Největší témata před GP Saúdské Arábie – Verstappen má šanci na titul

Formule 1 se své historii vůbec poprvé podívá do Saúdské Arábie. Džidda při své premiéře nabízí hned několik fascinujících příběhů, které mohou o nadcházejícím víkendu nastat, o jaké se jedná? To uvádí následující článek…

Štítky: GP Saúdské Arábie Max Verstappen Zveřejněno 30. 11 2021 — Vašek Štěpánek

Verstappenův první matchball

Pilot Red Bullu jede do Saúdské Arábie s osmibodovým náskokem, to samo o sobě znamená, že Lewis Hamilton se na novém okruhu za jakýchkoliv okolností mistrem světa nestane. I přesto, že bodový rozdíl na čele není nijak velký, Verstappena dostává do zajímavé situace.

Nikdo nedokáže předvídat, jaký spád nadcházející víkend nabere – jde o nový a vyzývavý okruh a výsledky tak mohou být nepředvídatelné, a to navzdory nastupujícímu trendu v podobě velmi výkonných vozů Mercedes.

Veškeré naděje ale může zhatit jedno špatné rozhodnutí, a proto není úplně vyloučená ani Verstappenova potenciální korunovace. Nizozemskému závodníkovi teoreticky stačí vyhrát závod, zajet nejrychlejší kolo a aby se Hamilton neumístil v TOP 6, v takovém případě by se formule 1 dočkala nového mistra světa.

Rivalita týmových šéfů

Během vzájemného souboje mezi Verstappenem a Hamiltonem bychom neměli zapomínat na pohár konstruktérů. Mercedes a Red Bull jen dva závody před koncem sezony dělí pouhých pět bodů, což je ještě těsnější než v šampionátů jezdců.

To vyvolává stále větší rivalitu mezi jednotlivými zástupci obou týmů. Christian Horner se snaží jakýmkoliv způsobem uškodit Mercedesu a Toto Wolff zase Red Bullu. Šéf rudých býků uvedl, že uvidí-li sebemenší pochybnosti na voze černých šípů, podá protest.

Po kontroverzním incidentu z Brazílie, kdy byl Lewis Hamilton diskvalifikován, dělá Toto Wolff to samé a za každou cenu se snaží udržet svůj tým stále ve hře v boji o oba mistrovské tituly. Tato sága bude ještě zajímavá…

Giovinazzi má za sebou debut ve formuli E, první den testů byl nejrychlejší Frijns

Souboje vrcholí i ve středu pole

Sezona 2021 není pouze o dvou předních týmech. Za vedoucí dvojicí je prakticky celou sezonu úchvatný souboj o třetí místo mezi Ferrari a McLarenem. První polovinu sezony zvládly oranžové monoposty na výbornou, respektive Lando Norris zazářil, když se pravidelně umisťoval mezi prvními pěti.

Druhou polovinu roku má zase navrch Maranello, naštěstí pro Italy, nemají jednoho dobrého jezdce, ale dva, na které je i Lando Norris krátký. Daniel Ricciardo novému zaměstnavateli letos zrovna dvakrát nepomohl, a kromě jednoho vítězství v Itálii zůstal Australan daleko za očekáváním. Proto se zdá být souboj Ferrari – McLarenu ukončen.

Skvělý víkend zažil Alpine v Kataru, a právě díky tomu se francouzskému týmu podařilo utéct AlphaTauri na bezpečných 25 bodů. Jelikož jsou Alpine i AlphaTauri středopolové týmy a sbírají spíše zbytky bodů, je tato bitva rovněž pravděpodobně u svého konce, ale uvidíme…

Bitva o převahu

Forma letošních vozů dramaticky závisí na charakteristice trati. Krásným příkladem je McLaren, který na jednom okruhu zatápěl Mercedesu i Red Bullu (Itálie) a na druhém byl rád za poslední bodované pozice.

To samé platí u týmů hlouběji v poli a jelikož je Džidda neznámým okruhem, můžeme se dočkat dalších zajímavých výsledků. Na okruhu na pobřeží rudého moře by měly být ve výhodě týmy se silným a rychlým motorem.

Kromě silného Mercedesu a možná i McLarenu se jako černý kůň rázem jeví Aston Martin, který měl dobrou rychlost také v Kataru. V lepší víkend by mohl doufat také Williams, který se v poslední době poměrně trápí a jeho lepší forma z poloviny sezony zmizela.

Úplně nové prostředí

Po Kataru se formule 1 poprvé objeví také v Saúdské Arábii, ale na rozdíl od minulé návštěvy je okruh v Džiddě přímo vybudován pro formulové závody a jde o opravdovou exkluzivitu v letošním mistrovství světa.

Džidda je nejrychlejším městským okruhem na světě, vozy zde budou dosahovat i přes 320 km / h. Po belgickém Spa jde navíc o druhý nejdelší okruh v kalendáři a se svými 27 zatáčkami Saúdská Arábie s přehledem drží nejvyšší počet zatáček z celého roku.

Aby toho nebylo málo, celý areál je vybaven umělým osvětlením a závod se uskuteční v noci, podobně jako kvalifikace a tréninky a půjde tak minimálně o vizuálně skvělou show. Zajímavostí také je, že všechny země z blízkého východu podnikly své závody pod umělým osvětlením (Bahrajn, Abu Dhabi, Katar a nově Saúdská Arábie).