Letošní formule budou stejně rychlé jako ty loňské
Tři testovací dny v bahrajnském Sachíru přinesly užitečná data nejen samotným týmům, ale i dodavateli pneumatik Pirelli. Podle Maria Isoly, který má v této firmě na starosti F1, na tom vozy budou co do časů podobně jako v sezoně uplynulé.
Největším otazníkem ohledně rychlosti bylo to, jak se týmy dokážou vypořádat s novými aerodynamickými pravidly. Ty měly za úkol formule zpomalit, stejně jako nové, mohutnější pneumatiky.
Jenže to se tak úplně nepovedlo, neboť stáje se s danou situací popasovaly na jedničku. „Rozdíl oproti minulé sezoně je opravdu velmi, velmi malý,“ říká Isola.
Důkazem o tom budiž Verstappenův nejrychlejší čas testů, který se vešel pod minutu a devětadvacet vteřin a byl tak jen o zhruba šest desetin pomalejší než ten nejlepší z volných tréninků před listopadovou Velkou cenou Bahrajnu. To prý potvrzují i mnohem komplexnější data Pirelli.
„Zkoušel jsem udělat nějaké výpočty časů na kolo v porovnání s minulou sezonou. Musíme vzít v potaz to, že trať nyní nebyla v perfektní kondici a byl snížen přítlak. Pokud za těchto okolností ještě časy upravíme o množství paliva, jsem toho názoru, že velké rozdíly to opravdu nebudou.“
Sám Isola rovněž komentuje i to, proč opatření „proti rychlosti“ nemají takový efekt, jaký byl zamýšlen. Důvodem je zkrátka a prostě to, že týmy jsou ve vývoji až moc dobré a polovinu ztraceného přítlaku už získaly zpět. A to navíc můžeme očekávat, že v průběhu sezony se povede vozy ještě vylepšit, byť vzhledem k nadcházejícímu revolučnímu roku to nebude o tolik, jako jindy.
„Původním plánem bylo, že přítlak bude snížen o deset procent. Podle mě na základě práce týmů na různých modifikacích jsme dosáhli toho, že tato úroveň byla snížena pouze o čtyři až pět procent.“
„Ne, nejsem překvapen tím, že se týmům podařilo část přítlaku získat zpět ještě před startem sezony. Už v minulosti jsme mohli vidět, že v takových věcech jsou neskutečně dobří.“
„Zároveň jsem rád za rozhodnutí, které jsme spolu s FIA, F1 a týmy v minulém roce učinili. Tedy to, že budeme pracovat na dvou směrech zároveň. Jednak že snížíme úroveň přítlaku na autech, jednak že najdeme takovou konstrukci pneumatik, jež zejména ve druhé půli sezony snese vyšší zatížení.“
Pro Pirelli by tak neměl být problém, že auta jezdí rychleji, než se čekalo. Dokonce si během druhého dne testů mohlo dovolit snížit tlak v zadních pneumatikách o 1,5 PSI, tedy zhruba 10 kilopascalů.
„I přes náročnou situaci ohledně covidu jsme udělali dobré rozhodnutí a nyní tak máme produkt, který je velmi odolný i pro auta stejně rychlá jako loni.“
„Jsem přesvědčen o tom, že nová konstrukce je skutečně odolnější. A to nejsou jen mé domněnky, ale opírám se o data z našeho vnitřního testovacího oddělení. A právě proto jsme se rozhodli je do F1 přinést.“