Analýza: Komu prospěje jednoroční Hamiltonova smlouva nejvíc?
Lewis Hamilton podepsal novou smlouvu na sezonu 2021. To se dalo čekat, ale možná je pro mnohé překvapením, že je to pouze jednoroční smlouva – právě jen pro letošek. Proč? Kdo chtěl smlouvu na delší dobu a kdo preferoval kratší závazek, aby si ponechal otevřené možnosti a volné ruce pro nejbližší období? Tím spíš, když už příští rok vejdou v platnost nová revoluční pravidla, která představí výrazně nové formule, mající za cíl usnadnit souslednou jízdu, a tím pádem zvýšit atraktivitu závodů? Celé smluvní jednání nebylo zdaleka jen o Hamiltonovi a Mercedesu, nebo o tom, na jak dlouho a za kolik závodit. Automobilka Daimler, která tým Mercedes spoluvlastní a financuje, ve velkém propouští a přeskupuje své finanční zdroje a výdaje. Hamilton má oproti tomu podstatně více zájmů než jen závodit. Komu pouze jednoroční smlouva vyhovuje více? A co bude dál? Vždyť už zítra se fanoušci začnou ptát, jestli Lewis Hamilton podepíše na příští rok!
Už teď je zřejmé, že partnerství Hamilton – Mercedes bude pokračovat mnoho let i poté, kdy Hamilton přestane usedat do závodní formule týmu. Lewis Hamilton se skrze sílu svého úspěchu snaží být aktivní i v jiných oblastech a oborech. Zkoušel řadu činností, až se od propagace veganské stravy přes ochránce přírody našel v tématu rasové rovnosti, diverzity a inkluze. Lewis Hamilton chce využít síly svého hlasu, množství lidí, kteří jej sledují, a chce takové síly využít pro prosazení svých myšlenek. Také proto vznikne společná charitativní organizace Hamiltona a Mercedesu, podporující diverzitu a inkluzi.
Nechce se ti číst? Poslechni si jako podcast:
Dostupné na Spotify, Apple Podcast, Google Podcasts, YouTube
„Cítíme, že bylo správné se na tom dohodnout,“ řekl šéf Mercedesu Toto Wolff. „Je to důkazem dlouhodobého závazku obou stran, protože nadace, kterou budeme řídit společně, si žádá investici mnoha milionů eur.“
Ale zpátky do samotného prostředí F1: Pro koho je jednoroční smlouva mezi Hamiltonem a Mercedesem nejméně výhodná? Paradoxně ani pro Hamiltona, ani pro Mercedes. Pokud budou obě strany chtít dál spolupracovat, zkrátka si podepíšou smlouvu novou. Leda by Mercedes stál o jinou hvězdu ve startovním poli: Maxe Verstappena. Je to tedy Red Bull, kdo se musí mít na pozoru. Vzájemnou smlouvu sice mají platnou do roku 2023, ale leda by se stal Verstappen letos mistrem světa, pak není pochyb o existenci řady smluvních klauzulí, které by v případě horších výsledků nebo netovárního dodavatele motorů (Honda na konci roku opouští formuli 1) umožnily Verstappenovi odejít, pokud by chtěl. A někdo jiný o něj stál. Zde tedy bod pro Mercedes. Kdyby se Mercedes za nějakých okolností pro Verstappena rozhodl, Hamilton by neměl důstojnou alternativu a se závoděním by skončil.
Mějme ale pořád na paměti revoluční pravidla pro rok 2022, která mají potenciál na to přeskupit výkonnostní rozložení týmů. Kdyby náhodou Mercedes trochu ztratil půdu pod nohama, tím spíš by potřeboval analytického a velezkušeného Hamiltona. Jenomže ani Max Verstappen by nebyl špatnou volbou. Podle zákulisních informací stál Hamilton o tříletou smlouvu. Opět to nahrává tomu, že je to spíše Mercedes, kdo stojí o možnost volby, zatímco Hamilton stál o delší závazek. Nakonec, objektivně řečeno: až pilot formule 1 Lewis Hamilton přestane být aktivním pilotem formule 1, dokáže si udržet stejnou sílu vlivu jeho prohlášení? Asi ne na dlouho…
Druhá strana mince: Lewis Hamilton má solidní šanci dosáhnout letos na osmý titul mistra světa. V této statistice by se stal nejúspěšnějším v historii celého šampionátu. Žijící legenda. Největší z největších. S takovou hodností si lze snáze vynutit pozornost, o kterou by Hamilton stál. A zbavil by se pro něj nepříjemné překážky: letos sdílí trůn s jedinečným Michaelem Schumacherem. Lewis Hamilton potřebuje mít trůn největšího z největších jen pro sebe. Bez toho se až do konce života nevyhne ustavičnému srovnávání. Pokud by se povedlo Hamiltonovi letos získat rekordní osmý titul mistra světa, pak se nabízí otázka, co dál? Jaký nový cíl? V takovém případě je pouze jednoroční smlouva výhodnější pro Lewise Hamiltona. S osmi tituly mistra světa se stane literárně řečeno nesmrtelným, a odejít na vrcholu je pořád uměním.
