Dočká se šampionát nového lídra? Formule 1 míří do Velké Británie
Pouze 11 bodů dělí druhého Lewise Hamiltona od vedoucího muže šampionátu Nika Rosberga. Hamilton ale vyhrál tři z posledních čtyř závodů, a pokud bude pokračovat v tomto trendu, může se už v neděli dostat za určitých okolností do čela pořadí. Stalo by se tak během jeho domácího závodu – desátý podnik letošní sezony se totiž pojede právě v Anglii.…
Pouze 11 bodů dělí druhého Lewise Hamiltona od vedoucího muže šampionátu Nika Rosberga. Hamilton ale vyhrál tři z posledních čtyř závodů, a pokud bude pokračovat v tomto trendu, může se už v neděli dostat za určitých okolností do čela pořadí. Stalo by se tak během jeho domácího závodu – desátý podnik letošní sezony se totiž pojede právě v Anglii.
Silverstone je v každém roce důležitým milníkem kalendáře formule 1, odehrávajícím se přibližně před 130 tisíci fanoušky. Navíc je obvykle nepředvídatelný – vždyť vloni vedl do příchodu deště domácí tým Williams!
Profil trati je pro týmy a jezdce velkou výzvou. Nabízí kombinaci nejrychlejších zatáček ze všech okruhů. Je zvláštní, že pro současné hybridní systémy je trať jednou z nejsnadnějších co do brzdění. 70 % okruhu se jede na plný plyn, takže hodně záleží na energii, kterou je vůz schopen získat při brzdění a posléze ji přeměnit na výkon. Problémem je fakt, že výdej energie je podstatně větší než její zisk…
Pirelli opět do Silverstone doveze nejtvrdší směsi ze své nabídky. Začátek víkendu se určitě ponese v duchu politických debat po defektu pneumatiky Sebastiana Vettela v Rakousku, který byl podle Pirelli zapříčiněn najetím na blíže nespecifikovaný úlomek (zřejmě z jiného vozu).
Právě v Grand Prix Velké Británie roku 2013 došlo k sérii defektů, po kterých se změnil způsob, jakým týmy mohly pneumatiky využívat. Stáje tedy letos budou mít na výběr mezi měkkou (žlutá), střední (bílá) a tvrdou (oranžová) směsí. Měkká guma bude kvalifikační, nicméně pro závod nebude zrovna vhodnou variantou.
K vidění by tak mohly být dvě zastávky u mechaniků během závodu, což v kombinaci s relativně krátkou boxovou uličkou může být zajímavé. Už několikrát (Španělsko či Kanada) však v letošním roce nejlepší strategie spočívala v tom vytěžit z pneumatik víc, než kolik se předpokládalo, že zvládnou. Snadno tak může dojít i na jediný pitstop.
Aby to však nebylo tak jednoduché, na sobotu a neděli hrozí předpověď deštěm.
Řeč čísel mezi Grand Prix Rakouska a Velké Británie
Kolize v posledním kole předcházejícího závodu na Red Bull Ringu mezi Hamiltonem a Rosbergem přinesla jeden zajímavý unikát. Poprvé od roku 2011 (souboj v Kanadě mezi Vettelem a Buttonem, z nějž vyšel vítězně Brit) došlo na změnu ve vedení právě v posledním okruhu velké ceny – tedy poprvé po pěti letech!
Triumf Hamiltona v Rakousku byl 250. výhrou pro britského jezdce v historii formule 1. Hamilton rovněž získal 25. vítězství pro Mercedes. To znamená, že deset procent ze všech britských výher v F1 vzešlo právě od trojnásobného mistra světa jezdícího ve službách Stříbrných šípů.
Rakousko se rovněž stalo 22. destinací, ve které Lewis Hamilton získal vítězství ve formuli 1. K vyrovnání rekordu Michaela Schumachera (vyhrál na 23 různých okruzích) mu tak schází už jen jediný krůček. Šanci bude mít Brit například v Mexiku či na Interlagosu v závěru sezony.
Související: Foto: Ohlédnutí za GP Velké Británie
Před Velkou cenou Velké Británie platí tato čísla: Mercedes odjel na čele už 3 157 kol, což je jen o devět méně než Red Bull, jenž je pátý v dané statistice. Více okruhů ve vedení má na kontě už jen Lotus (5 623), Williams (7 588), McLaren (10 578) a Ferrari (13 920).
Zatímco Pascal Wehrlein se na Red Bull Ringu umístil na výborném 12. místě v kvalifikaci a po závodě bral první letošní bod, jeho kolega u Manoru Rio Haryanto je jediným pilotem, který se zatím ještě nikdy nedostal z první části kvalifikace. A to navzdory faktu, že s Němcem co do kvalifikačních duelů prohrává pouze poměrem 4:5 a v Baku mu k postupu chybělo 0,116 vteřiny.
Podobné strasti mají Jolyon Palmer a Marcus Ericsson. Pilot Renaultu se nedostal do Q2 od úvodního závodu v Austrálii. Švéd zase podobný úspěch zaznamenal jen v Číně.
Nico Hülkenberg míří do Anglie se zajímavým rekordem, když v kvalifikaci na GP Velké Británie nebyl poražen týmovým kolegou od roku 2010. Ještě lépe si v této statistice ale vede Fernando Alonso, jenž se může pyšnit stejným primátem sahajícím až do sezony 2007!
Přestože Alonso bodoval v posledních pěti závodech na Silverstone (v letech 2006 a 2011 dokonce vyhrál), od ročníku 2013 nestartoval z lepší pozice, než je 16. místo. McLaren se statisticky moc nemůže spolehnout ani na Jensona Buttona, který v šestnácti startech do domácí Grand Prix ani jednou nestanul na stupních vítězů.
Kimi Räikkönen za Ferrari o nadcházejícím víkendu odjede 100. závod, čímž se stane čtvrtým jezdcem v historii Scuderie, který se dočkal tohoto jubilea. Více startů za Maranello mají už jen Rubens Barichello (102), Felipe Massa (139) a samozřejmě Michael Schumacher (179).
Finovo třetí místo v Rakousku bylo jeho čtvrtým umístěním na stupních vítězů v sezoně, což je už teď více, než kolik zvládl během roku 2015. Mistr světa z roku 2007 má v průběžném pořadí stejně bodů jako kolega Sebastian Vettel – 96. Oba závodníci mají rovněž stejný počet pódií v celé kariéře, a to 84. Räikkönen na ně ale potřeboval o 73 závodů více než Vettel.
Smutnou statistiku si u Toro Rosso drží Daniil Kvjat. Jeho odstoupení brzy po startu předcházejícího podniku znamená, že v posledních dvou závodech odjel dohromady jen osm kol. Rus má podobně nelichotivou bilanci i v součtu za celou sezonu. Na kontě má vůbec nejméně kol ze všech (379 z 559, což je 67 %) a od přestupu k Toro Rosso získal jen jeden bod.
Na druhou stranu osmé místo Carlose Sainze z Rakouska znamená, že se italský tým dostal přes hranici 300 získaných bodů ve své historii.
Čtěte dále: Zamyšlení: formule 1 a brexit
Diskuse k článku