojovat polem vpřed a zkusit získat pódium.
Dlouho se mu to dařilo, než přijel ke zdi jménem Fernando Alonso. Ačkoliv měl Checo nejrychlejší auto, které v jiných rukou bylo daleko před ním v čele, nedokázal na Alonsa nic vymyslet. Respektive ano, v předposledním kole ho předjel, jenže v kole posledním třetí místo zase ztratil.
A tak i když získal 12 bodů na Hamiltona v souboji o druhé místo, pořád to musíme hodnotit jako osobní prohru. Být v nejlepším autě 34 sekund za vítězem a ani nebýt na pódiu, to je prostě špatně.
CHARLES LECLERC
Charlesovi se dá přičíst k dobru, že to nebyla jeho chyba, i když to v první chvíli spoustu lidí napadlo. Ale i tak ani nedojel na start závodu, a to měl startovat druhý. Ferrari nemělo zázračnou závodní rychlost, takže by nejspíš rychle stupně vítězů opustil a horko těžko by dojel v Top 5, když si vezmeme, jak rychlý byl Aston.
Ale pořád je to start z první řady a auto selhalo v zaváděcím kola, čímž poslalo jezdce do bariéry a vyřadilo ho ze závodu dřív, než vůbec začal. To je prostě příšerné a neomluvitelné ze strany Ferrari.
HAAS
Během závodu dostal Nico Hülkenberg zprávu “Výborná práce, dojíždíš všechny před tebou. Tahle rychlost je úžasná.” Těžko říct proč, protože nijak úžasná nebyla. Samozřejmě, inženýr má svého jezdce povzbudit, ale Nico rozhodně nedojížděl všechny, on nedojížděl ani ty, které Haas poovažuje za své soupeře.
Včera byly k dispozici body i pro týmy z konce pole, ale Haas příležitosti nevyužil. Když k tomu přidáme havárii Kevina Magnussena, Haas se může cítit jako druhý nejmizernější tým hned po Mercedesu.
OSCAR PIASTRI
S kolizí v první zatáčce nemohl Oscar Piastri dělat nic. Nic, kromě toho se lépe kvalifikovat. To by jeho problém vyřešilo. Jenže on udělal v poslední zatáčce chybu a startoval desátý, to je pak ke kolizi blízko. A v kontrastu s Norrisem, který téměř bojoval o vítězství, to byl pro Oscara velmi nepovedený víkend.
DANIEL RICCIARDO
Australan se rovněž přimotal do postartovního nepořádku, jemu pro změnu zadní křídlo poškodila volně poletující pneumatika. A i když ho tým dokázal připravit na restart, bylo to s jedním kolem ztráty a tedy bez šancí na jakýkoliv úspěch.
Navíc Ricciardova rychlost nebyla vůbec špatná, a tak může tato nevyužitá příležitost hodně mrzet. Obzvlášť když kolega Tsunoda ukázal, že AT04 mělo v Brazílii na body.
ALFA ROMEO
Dvojité odstoupení pro technické problémy nemůže znamenat nic jiného než poslední pozici v sekci poražených. K těmto trablům navíc došlo během závodu, kdy přímí konkurenti měli špatný den. Haas i Williams jedno auto ve zdi a druhé pomalé a Alpha Tauri jedno auto o kolo zpět. Tato promarněná příležitost může Alfu Romeo hodně mrzet.