Poslední pokus Gena Haase
Haas se chystá na novou sezonu 2020, ale jak to bude dál, je nejisté. Majitel týmu Gene Haas totiž v loňském roce musel sáhnout do zisku své americké firmy Haas Automation a chodu týmu F1 přispět 60 miliony dolarů.
Týmu navíc ublížily mizerné výsledky v loňské sezoně. Jen sedmkrát ze 42 pokusů se totiž dostal v cíli závodu do nejlepší bodované desítky. (Kevin Magnussen šestý v Austrálii, sedmý ve Španělsku, osmý v Německu – kde byl sedmý Romain Grosjean – a devátý v Rusku. Grosjean byl desátý ještě v Monaku a ve Španělsku.) Bodově na předposledním devátém místě v Poháru konstruktérů, což mu vynese na příjmech 70 milionů dolarů na prize money.
Ale rozpočet týmu Haas pro loňský rok byl 150 milionů, který je společně s Williamsem tím nejmenším ve startovním poli. Plán Haase byl zbytek peněz vedle těch od FOM pokryt sponzorskými zdroji, ne vlastními financemi. Oproti tomu vlastních 60 milionů je současně možné považovat za marketingovou investici.
V dubnu 2014 majitel firmy na nástroje a také majitel týmu NASCAR Gene Haas oznámil záměr vstoupit do formule 1. Haas Automation Inc, se zabývá výrobou a dodávkou obráběcích CNC strojů, neboli CNC = Computer Numerical Control machine. V roce 1988 Gene Haas představil úplně první vertikální obráběcí centrum Haas a označil jej VF-1. Vertikální obráběcí centra Haas jsou vybavena vysokovýkonnými vektorovými pohony vřetena, bezkartáčovými servomotory s vysokým točivým momentem na všech osách a tuhou litinovou konstrukcí. Odsud označení VF-16 jeho první formule pro debutovou sezonu 2016.
V prvních dvou sezonách skončil celkově osmý a v sezoně 2018 to stačilo na páté místo. Pak ale přišel propad a Haas získal o jeden bod méně než ve své debutové sezoně. Loňské auto inženýři týmu vlastně vůbec nechápali. Chovalo se na dráze jinak než naznačovala data a na jízdy na nějakou rozumnou vzdálenost během nedělních velkých cen v rozumném tempu mohl zapomenout, protože pneumatiky brzo odcházely. Stáj složitě experimentovala s aerodynamickými vývojovými větvemi a vlastně se jí nepodařilo auto nikdy pochopit. Je tedy zřejmé, že sezona 2020, která bude pátou v historii týmu a poslední před novou érou F1, je velmi důležitá.
Na zveřejněných snímcích jsou zevrubně analyzovány technické detaily, ale je zřejmé, že před prvním nasazením do únorových testů ještě dojde ke změnám. Nehledě na to, že tým nechce takto brzo konkurenci poodhalit každý detail. Odborníci se shodují na hlubší inspiraci loňským Ferrari, se kterým Haas technicky velmi úzce spolupracuje.
Piloty zůstávají Kevin Magnussen a Romain Grosjean, který se zúčastnil galavečera Zlatý volant v Praze.
Hvězdou týmu je ale jeho šéf Günther Steiner, který se ještě více proslavil seriálem Drive to Survive, jehož druhá řada má premiéru 28. února.
Günther Steiner pochází z Itálie. Jako mechanik začínal v týmu Mazda Rally Team Europe. V rallye chvíli zůstal, než začal pracovat jako týmový manažer pro tým Prodrivu: Allstar Rally Team a pak přešel k Fordu. Jeho tým postavil v roce 2000 auto pro šampiona Rallye Colina McRae.
V roce 2001 si jej Niki Lauda přivedl do Jaguar Racing F1 týmu. Jaguar ale v F1 skončil a Steiner se stal zodpovědným za výrobu ve firmě Opel Performance Center. V roce 2005 mu nabídku učinil Red Bull na pozici provozního technického šéfa. Pod taktovkou Red Bullu byl Steiner přeložen na projekt NASCAR Sprint Cup Series, kde na zelené louce postavil zbrusu nový tým. Red Bull nakonec opustil, v lednu 2009 založil firmu FibreWorks Composites. Pro Haas pracuje od vzniku týmu.
Diskuse k článku