Očima diváka: Ohlédnutí za Velkou cenou Rakouska

Uplynulý víkend jsem měl možnost na vlastní kůži zažít atmosféru Velké ceny Rakouska vozů formule 1. Tento podnik se již tradičně konal na zkrácené verzi původního okruhu Österreichring, nynější rozložení trati nese název „Red Bull Ring“. Ikonický okruh, nacházející se uprostřed štýrských Alp, je postaven v údolí mezi kopci, naproti němu se rozkládá velká pláň, přes…

3 Štítky: fanoušci Red Bull Ring Zveřejněno 6. 07 2016 — Šimon Trantina

Uplynulý víkend jsem měl možnost na vlastní kůži zažít atmosféru Velké ceny Rakouska vozů formule 1. Tento podnik se již tradičně konal na zkrácené verzi původního okruhu Österreichring, nynější rozložení trati nese název „Red Bull Ring“. Ikonický okruh, nacházející se uprostřed štýrských Alp, je postaven v údolí mezi kopci, naproti němu se rozkládá velká pláň, přes kterou je přímo z tratě krásně vidět na vysoký vrch Eppenstein. Letos byla Velká cena Rakouska devátým závodem v kalendáři mistrovství světa formule 1, o jedno místo dozadu se propadla díky návratu GP Evropy.

redbullring-report

Výhled z přírodní tribuny na zatáčku 2 a předcházející rovinku

Jako na každou velkou cenu, tak i na rakouský závod je možnost zakoupit několik variant vstupenek. Tyto varianty se rozlišují podle místa k sezení/stání a dnů, jež vstupenka zahrnuje. Já jsem měl k dispozici celovíkendovou vstupenku na přírodní tribunu, která mi umožnila vstup na okruh během všech dní Velké ceny Rakouska (pátek, sobota, neděle) a jako bonus i během čtvrtka, kdy na Red Bull Ringu probíhaly velmi zajímavé aktivity. Kromě přírodní tribuny mají návštěvníci s touto vstupenkou možnost obejít celý okruh po okružní cestě a dívat se z míst, kde žádný lístek není potřeba, odkud mají například výhled na zatáčku 8.

DSC_3479

Carlos Sainz při čtvrteční autogramiádě

Z přírodní tribuny je krásně vidět na konec startovní rovinky, první zatáčku, druhou rovinku, druhou zatáčku, třetí rovinku a pátou zatáčku, což je více než polovina okruhu. Tato varianta stála 99€. Pro srovnání, cena nedělní vstupenky na hlavní tribunu podél cílové rovinky čítá 398€. Co se dále týče financí, je dobré zarezervovat si ubytování co nejvíce dopředu, protože během velké ceny všechny hotely a penziony v okolí hodně zvýší ceny pokojů.

Počasí bývá na Red Bull Ringu velmi nevyzpytatelné, letos však převládala úmorná vedra. Je téměř nemožné se před sluníčkem na okruhu někam schovat, jediným narušením bývají ojedinělé přeháňky, jaké bylo možno vidět na začátku druhého tréninku, ty však rozhodně nejsou nic příjemného. Vysoké teploty narušené rychlými přeháňkami vládly nad okruhem po celý víkend kromě neděle, to bylo zataženo, občas poprchávalo a počasí bylo chladné, teploty se pohybovaly okolo čtrnácti stupňů.

Mokrý druhý trénink

Mokrý druhý trénink

Již zmiňovaný čtvrteční program skýtá možnost vstupu do fanzóny, které se oficiálně říká „F1 Village“. V Rakousku je pro tento miniareál zajištěn prostor poblíž první zatáčky okruhu, nachází se na pozůstatcích starého Österreichringu. V tomto prostoru se vyskytují oficiální stánky s oblečením týmů formule 1 (jsou zde k zakoupení nejrůznější typy suvenýrů a oblečení, například cena trik se pohybuje mezi 30 a 120 EUR). Velmi zajímavý byl kamion oficiální značky Ayrton Senna, kde byla vystavena helma, ve které brazilský fenomén vyhrál svůj první závod. Dále zde bylo několik stánků s jídlem, které nabízely klasické rakouské uzeniny za celkem nízké ceny.

