Pět největších témat před GP Mexika

Zámořské turné pokračuje závodem s tradičně vynikající atmosférou, Velkou cenou Mexika. Co můžeme na okruhu bratří Rodriguezů v nadmořské výšce přes 2000 metrů čekat?

Štítky: GP Mexika Zveřejněno 25. 10 2023 — Petr Horák

DOZVUKY AUSTINU

Na Okruhu Amerik to byl strategicky napínavý závod, na jehož konci se Lewis Hamilton nebezpečně dotahoval na vedoucího Maxe Verstappena. Nakonec 25 bodů nevybojoval, ba co víc, nedostal ani 18 za druhé místo. On i Charles Leclerc byli posléze diskvalifikováni kvůli příliš opotřebené dřevěné desce na podlaze. Fanoušci se tak dozvěděli výsledky až několik hodin po závodě, což pro evropské diváky znamenalo až v pondělí ráno.

Můžeme tedy očekávat diskuze o průběhu těchto pozávodních kontrol, jak je zrychlit a jak vybrat vozy ke kontrole. V současnosti si FIA vždy náhodně vybere čtyři vozy, které pak blíže kontroluje. Jenže v Austinu byla dvě ze čtyř aut diskvalifikována za stejný prohřešek, a tak se budou jistě množit názory, co všechno má FIA v tomto ohledu zlepšit.

PÉREZ NA DOMÁCÍ PŮDĚ

Domácí prostředí může být výhodou, ale v případě Checa bude určitě vytvářet obrovský tlak. Nacpané tribuny od něj totiž očekávají skvělý výkon. Těch ale v letošní sezoně příliš mnoho nebylo, poslední vítězství si připsal ve čtvrtém závodě roku v Baku.

Minule v Austinu, kde tribuny často skandovaly jeho jméno, to bylo páté místo ve sprintu a čtvrté ve velké ceně. Tedy určitě krok správným směrem, ale v Mexiku by se chtěl určitě více vytáhnout. Koneckonců v posledních dvou ročnících dojel třetí a fanoušci se mohli zbláznit. Jen si představte, co by se stalo, kdyby Sergio Pérez v neděli vyhrál…

ASTON VS MCLAREN

Lando Norris po Velké ceně USA vtipkoval, že Aston Martin s každým upgradem více a více zpomaluje. A skutečně, McLaren za poslední závody stáhl ztrátu na zelený tým a po Austinu ho už v celkovém pořadí předstihl.

Jenže rozdíl je jen šest bodů, protože v závodě to oběma Astonům docela jelo. Oba se po startu z boxů drželi na bodech a i když Fernando Alonso musel odstoupit, Lance Stroll vybojoval i díky diskvalifikacím body za sedmé místo. McLaren už by se rád soustředil na nahánění Ferrari, ale stačí jeden nepovedený víkend a Aston ho může ze čtvrtého místa znovu sesadit.

VZESTUP LOGANA SARGEANTA

Americký nováček už občas ukázal svůj potenciál, ale většinou to bylo v kvalifikaci a nedlouho po tom přišla havárie, která to celé zastínila. Ale v Austinu se celý závod držel týmového kolegy Alexe Albona a cílem projel jen šest vteřin za ním. Původně to bylo jedenácté a dvanácté místo, ale po disvalifikacích se oba Williamsy dostaly na body. Sargeant tak ukončil třicetileté americké čekání na body ve Formuli 1.

Logan Sargeant dokázal, že umí zajet kvalitní závod a být podobně rychlý jako Albon. Pokud se mu podaří udržet formu a podobný výsledek zopakovat v Mexiku, mohlo by mu to hodně pomoci k zajištění sedačky pro příští sezonu.

NOVÁČKOVÉ V PRVNÍM TRÉNINKU

Už druhým rokem platí pravidlo, že každý tým musí dát ve dvou pátečních trénicích šanci mladým pilotům, kteří ještě neodjeli více než tři velké ceny. V Mexiku tak učiní Mercedes, Alpine, Alpha Tauri a Haas.

George Russella vystřídá v monopostu W14 dánský pilot F2 Frederik Vesti. Ve voze Alpine se stejně jako vloni sveze Australan Jack Doohan, Alpha Tauri si vyzkouší Francouz Isack Hadjar a do Haasu usedne Brit Ollie Bearman. Všichni tři jsou Vestiho soupeři ve Formuli 2.

Pro nováčky to rozhodně není jen nějaké výletní svezení, například Bearman by se díky členství v akademii Ferrari a budoucímu angažmá Pietra Fittipaldiho v IndyCar mohl ucházet o pozici rezervního jezdce.

Tentokrát klasický víkend bez sprintu, ale jako vždy je na co se těšit. Takže připravte sombrera a jdeme závodit.