Životní (a jediný) závod Markuse Winkelhocka v F1: Okusil i vedení

I když to vydrželo jen jeden závod, kombinace Markuse Wiklehocka a Spykeru je dodnes mnoha fanouškům zarytá v paměti. Němec v bláznivé Velké ceně Evropy 2007 dokázal v podřadném voze vést závod!

Štítky: GP Evropy Historie Markus Winklehock Spyker Zveřejněno 17. 12 2019 — Jiří Košta

Německý pilot jménem Markus Winkelhock pochází ze závodnické rodiny. Jeho otcem byl poměrně známý Manfred Winkelhock, který naneštěstí podlehl tragické nehodě během závodu 1000 km Budweiser v pouhých třiatřiceti letech. Winkelhock starší dokonce měl 56 účastí ve velkých cenách formule 1.

Jeho syn se sice pohybuje ve světě GT vozů, ale jednu příležitost ve formuli 1 také dostal. A bylo to skutečně nezapomenutelné představení.

Winkelhock dokázal několikrát zvítězit v juniorských formulových sériích, kde ho později čekal přesun i do DTM. Pro rok 2006 byl pak potvrzený jako náhradní jezdec týmu Midland F1. U něj se zúčastnil pátečních volných tréninků v Bahrajnu, Austrálii, Německu a Maďarsku.

Ještě ke konci roku byl Midland odkoupený holandskou automobilkou Spyker. Mladý němec dostal příležitost prodloužit svůj kontrakt u týmu, kde byl rezervním jezdcem. Kromě toho odjel i několik dalších závodů DTM, tentokrát ale pod značkou Audi.

Winkelhock během pátečního tréninku GP Bahrajnu 2006 v týmu Midland F1.

Po problémech v týmu byl Christijan Albers u Spykeru odejit a Winkelhock dostal svojí životní příležitost.

Spyker tak pro GP Evropy 2007 na německém Nürburgringu přivítal nového závodního jezdce. Winkelhock se poměrně nepřekvapivě kvalifikoval na poslední příčce, ale to bylo tehdy pro tým normální. Holandská stáj neměla konkurenceschopný vůz a za celý rok získala pouze jeden bod v GP Japonska.

Ale zpátky ke GP Evropy. Jezdci vyrazili do zaváděcího kola závodu, během kterého se spustil velký déšť. Winklehock jako jediný zajel na poslední chvíli do boxů aby nasadil pneumatiky do deště.

I na pneumatikách do mokra se měli jezdci problém udržet na trati. Důkazem je týmový kolega Adrian Sutil, který skončil v bariéře.

Závod byl odstartovaný a chaos začal kolizí obou jezdců BMW. Všichni jezdci jeli hodně pomalu a zamířili do boxů. Jediný kdo zůstal na trati byl Kimi Räikkönen, jelikož při nájezdu do boxové uličky uklouzl na louži a vrátil se zpět do závodní stopy.

Winklehock samozřejmě důvod stavět neměl a tak se dostal do vedení závodu! Ve čtvrtém kole už měl náskok třiatřiceti vteřin na druhého Felipeho Massu. Déšť ovšem sílil a poté, co neuvěřitelných sedm vozů vyletělo v první zatáčce do bariéry, musel na trať safety car a závod byl zastaven.

Počasí se zlepšilo a následoval restart závodu, pro Winklehocka tedy z pomyslné pole position. Okruh sice osychal, ale Spyker se rozhodl ponechat mokré pneumatiky jako další možný zisk v nejistém počasí, které je pro podnebí nad Nürburgringem typické.

Pro restart závodu zůstal Wiklehock na mokrých pneumatikách, ostatní jezdci zvolili přechodné.

Hned po restartu byl samozřejmě Němec předjetý rychlejšími vozy a v patnáctém kole musel odstoupit pro problémy s hydraulikou.

I tak ale Winklehockovi nikdo nevezme, že vedl při svém jediném závodě ve formuli 1 šest kol. Zajímavostí určitě je, že se stal jediným, kdo startoval poslední a zároveň první v tom samém závodě.

Jak už to tak ovšem bývá, ve formuli 1 jsou peníze až na prvním místě. Spyker pro zbytek sezony najal japonce Sakona Yamamota a pro Winklehocka to byla konečná.

I přesto všechno jezdec sám vzpomíná na tento závod vzpomíná v dobrém. Srdce nejednoho fanouška si tímto výkonem rozhodně získal. Sympatický pilot pokračoval následující sezony v DTM pod značkou Audi. U automobilky zůstal, jelikož je dodnes továrním pilotem ve vozech kategorie GT3.

Diskuse k článku

Napsat komentář