13599578_1293075860720356_309874821_n

Helma Ayrtona Senny

Zajímavý byl také stan F1 Gamezone, kde byla možnost vyzkoušet si nejnovější videohru formule 1 v téměř simulátorových podmínkách. Celý víkend zde byly také vystavené historické vozy BMW, ve kterých jezdci jako Niki Lauda, Gerhard Berger, Christian Danner nebo Hans-Joachim Stuck jeli během nedělní přehlídky legend. Jednoznačně nejžhavějším prvkem celého tohoto projektu však byly autogramiády pilotů, které probíhaly ve speciálním přístřešku, kde byla vystavená auta z minulých let, natřená přesně tak jako ta letošní.

F1 Village, vystavený starý vůz Nika Rosberga

F1 Village, vystavený starý vůz Nika Rosberga

Ve čtvrtek proběhly autogramiády všech týmů kromě Mercedesu a Red Bullu. Tyto týmy si vyhradily čas na sobotní podvečer, tři hodiny po kvalifikaci. O podpisy a fotky s piloty byl obrovský zájem, Riem Haryantem počínaje, Sebastianem Vettelem konče. Je ovšem složité si vybrat, na jaký tým chcete jít, protože logicky se nemůže dostat na všechny (autogramiády trvají 20 minut), a tak pořadatelé vpouštějí fanoušky k pilotům postupně. To znamená (mě se to přesně stalo), že přijdete na Haas, ale pořadatelé vás pustí až na Toro Rosso.

V 15:30 nastala přestávka mezi autogramiádami, to kvůli „Public pitlane walk“ – možnosti projít si boxovou uličku pro držitele celovíkendové vstupenky. Tuto příležitost využilo hodně lidí, a tak za příprav mechaniků, trénování pitstopů či úprav na autech ze strany týmů formule 1 byla boxová ulička naplněna k prasknutí. Musím říci, že vidět mechanika Ferrari, jak na boxové zídce manipuluje s panelem rádiové komunikace nebo ze tří metrů vidět pitstop Manoru, byl nezapomenutelný zážitek.

DSC_3554

Mechanik Ferrari obsluhuje panel rádiové komunikace

Po prohlídce boxů byla posledním bodem čtvrtečního programu autogramiáda Ferrari, která vzbudila mezi návštěvníky obrovský zájem. Bylo téměř nemožné se přes masy lidí k pilotům dostat. Sám jsem s velkým štěstím ukořistil podpis Kimiho Raïkkönena, když nastupoval do auta, které ho z fanzóny odváželo zpět do padoku. Tím na Red Bull Ringu skončil čtvrteční program.

13608032_1293174594043816_768504735_n

Autogramiáda Ferrari

V pátek se již naplno rozjela Velká cena Rakouska. Dění na trati odstartoval trénink GP2, ale hlavní pozornost byla pochopitelně věnována prvnímu volnému tréninku vozů formule 1, který nabídl zajímavé momenty, hned několik pilotů skončilo mimo trať nebo dokonce v hodinách.

Poté následovala pauza vyplněná volnými či kvalifikačními tréninky nižších sérií, která skončila úderem druhé hodiny odpolední, tudíž začátkem druhé části tréninkového programu formule 1. Ten hned ze začátku nabídl velmi zajímavou podívanou, protože téměř okamžitě po jeho startu se rozpoutala obrovská bouře. Z nebe doslova padala voda spolu s kroupy a vítr byl tak silný, že lámal deštníky. Piloti ani nestačili dojet zpět do boxů, a tak se na suchých pneumatikách na trati zcela pokryté vodou točili jeden za druhým, trénink byl ihned zastaven červenou vlajkou.

Druhá část měřených jízd byla restartována za přívětivějších podmínek, piloti vyjížděli na trať na zeleně označených pneumatikách do přechodných podmínek. Jak přeháňka ustala, vrátilo se velké horko a trať vysychala tak rychle, že dobrých patnáct minut po poslední kapce deště nebylo vůbec poznat, že na Red Bull Ringu toho dne pršelo a jezdci rychle vyměnili přechodné pneumatiky za suché.

