Shrnutí pátečních tréninků GP Belgie

Dvě přerušení druhého tréninku v důsledku kolizí Charlese Leclerca a Maxe Verstappena s bariérou znamenala, že byly narušeny i simulační jízdy na delší vzdálenost všech týmů. Odhadnout závodní tempo týmů pro Velkou cenu Belgie, která obnovuje chod sezony po letní přestávce, je prakticky nemožné.

Štítky: GP Belgie Zveřejněno 27. 08 2021 — Tomáš Richtr

Verstappenova nehoda naštěstí nemá velké následky. Nakonec dokázal vyhrát druhý trénink, byť velmi těsně. Okruh Spa-Francorchamps má první a třetí sektor rychlý a žádá si nízké nastavení aerodynamiky. A prostřední sektor naopak na aerodynamiku náročný. Hledat kompromis je už tak těžké, a o to těžší je to, když se ještě odhaduje počasí. V tom deštivém se hodí ještě více přítlaku.

Také o tom byly tréninkové jízdy. Mercedes experimentoval s větším a menším zadním přítlačním křídlem. Ve druhém tréninku se zaměřil na menší křídla a odhadem tak na nižší aero nastavení. Red Bull nastavuje auto na větší přítlak, trochu více odporu a tím pádem o něco menší maximální rychlosti. Což je nevýhoda na konci rovinky Kemmel, ale naopak výhoda v prostředním sektoru dráhy. Nakonec byl Red Bull rychlejší o 0,04 sekundy. Ale Bottas zajel své nejrychlejší kolo na žluté sadě pneumatik střední tvrdosti, ale zase se silněji nastaveným motorem.

Prostě samé otazníky.

Mercedes na suchu má na to, aby byl se svou nižší úrovní aero přítlaku lehce rychlejší. Red Bull si nemůže dovolit přítlak ze svého auta odstraňovat příliš, protože koncepce auta na to není vhodná. Se stejnou úrovní přítlaku nedosahuje takových rychlostí jako Mercedes.

Hodně rychlý se jeví Alpine (dříve Renault). Tomu to na okruhu ve Spa za sucha tradičně sedí. McLaren by mohl být na suchu silným soupeřem, ale pokud bude pršet, nedostane se k využití svého silně fungujícího řešení DRS. Jenomže předpovědět počasí ve Spa je tradičně nemožný úkol.

Na piloty čekalo letos nepříjemné překvapení v podobě hrbolu na dně zatáčky Eau-Rouge. Okruh spa se před několika týdny potýkal se záplavami a na některým místech došlo k jeho poškození. Okruh tak na některých místech dostal nový asfalt. Zatáčky Eau-Rouge a Raidillon jsou poslední dobou hodně skloňované. Před dvěma lety tu zemřel Anthoine Hubert na začátku závodu formule 2. Před několika dny na stejném místě došlo k velké havárii během závodu vozů GT a v pátek po tréniních k havárii šesti formulí během kvalifikace formulové W Series.

Tréninku předcházelo oznámení o tom, že Sergio Pérez zůstává v Red Bullu i příští rok. Již dříve byl potvrzen Fernando Alonso v týmu Alpine.

V tréninku měl potíže také Kimi Räikkönen, který v nájezdu do boxů lehce narazil do zdi, ale mělo to velké následky. Poškození podlahy nebylo možné ve zbývajících 15 minutách prvního tréninku opravit. Ve druhém tréninku bourali Charles Leclerc a Max Verstappen.

 

Simulace kvalifikace a rozsah kvalifikačního potenciálu

Výsledky 1. tréninku GP Belgie

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Valtteri Bottas Mercedes 1’45.199 18
2 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’45.363 0.164 14
3 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’45.699 0.500 20
4 Charles Leclerc Ferrari 1’45.818 0.619 19
5 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’45.935 0.736 20
6 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’46.127 0.928 17
7 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’46.177 0.978 19
8 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’46.336 1.137 17
9 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’46.497 1.298 16
10 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’46.612 1.413 16
11 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’46.649 1.450 19
12 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’46.683 1.484 20
13 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’46.755 1.556 17
14 George Russell Williams/Mercedes 1’46.772 1.573 19
15 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’46.928 1.729 19
16 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’47.101 1.902 20
17 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’48.125 2.926 15
18 Lewis Hamilton Mercedes 1’48.224 3.025 17
19 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’48.705 3.506 16
20 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’49.059 3.860 15

Výsledky 2. tréninku GP Belgie

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’44.472 12
2 Valtteri Bottas Mercedes 1’44.513 0.041 14
3 Lewis Hamilton Mercedes 1’44.544 0.072 13
4 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’44.953 0.481 15
5 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’44.965 0.493 17
6 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’45.180 0.708 14
7 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’45.302 0.830 15
8 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’45.336 0.864 16
9 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’45.386 0.914 18
10 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’45.404 0.932 13
11 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’45.517 1.045 14
12 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’45.758 1.286 17
13 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’45.789 1.317 16
14 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’45.967 1.495 18
15 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’46.118 1.646 14
16 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’46.198 1.726 17
17 George Russell Williams/Mercedes 1’46.665 2.193 14
18 Charles Leclerc Ferrari 1’46.836 2.364 13
19 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’47.335 2.863 14
20 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’47.529 3.057 15