Nový Monaco F1 Team? Nic, co by sport potřeboval
Motoristická média v pondělí informovala o velice zajímavé zprávě – do šampionátu F1 chce vstoupit nový tým Monaco F1 Racing Team. Kdo za tímto projektem stojí? A proč se zdá, že o něj samotná královna motorsportu nemá zájem?
Na první pohled se to zdá být až komické. Tým projeví zájem o vstup do šampionátu, je ochotný zaplatit vstupní poplatek, ale vedení formule 1 se příliš nadšeně netváří. Když to řekneme takhle jednoduše, nedává to žádný smysl. Pojďme si to tedy rozebrat.
V roce 2019 se mluvilo o tom, že do formule 1 chtějí vstoupit dva nové týmy. Jedním z nich byl právě onen Monaco F1 Team, který by v královně motorsportu spolupracoval se zkušeným týmem Campos Racing.
Sportovní ředitel F1 Ross Brawn se ale příliš nadšeně netvářil. Naděje nových zájemců uzemnil slovy, že pro vstup do královny motorsportu si musí tým počkat až do sezony 2022, kdy měla původně už druhým rokem platit nová pravidla. Pokud to tedy převedeme na současnou situaci, mluvíme tu až o roce 2023.
Monaco Increase Management (zkráceně MIM) prý vedl diskuse nejen s Rossem Brawnem, ale také s tehdejším generálním ředitelem F1 Chasem Careym. Ani to ale nepomohlo – třešničku na dortu tomu nasadil prezident FIA Jean Todt, který se nechal slyšet, že žádný z potenciálních týmů to nemyslí dostatečně vážně.
Tehdy se navíc připravovala nová Concordská dohoda (kterou vloni všechny týmy podepsaly), v níž stálo, že nový tým by musel před vstupem do královny motorsportu zaplatit poplatek 200 milionů dolarů. Tyto peníze by si následně rozdělily stávající týmy.
Vstupní poplatek měl zamezit riziko vstupu týmů, které by po několika letech šampionát opustily. MIM i přesto tvrdí, že to s formulí 1 myslí vážně a pokud jim vedení otevře dveře, rádi toho využijí.
Formule 1 potřebuje automobilky, ne soukromé zákaznické týmy
I přes všechna tato slova se ale formule 1 netváří nadšeně. V současnosti to vypadá, že se startovní rošt nerozroste, pokud se však o slovo nepřihlásí nový výrobce pohonných jednotek nebo automobilka.
Formule 1 se jen a pouze snaží zabránit vstupu týmů, které by do několika let odešly. Pokud se podíváme na týmy, které do F1 v posledních 12 letech vstoupily, uvidíme na současném roštu už jen jedno jméno – a to Haas. Přitom i americký tým neměl budoucnost ve svých rukou a k jejich setrvání pomohl až nový rozpočtový strop a další podmínky stanovené v nejnovější Concordské dohodě.
Ještě před Haasem vstoupily do F1 tři týmy – Hispania Racing, Virgin a Team Lotus. Všechny tři stáje změnily v průběhu let vlastníky a jména (z Hispania se stalo HRT, z Virginu Marussia a poté Manor, a z Lotusu Caterham), ale i ten největší vytrvalec z formule 1 nadobro odešel před startem sezony 2017. Pak tu je např. tým USF1, který se na startovní rošt vůbec nedostal.
Nový rozpočtový strop přitom týmům nabízí skvělou šanci, jak konkurovat větším týmům a zviditelnit se. Vedení F1 se obává, že by právě tohohle faktoru mohl nějaký tým zneužít a poškodit tak účastníky, kteří se zavázaly k dlouhodobější spolupráci. Takové týmy ve formuli 1 jednoduše řečeno Liberty Media nechce.
Monaco F1 Team to může myslet dobře a ve skutečnosti o formuli 1 uvažovat, ale jak dlouho by na vrcholu motoristického ledovce vydržel? To nikdo neví a jak se zdá, současní vlastníci nechtějí nic riskovat. Přednost tak radši dají nové automobilce, která by se navíc mohla stát továrním týmem a nejen provozovat svou vlastní stáj, ale vyrábět pohonné jednotky pro některé ze současných závodních týmů.