Oba tréninky ovládl Nico Rosberg, což je však přímo z okruhu dost těžké zjistit, protože výsledkových tabulí je podél trati pramálo a střídavý anglicko-německý komentář je velmi špatně slyšet. Takže je dobré mít s sebou telefon a sledovat nějaký online přenos, protože jinak je obtížné mít přehled o aktuálním dění na dráze. Po druhém tréninku se většina diváků vydala domů, protože horko bylo opravdu úmorné, slunce pražilo a ani kvalifikace GP2 a GP3 nestačila na to, aby valná část návštěvníků okruh neopustila.

DSC_3693

Nico Rosberg a Lewis Hamilton během druhého tréninku

V sobotu Red Bull Ring ožil hned v osm hodin ráno, kdy začínal takzvaný „red carpet“, tedy postupný příjezd všech hvězd formule 1 na okruh a jejich průchod po červeném koberci, podél kterého mohli stát fanoušci a pokusit se získat podpis nebo se vyfotit se svým oblíbeným závodníkem.

V deset hodin začal poslední volný trénink, generálka na kvalifikaci. Již během dopoledne slunce pražilo a diváci se jen vsedě zapotili podobně jako samotní piloti. Tyto měřené jízdy nabídly velkou nehodu Nika Rosberga, kterému selhalo zadní zavěšení po lehkém nájezdu na obrubník.

Mimochodem Mezinárodní automobilová federace zavedla právě pro Velkou cenu Rakouska speciální žluté obrubníky, které měly zamezit pilotům ve zkracování trati, ale potkala se s vlnou nevole nejen od pilotů. Například Max Verstappen k nelibosti své velké fanouškovské základny na jeden nový obrubník najel, poničil si přední přítlačný spoiler a jeho účinkování v prvním tréninku předčasně skončilo.

Tím tato sága neskončila, protože odpoledne v kvalifikaci podobným způsobem jako Nico Rosberg havaroval v poslední zatáčce Daniil Kvjat. Po tomto těžkém nárazu mladého Rusa do bariéry byla kvalifikace ve svém prvním segmentu na několik minut zastavena. Před začátkem třetí části kvalifikace začalo pršet, a tak nám rozstřel nabídl velmi zajímavou podívanou, protože déšť byl krátký a trať začala rychle vysychat.

V posledních minutách všichni jezdci měnili pneumatiky na suché, a čím byla trať sušší a sušší, tím byly časy rychlejší. Jednalo se skutečně o velké drama, protože jezdci se střídali na průběžném prvním místě velmi rychle, v jednu chvíli tam figurovala jména Nika Hülkenberga nebo dokonce Felipeho Massy. Nejpevněji se na vrcholu tabulky usadil však Lewis Hamilton a hned za ním penalizovaný Nico Rosberg, který se v důsledku aplikování pětimístných trestů pro něj a Sebastiana Vettela propadl na šesté místo na startovním roštu.

Po kvalifikaci nastalo tříhodinové čekání na zlatý hřeb dne/večera, autogramiády Mercedesu a Red Bullu, které probíhaly téměř souběžně na stejném místě. Již dvě a půl hodiny před začátkem čítala fronta fanoušků dobrou stovku lidí. Měl jsem štěstí, že jsem se do té první stovky vešel, protože právě to byl zhruba počet lidí, kteří se z té obrovské masy, která se v F1 Village shromáždila, dostal nejblíže k pilotům. Čekání si lidé krátili konverzací s jinými fanoušky. I já jsem si povídal s několika lidmi a musím konstatovat, že fanoušci formule 1 jsou v drtivé většině moc milí, kolektivní a vstřícní lidé.

13599011_1293075800720362_356041550_n

Obrovská tlačenice při příchodu Nika Rosberga do fanzóny

V 17:55 skončilo čekání, kýžená chvíle přišla, dorazil Lewis Hamilton a hned za ním Nico Rosberg. V tu chvíli se strhlo šílenství, všichni se tlačili přes sebe hlava nehlava, a kdyby oba jezdci nešli od začátku fronty směrem dozadu, nikdo by kromě první zhruba padesátky lidí neměl šanci.