Šéf Mercedesu Toto Wolff podpis jednoroční smlouvy takhle pozdě před startem nového ročníku vysvětluje tím, že Hamiltonova nemoc v Bahrajnu zpozdila jednání naplánované po skončení sezony na konec roku, a že se obě strany dohodly na odsunu jednání smlouvy pro rok 2022 a dále na pozdější dobu někdy v průběhu letošního roku.
Avšak, i kdyby opravdu byla letošní sezona tou poslední pro Lewise Hamiltona, o kvalitní piloty nebude mít Mercedes nouzi. Kolem dvou třetin všech fanoušků formule 1 se už nemůže dočkat toho, až George Russell bude propuštěn z výsledkového vězení Williamsu. Že na to má nárok, ukázala doslova infarktová Velká cena Sachíru, ve které zaskakoval právě za nemocného Lewise Hamiltona. Pro rok 2022 nemá Mercedes zasmluvněného žádného pilota. Také Hamiltonův kolega Valtteri Bottas má smlouvu jen pro letošní sezonu. A letos také končí tříletá smlouva George Russella s Williamsem.
Dvojice Max Verstappen – George Russell v Mercedesu už příští rok? Nedá se to zcela zavrhnout. Pokud Verstappen zůstane u Red Bullu, tak šance, že George Russell bude do Mercedesu povýšen, je velká. Jaká bude éra po Hamiltonovi? Bude to Verstappenova éra? Nebo Russellova éra? Či Leclercova éra? Nebo éra někoho jiného?
To si – třeba právě na tomto místě – budeme moci říci až za pár let. Nyní je asi nejvíce výstižnější hodnocení, že roční smlouva mezi Hamiltonem a Mercedesem je kompromisní dohodou, která oběma stranám nakoupila trochu více času.
„Bylo to společné rozhodnutí, podepsat jen na jeden rok,“ tvrdí Wolff. „Chystají se změny v pravidlech, chceme si také počkat, jak se vyvine celý svět, ale i naše firma.
V parametrech F1 si obě strany toho času na další jednání nekoupily moc, ale může to být důležité. Nakonec, soupiska pilotů F1 je skoro jako šachovnice. Nejsou na ní jen dva hráči, dva týmy, dvě strany, jeden důvod, jedna motivace. Parametrů a proměnných je celá řada. Ani Hamilton, ani Mercedes nechtěli učinit nějaké rázné, tvrdé rozhodnutí. Chtějí vyčkávat a podobně jako na akciovém trhu sledovat, jak se bude situace vyvíjet. A podle toho zvolit další krok. Ne monstrózní rozhodnutí. Prostě krok na šachovnici.
Ale až – ne pokud – jednoho dne Lewis Hamilton odejde, spustí to poměrně velký seizmický pohyb. Nakonec, tým Mercedes je dnes tím, co dříve bylo stájí Brawn GP, Honda, BAR a původně Tyrrell. Významné etapy v historii jedné organizace, byť pod různými vlastníky. Někteří lidé v ní pracují už více než dvě dekády. Vyrostli v ní manažeři, kteří dneska zastávají důležité posty. Základní strukturu organizace tvoří lidé, mezi kterými funguje chemie a také motivace živená současnými úspěchy, jejichž je Lewis Hamilton příkladným ambasadorem. Až Lewis Hamilton skončí, někteří se rozhodnou odejít do důchodu, a jiní to vezmou jako příležitost k životní či profesní změně. Ať už za pár let bude pro Mercedes jezdit kdokoli, už to nebude ten stejný tým, jaký známe dnes.