Historické okamžiky Velké ceny Mexika

Vysoko položený okruh bratří Rodríguezů v moderní éře hostil závody formule 1 sice jen dvacetkrát, přesto se Mexico City stalo místem mnoha historických okamžiků a korunovací mistrů světa. Zde nabízíme okamžiky z Mexika, které vstoupily do dějin…

Štítky: GP Mexika Historie Zveřejněno 3. 11 2021 — Vašek Štěpánek

1962

Historicky první Velká cena Mexika se uskutečnila v roce 1962, neměla ale oficiální status závodu v šampionátu. I přesto se na startovním okruhu objevila známá jména pilotů formule 1 jak z Evropy, tak z USA.

Místem konání byl okruh Magdalena Mixhuca v Mexiko City, formule 1 tam jezdí dodnes, okruh ale nese jiný název. Závod vyhrál Jim Clark, který je v Mexiku stále nejúspěšnějším závodníkem.

Víkend byl poznamenán smrtí domácího hrdiny Ricarda Rodrígueze, bylo mu 20 let a měl podepsanou smlouvu s Ferrari, nejspíše by tohoto mladého jezdce čekala úspěšná budoucnost, Mexiko následně na několik dní vyhlásilo státní smutek.

1963

Mexiko se poprvé oficiálně zařadilo do kalendáře formule 1 jako regulární součást šampionátu. Závod vyhrál opět Jim Clark, který získal pole position, zajel nejrychlejší kolo a vedl všechna kola v závodě. V cíli měl náskok téměř dvě minuty.

1964

V tomto roce Mexiko zakončovalo celou sezonu a bylo poznamenáno bojem o titul mezi Grahamem Hillem, Jimem Clarkem a Johnem Surteesem. Clark získal pole position a vedl do předposledního kola závodu, než jej zradil motor a přišel tak o titul.

Rychle reagující Ferrari požádalo Bandiniho, aby před sebe pustil týmového kolegu Surteese na druhé místo. Bandini uposlechl a v posledním kole daroval svou pozici týmovému kolegovi, který porazil Grahama Hilla o jeden jediný bod.

1967

Jim Clark vyhrál svou třetí a poslední GP Mexika. Opět se rozhodovalo o titulu, tentokrát mezi Dennym Hulmem a Jackem Brabhamem. Mistrem světa se nakonec stal davem oblíbený Hulme a je jediným Novozélanďanem, který si podmanil formuli 1.

1968

I když se opět rozhodovalo o titulu mezi třemi jezdci (Hillem, Stewartem a Hulmem), celé Mexiko bylo unešené ze čtvrtého místa Pedra Rodrígueze, bratr Ricarda. O rok předtím se stal prvním mexickým pilotem, který vyhrál závod.

Bohužel, i Pedro přišel o svůj život. Stalo se to v Německu při závodu sportovních aut. Okruh Magdalena Mixhuca se proto přejmenoval na Hermanos Rodríguez. Trať tak vzdává čest svým zesnulým mexickým hrdinům.

1986

Po šestnáctileté pauze se Mexiko vrátilo do kalendáře formule 1. Okruh bratří Rodríguezů prošel značnou přestavbou za účelem zlepšit bezpečnost. Zůstala však zatáčka Peraltada, ve které tragicky havaroval mladý Ricardo.

Závod vyhrál Gerhard Berger na Benettonu, šlo o jeho první z celkových deseti vítězství v královně motorsportu. Zároveň se Bergerovi povedlo odjet celý závod bez pit-stopu na pneumatikách Pirelli.

1990

Alain Prost do závodu startoval ze třináctého místa a nakonec vyhrál. Francouz měl ale štěstí v podobě odstoupení Ayrtona Senny, který do té doby vedl. Více se ale vyzdvihuje manévr Prostova kolegy Nigela Mansella.

Brit předvedl extrémně odvážný manévr na Gerharda Bergera a v zatáčce Peraltada svého soupeře předjel z vnější strany trati. Peraltada se proslavila svou náročností a nebezpečím. Mansell svůj manévr ale zvládl a zajistil Ferrari legendární double.

1992

Nigel Mansell v roce 1992 vyhrál GP Mexika před týmovým kolegou z Williamsu Patresem a třetím Schumacherem, pro kterého to bylo první podium v kariéře. Bohužel se jednalo o poslední závod na hodně dlouhou dobu.

Mexiko následující rok nebylo součástí šampionátu kvůli nebezpečnému povrchu trati, až extrémnímu smogovému znečistění vzduchu a také kvůli rostoucí kriminalitě přímo v centru Mexico City, ve kterém okruh leží.

2015

Díky velké podpoře mexického miliardáře Carlose Slima se Mexiko po dlouhých 23 letech vrátilo do kalendáře formule 1. Trať byla opět velice upravena, zmizela nebezpečná zatáčka Peraltada a nahradila ji stadionová sekce. Závod vyhrál Nico Rosberg s Mercedesem.

2017

Závod ovládl teprve dvacetiletý Max Verstappen. Domácí hrdina Sergio Pérez odměnil své fanoušky sedmým místem, pro Mexičana to bylo třetí bodové umístění v Mexico City v řadě. Hlavní roli ale hrál Lewis Hamilton, který na okruhu Hermanos Rodríguez získal svůj čtvrtý titul a stal se historicky nejlepším Britem ve formuli 1.

2018

Verstappen se stal prvním pilotem, který vyhrál Velkou cenu Mexika dvakrát v řadě. V záři reflektorů byl ale opět pilot Mercedesu. Hamilton skončil čtvrtý, ale stačilo to na zisk pátého titulu mistra světa, tím se Brit vyrovnal Fangiovi.

2019

Druhé vítězství v kariéře získal v Mexiko City Lewis Hamilton, ke korunovaci nového mistra světa ale nedošlo. Namísto toho však byla oznámena nová smlouva mezi Mexikem a F1 a prodloužení kontraktu minimálně do roku 2022.