Formule 1 se vrací domů, v čem bude GP Velké Británie důležitá?

Po posledním víkendu a Velké ceně Rakouska se pojede v Silverstone Velká cena Velké Británie a F1 se opět vrátí na místo, kde v roce 1950 začala její dlouhá historie.

Štítky: GP Velké Británie Preview Zveřejněno 14. 07 2017 — Šimon Trantina

Silverstone je okruhem, kde se před sedmašedesáti lety jela vůbec první velká cena. Od té doby se zde jelo ještě při mnoha příležitostech, rokem 1987 počínaje slavná trať v kalendáři nechyběla ani jednou.

Krásná šňůra by však mohla být narušena již v roce 2020, protože majitelé okruhu se rozhodli, že k roku 2019 anulují smlouvu s formulí 1, která měla původně platit do sezony 2026. Velmi pravděpodobně se bude o nové smlouvě intenzivně jednat, možnost pouličního závodu v ulicích Londýna se ale zvláště po povedené středeční akci „F1 Live“ v srdci hlavního města Anglie nedá odepsat.

Truc pořadatelů Silverstonu otevřel dveře závodu F1 v Londýně

Trať o osmnácti zatáčkách postavena na základech válečného letiště je proslulá svou úžasnou atmosférou, vyprodanými tribunami, a hlavně skvělými sekvencemi zatáček, zejména vysokorychlostními esíčky Maggots-Becketts-Chapel, které patří rozhodně k nejikoničtějším sekcím na celém kalendáři.

Nové proporce letošních monopostů určitě nabídnou změnu ve stylu, jakým se bude některými zatáčkami projíždět. Očekává se, že první zatáčka a slavná Copse budou na plný plyn, přičemž se v obou rychlých pravotočivých zákrutách dosud řadilo o jeden rychlostní stupeň dolů.

„Poté co projedeme novou startovní rovinkou, budeme muset první zatáčku brát na plný plyn,“ tvrdí Romain Grosjean. „Pak následují dvě vlásenky, první je více otevřená, do té druhé však musíte točit co nejdříve. Poté přijdou bývalé poslední zatáčky okruhu s těžkým brzděním a stará startovní rovinka.

Následuje velmi rychlá sekce, Copse s pedálem až k zemi a Maggots a Becketts, do kterých vlétnete v plné rychlosti a v každé následující zatáčce zpomalíte a zařadíte o stupeň dolů, pak vyjedete na rovinku Hangar a do třetího sektoru, začínajícího pomalou zatáčkou Stowe.

Poslední šikana je velmi nevyzpytatelná a hodně hrbolatá. V nájezdu do prostoru startu a cíle přidáváte plyn za vysokého přetížení a poslední zatáčka se pak zavírá velmi rychle,“ popisuje nástrahy okruhu v Silverstone Romain Grosjean z Haasu.

Lewis Hamilton ve své domácí velké ceně bude chtít stáhnout ztrátu dvaceti bodů na lídra šampionátu Sebastiana Vettela. Brit měl k tomuto počinu dobře našlápnuto během posledních dvu víkendů v Baku a Spielbergu, pokaždé ho však zradila technika.

Pokud by Hamilton v neděli v Silverstone zvítězil, stalo by se tak počtvrté v řadě a pilot Mercedesu by vyrovnal Jima Clarka a Alaina Prosta, kteří mají na kontě pět vítězství z Velké ceny Velké Británie. Trojnásobný mistr světa totiž ve své domovině triumfoval již v sezoně 2008, kdy vyhrál svůj první titul.

Tím, kdo však do závodu půjde s nejlepší formou, bude pravděpodobně Hamiltonův týmový kolega z Mercedesu Valtteri Bottas, který ukořistil pole position a vítězství v Rakousku. Navázal tak na dvě druhá místa z Kanady a Ázerbájdžánu, díky této sérii dobrých výsledků tak na parťáka z týmu ztrácí již jen patnáct bodů.

Mercedes, kterému by měl profil okruhu zřejmě svědčit, má po devíti závodech letošního ročníku náskok již třiatřiceti bodů na Ferrari, který bude chtít v neděli jistě navýšit. Díky pódiovému umístění Daniela Ricciarda si přilepšil také Red Bull, který je již bezpečně vzdálen čtvrté Force Indii. Ta není nikým vážně ohrožována.

Posledním týmem šampionátu konstruktérů je McLaren, který by měl v Británii opět použít vylepšený motor Honda. Pravděpodobně všichni by si přáli, aby dříve veleúspěšný tým již prolomil období zkázy, třeba se tak stane díky nové pohonné jednotce právě ve Velké Británii.

Během celého Grand Prix víkendu by mělo nad okruhem být zataženo s občasnými okamžiky deště. Předběžně je očekáván suchý závod, předpověď se však může velmi jednoduše změnit. Rekordní čas v závodě na nynější konstelaci trati drží Mark Webber s časem o hodnotě jedné minuty, třiatřiceti sekund a čtyř desetin z roku 2010. Tuto sezonu rekordy hodnoty času na kolo padají neustále, takže by se stejně rozhodně mohlo konat i v Silverstone, kde bude hodně prostoru pro zrychlení oproti minulému roku.

ŽIVĚ z padoku GP Velké Británie – čtvrteční rozhovory

Diskuse k článku

Napsat komentář