Souhrn pátečních tréninků na Grand Prix Kataru

Nový okruh vždycky přináší řadu otázek a neznámých. Nejinak tomu bylo i při prvních trénincích na Velkou cenu Kataru. Jezdcům dělaly potíže zejména vysoké obrubníky, které poškodily podlahy hned několika monopostů.

Štítky: GP Kataru Zveřejněno 19. 11 2021 — Lukáš Štěrovský

Nejhůře dopadl Nikita Mazepin z Haasu, jemuž přejezd přes obrubník poničil šasi tak moc, že se Rus nemohl zúčastnit odpoledních (fakticky vzato vlastně večerních) jízd.

Přestože v prvním tréninku byl nejrychlejším jezdcem Max Verstappen, skutečnou formu poodhalil až ten druhý, který se konal pod umělým osvětlením – tedy v podmínkách, v jakých se pojede i závod.

Odhad kvalifikační rychlosti.

A tam už dominoval Mercedes, konkrétně Valtteri Bottas, a to navíc na střední sadě. Jsou to právě Stříbrné šípy, které mají dle simulací lehkou výhodu nad Red Bullem. Mercedesy podle expertů získávají náskok zejména ve středně rychlých zatáčkách (4 – 5, 7 a 14 – 15) a nepřekvapivě také na rovince, kde mají náskok až 10 km/h.

Stejně jako v Brazílii bylo i v Kataru v hlavní roli zadní křídlo, ovšem tentokrát na straně Red Bullu. Toho totiž trápilo nadměrné kmitání horního plátu spoileru, což si vyžádalo provizorní opravy, které tým nápojového giganta aplikoval podle insiderů už ve čtvrtém soutěžním víkendu v řadě…

Odhad závodní rychlosti.

Problémy ale měli oba rivalové i s předním spoilerem. Lewis Hamilton jej poškodil v prvním tréninku, Max Verstappen ve druhém. Stalo se tak zřejmě na nerovnostech při výjezdu z 10. zatáčky.

Co se strategie týče, nejpravděpodobnější je dvouzastávková taktika se startem na měkké nebo střední sadě; tvrdá směs týmům v Kataru zatím moc nefunguje. Nicméně pokud v tomto směru nastane opak, nabízí se taktika i jediného pit stopu.

A jak vypadá situace za Mercedesem a Red Bullem? V hodně dobrém světle se ukázalo AlphaTauri, které je na úrovni Ferrari, a to hlavně zásluhou Pierra Gaslyho. To je špatná zpráva pro Alpine, který lehce zaostává, ale který bojuje s italskou stájí o konečné páté místo v Poháru konstruktérů…

Shrnutí

Přestože Red Bull začal víkend lépe, byl to Mercedes, kdo udával tempo ve druhém tréninku.

I přes ztrátu v trénincích je ale Red Bull v souboji o výhru v kvalifikaci i závodě.

Solidní rychlost ukázalo AlphaTauri, které se zdá třetím nejlepším týmem.

Boj o celkové třetí místo by nemusel být u konce, McLaren totiž za Ferrari v Kataru nezaostává tolik jako v minulých velkých cenách.

A co na nový okruh říkají jezdci? Ti vyzdvihují zejména rychlé zatáčky, ve kterých si neodpočinou a závod bude podle nich velkou fyzickou výzvou.

Výsledky 1. tréninku GP Kataru:

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’23.723 22
2 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’24.160 0.437 28
3 Valtteri Bottas Mercedes 1’24.194 0.471 24
4 Lewis Hamilton Mercedes 1’24.509 0.786 21
5 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’24.648 0.925 27
6 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’24.713 0.990 26
7 Charles Leclerc Ferrari 1’24.790 1.067 27
8 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’24.915 1.192 22
9 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’24.972 1.249 23
10 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’25.215 1.492 19
11 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’25.291 1.568 24
12 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’25.328 1.605 19
13 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’25.688 1.965 24
14 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’25.757 2.034 23
15 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’25.828 2.105 25
16 George Russell Williams/Mercedes 1’25.871 2.148 24
17 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’25.905 2.182 21
18 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’26.699 2.976 21
19 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’26.712 2.989 11
20 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’27.500 3.777 16

Výsledky 2. tréninku GP Kataru:

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Valtteri Bottas Mercedes 1’23.148 27
2 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’23.357 0.209 27
3 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’23.498 0.350 20
4 Lewis Hamilton Mercedes 1’23.570 0.422 25
5 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’23.632 0.484 24
6 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’23.705 0.557 26
7 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’23.735 0.587 28
8 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’23.787 0.639 20
9 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’24.020 0.872 27
10 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’24.033 0.885 28
11 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’24.041 0.893 29
12 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’24.056 0.908 25
13 Charles Leclerc Ferrari 1’24.095 0.947 23
14 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’24.135 0.987 24
15 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’24.631 1.483 26
16 George Russell Williams/Mercedes 1’24.954 1.806 27
17 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’25.072 1.924 23
18 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’25.209 2.061 28
19 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’25.575 2.427 27