Souhrn pátečních tréninků na Grand Prix Kataru
Nový okruh vždycky přináší řadu otázek a neznámých. Nejinak tomu bylo i při prvních trénincích na Velkou cenu Kataru. Jezdcům dělaly potíže zejména vysoké obrubníky, které poškodily podlahy hned několika monopostů.
Nejhůře dopadl Nikita Mazepin z Haasu, jemuž přejezd přes obrubník poničil šasi tak moc, že se Rus nemohl zúčastnit odpoledních (fakticky vzato vlastně večerních) jízd.
Přestože v prvním tréninku byl nejrychlejším jezdcem Max Verstappen, skutečnou formu poodhalil až ten druhý, který se konal pod umělým osvětlením – tedy v podmínkách, v jakých se pojede i závod.
Odhad kvalifikační rychlosti.
A tam už dominoval Mercedes, konkrétně Valtteri Bottas, a to navíc na střední sadě. Jsou to právě Stříbrné šípy, které mají dle simulací lehkou výhodu nad Red Bullem. Mercedesy podle expertů získávají náskok zejména ve středně rychlých zatáčkách (4 – 5, 7 a 14 – 15) a nepřekvapivě také na rovince, kde mají náskok až 10 km/h.
Stejně jako v Brazílii bylo i v Kataru v hlavní roli zadní křídlo, ovšem tentokrát na straně Red Bullu. Toho totiž trápilo nadměrné kmitání horního plátu spoileru, což si vyžádalo provizorní opravy, které tým nápojového giganta aplikoval podle insiderů už ve čtvrtém soutěžním víkendu v řadě…
Odhad závodní rychlosti.
Problémy ale měli oba rivalové i s předním spoilerem. Lewis Hamilton jej poškodil v prvním tréninku, Max Verstappen ve druhém. Stalo se tak zřejmě na nerovnostech při výjezdu z 10. zatáčky.
Co se strategie týče, nejpravděpodobnější je dvouzastávková taktika se startem na měkké nebo střední sadě; tvrdá směs týmům v Kataru zatím moc nefunguje. Nicméně pokud v tomto směru nastane opak, nabízí se taktika i jediného pit stopu.
A jak vypadá situace za Mercedesem a Red Bullem? V hodně dobrém světle se ukázalo AlphaTauri, které je na úrovni Ferrari, a to hlavně zásluhou Pierra Gaslyho. To je špatná zpráva pro Alpine, který lehce zaostává, ale který bojuje s italskou stájí o konečné páté místo v Poháru konstruktérů…
Shrnutí
Přestože Red Bull začal víkend lépe, byl to Mercedes, kdo udával tempo ve druhém tréninku.
I přes ztrátu v trénincích je ale Red Bull v souboji o výhru v kvalifikaci i závodě.
Solidní rychlost ukázalo AlphaTauri, které se zdá třetím nejlepším týmem.
Boj o celkové třetí místo by nemusel být u konce, McLaren totiž za Ferrari v Kataru nezaostává tolik jako v minulých velkých cenách.
A co na nový okruh říkají jezdci? Ti vyzdvihují zejména rychlé zatáčky, ve kterých si neodpočinou a závod bude podle nich velkou fyzickou výzvou.
Výsledky 1. tréninku GP Kataru:
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’23.723 | 22 | |
2 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’24.160 | 0.437 | 28 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’24.194 | 0.471 | 24 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’24.509 | 0.786 | 21 |
5 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’24.648 | 0.925 | 27 |
6 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’24.713 | 0.990 | 26 |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’24.790 | 1.067 | 27 |
8 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’24.915 | 1.192 | 22 |
9 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’24.972 | 1.249 | 23 |
10 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’25.215 | 1.492 | 19 |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’25.291 | 1.568 | 24 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’25.328 | 1.605 | 19 |
13 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’25.688 | 1.965 | 24 |
14 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’25.757 | 2.034 | 23 |
15 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’25.828 | 2.105 | 25 |
16 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’25.871 | 2.148 | 24 |
17 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’25.905 | 2.182 | 21 |
18 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’26.699 | 2.976 | 21 |
19 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’26.712 | 2.989 | 11 |
20 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’27.500 | 3.777 | 16 |
Výsledky 2. tréninku GP Kataru:
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’23.148 | 27 | |
2 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’23.357 | 0.209 | 27 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’23.498 | 0.350 | 20 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’23.570 | 0.422 | 25 |
5 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’23.632 | 0.484 | 24 |
6 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’23.705 | 0.557 | 26 |
7 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’23.735 | 0.587 | 28 |
8 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’23.787 | 0.639 | 20 |
9 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’24.020 | 0.872 | 27 |
10 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’24.033 | 0.885 | 28 |
11 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’24.041 | 0.893 | 29 |
12 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’24.056 | 0.908 | 25 |
13 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’24.095 | 0.947 | 23 |
14 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’24.135 | 0.987 | 24 |
15 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’24.631 | 1.483 | 26 |
16 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’24.954 | 1.806 | 27 |
17 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’25.072 | 1.924 | 23 |
18 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’25.209 | 2.061 | 28 |
19 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’25.575 | 2.427 | 27 |