Shrnutí pátečních tréninků GP Belgie
Dvě přerušení druhého tréninku v důsledku kolizí Charlese Leclerca a Maxe Verstappena s bariérou znamenala, že byly narušeny i simulační jízdy na delší vzdálenost všech týmů. Odhadnout závodní tempo týmů pro Velkou cenu Belgie, která obnovuje chod sezony po letní přestávce, je prakticky nemožné.
Verstappenova nehoda naštěstí nemá velké následky. Nakonec dokázal vyhrát druhý trénink, byť velmi těsně. Okruh Spa-Francorchamps má první a třetí sektor rychlý a žádá si nízké nastavení aerodynamiky. A prostřední sektor naopak na aerodynamiku náročný. Hledat kompromis je už tak těžké, a o to těžší je to, když se ještě odhaduje počasí. V tom deštivém se hodí ještě více přítlaku.
Také o tom byly tréninkové jízdy. Mercedes experimentoval s větším a menším zadním přítlačním křídlem. Ve druhém tréninku se zaměřil na menší křídla a odhadem tak na nižší aero nastavení. Red Bull nastavuje auto na větší přítlak, trochu více odporu a tím pádem o něco menší maximální rychlosti. Což je nevýhoda na konci rovinky Kemmel, ale naopak výhoda v prostředním sektoru dráhy. Nakonec byl Red Bull rychlejší o 0,04 sekundy. Ale Bottas zajel své nejrychlejší kolo na žluté sadě pneumatik střední tvrdosti, ale zase se silněji nastaveným motorem.
Prostě samé otazníky.
https://www.instagram.com/p/CTF2XRSCLzN/
Mercedes na suchu má na to, aby byl se svou nižší úrovní aero přítlaku lehce rychlejší. Red Bull si nemůže dovolit přítlak ze svého auta odstraňovat příliš, protože koncepce auta na to není vhodná. Se stejnou úrovní přítlaku nedosahuje takových rychlostí jako Mercedes.
Hodně rychlý se jeví Alpine (dříve Renault). Tomu to na okruhu ve Spa za sucha tradičně sedí. McLaren by mohl být na suchu silným soupeřem, ale pokud bude pršet, nedostane se k využití svého silně fungujícího řešení DRS. Jenomže předpovědět počasí ve Spa je tradičně nemožný úkol.
Na piloty čekalo letos nepříjemné překvapení v podobě hrbolu na dně zatáčky Eau-Rouge. Okruh spa se před několika týdny potýkal se záplavami a na některým místech došlo k jeho poškození. Okruh tak na některých místech dostal nový asfalt. Zatáčky Eau-Rouge a Raidillon jsou poslední dobou hodně skloňované. Před dvěma lety tu zemřel Anthoine Hubert na začátku závodu formule 2. Před několika dny na stejném místě došlo k velké havárii během závodu vozů GT a v pátek po tréniních k havárii šesti formulí během kvalifikace formulové W Series.
Tréninku předcházelo oznámení o tom, že Sergio Pérez zůstává v Red Bullu i příští rok. Již dříve byl potvrzen Fernando Alonso v týmu Alpine.
V tréninku měl potíže také Kimi Räikkönen, který v nájezdu do boxů lehce narazil do zdi, ale mělo to velké následky. Poškození podlahy nebylo možné ve zbývajících 15 minutách prvního tréninku opravit. Ve druhém tréninku bourali Charles Leclerc a Max Verstappen.
https://www.instagram.com/p/CTFhlfjCjwA/
https://www.instagram.com/p/CTFUn0pisw4/
Simulace kvalifikace a rozsah kvalifikačního potenciálu
Výsledky 1. tréninku GP Belgie
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’45.199 | 18 | |
2 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’45.363 | 0.164 | 14 |
3 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’45.699 | 0.500 | 20 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’45.818 | 0.619 | 19 |
5 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’45.935 | 0.736 | 20 |
6 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’46.127 | 0.928 | 17 |
7 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’46.177 | 0.978 | 19 |
8 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’46.336 | 1.137 | 17 |
9 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’46.497 | 1.298 | 16 |
10 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’46.612 | 1.413 | 16 |
11 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’46.649 | 1.450 | 19 |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’46.683 | 1.484 | 20 |
13 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’46.755 | 1.556 | 17 |
14 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’46.772 | 1.573 | 19 |
15 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’46.928 | 1.729 | 19 |
16 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’47.101 | 1.902 | 20 |
17 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’48.125 | 2.926 | 15 |
18 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’48.224 | 3.025 | 17 |
19 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’48.705 | 3.506 | 16 |
20 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’49.059 | 3.860 | 15 |
Výsledky 2. tréninku GP Belgie
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’44.472 | 12 | |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’44.513 | 0.041 | 14 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’44.544 | 0.072 | 13 |
4 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’44.953 | 0.481 | 15 |
5 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’44.965 | 0.493 | 17 |
6 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’45.180 | 0.708 | 14 |
7 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’45.302 | 0.830 | 15 |
8 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’45.336 | 0.864 | 16 |
9 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’45.386 | 0.914 | 18 |
10 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’45.404 | 0.932 | 13 |
11 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’45.517 | 1.045 | 14 |
12 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’45.758 | 1.286 | 17 |
13 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’45.789 | 1.317 | 16 |
14 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’45.967 | 1.495 | 18 |
15 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’46.118 | 1.646 | 14 |
16 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’46.198 | 1.726 | 17 |
17 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’46.665 | 2.193 | 14 |
18 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’46.836 | 2.364 | 13 |
19 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’47.335 | 2.863 | 14 |
20 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’47.529 | 3.057 | 15 |