Na o pár minut později příchozí dvojici domácího Red Bullu paradoxně téměř nikdo nebral zřetel. Mě se naštěstí podařilo dostat se k oběma jezdcům Mercedesu a získat jejich podpisy, oba se k fanouškům chovali moc hezky. Touto krátkou „bouří“ skončila na Red Bull Ringu sobota a všichni se již těšili na nedělní závod.

13617389_1293075630720379_1277914219_n

Lewis Hamilton se podepisuje fanouškům

13595943_1293075644053711_399237349_n

Podpis Nika Rosberga

V ten den bylo na okruhu chladno, místy trochu mrholilo. Dopolední program nabídl velmi zajímavé závody sérií GP2, GP3 a Porsche Mobil 1 Supercup. Na závod formule 1 se tribuny zaplnily pochopitelně nejvíce za celý víkend, i když návštěva byla mnohem méně hojná než loni. Pořadatelé dokonce z důvodu malého množství prodaných lístků neotevřeli jednu tribunu. Nám, divákům na rozsáhlé přírodní tribuně, to však vyhovovalo, protože bylo více prostoru na pohyb po „general admission“ a tudíž lepší možnost vidět monoposty formule 1 závodit z bezprostřední blízkosti, což poloha plotů velmi dobře umožňuje.

13598882_1293184807376128_1933145931_n

Výhled z přírodní tribuny v den závodu

Závod nabídl zajímavou podívanou. Díky velmi promíchanému startovnímu roštu jsme viděli hodně předjížděcích manévrů, velkou bouračku Sebastiana Vettela a dost kontroverzní moment z posledního kola, kdy Nico Rosberg, který se ze šestého místa vyšplhal až do vedení, kolidoval ve druhé zatáčce s Lewisem Hamiltonem. Hamilton na Rosberga posledních několik kol hodně tlačil a v posledním kole na něj zaútočil v nájezdu do druhé zatáčky. Němec si však ponechal vnitřní stopu, Hamiltona vytlačil na vnějšek a přímo před zraky stovek diváků na přírodní tribuně došlo ke kontaktu, který Nika Rosberga stál vítězství. Němec byl za tuto nehodu penalizován a o tom, zda oprávněně, se do teď vedou žhavé diskuze.

Každopádně v závodě zvítězil Lewis Hamilton a na slavnostní ceremonii na stupních vítězů byl hlasitě vypískán rakouským publikem, což zřejmě nebylo úplně na místě. Na druhé pozici se umístil „polodomácí“ hrdina Max Verstappen, který se s Kimim Raïkkönenem během posledního kola dostal před Nika Rosberga, jený závod dojížděl velmi pomalu se značně poškozeným vozem. Jenson Button po startu ze třetího místa (kvalifikoval se jako pátý) dojel na šestém místě, což je pro partnerství McLaren-Honda povzbudivý výsledek. Svým výkonem oslnil také Pascal Wehrlein, kterému se desátým místem podařilo získat první body Manoru v této sezoně.

Odjezd z okruhu byl na rozdíl od loňska dost hladký. Parkoviště nebyla zdaleka tak plná jako minulý rok, snad kvůli tomu, že lidé raději volili vydat se na dovolenou než na formuli 1. Velká cena Rakouska se totiž loni jela v průběhu června a návštěva byla mnohem větší. Většina parkovišť je okolo Red Bull Ringu položena do kopců, a tak k nim vedou pouze krátké klikaté lesní silnice, ani to se však díky práci místních policistů a pořadatelů nejevilo jako problém, provoz hezky šlapal. Až na dálnici se vytvořily malé kolony poté, co se sjely všechny výjezdy z parkovišť a následných okresních silnic, ale zdržení bylo minimální.

I přes drobné neduhy v podobě malých mezer v organizaci a pro někoho nepříjemného počasí byla Velká cena Rakouska v mých očích skvělým podnikem s krásnou atmosférou. Všem českým fanouškům bych doporučil ji příští rok navštívit, protože z ČR to není na Red Bull Ring daleko (z Prahy cca 500 km) a ani se nejedná o přehnaně drahou záležitost.

Čtěte dále: Video vzpomínka: Reportáž z loňských testů na Red Bull Ringu

[wppa type=”content” album=”464″]Any comment[/wppa]

Diskuse k článku

Napsat komentář