Zamyšlení: formule 1 a brexit

Šampionát formule 1 se snaží být apolitický. Ale občas se kolem vás stanou věci, že tu politiku nelze ignorovat. Není bez zajímavosti, že dlouholetý šéf F1 Bernie Ecclestone nemá uspořádání Evropské unie moc rád. Když to hodně zjednodušíme, tak je to ze dvou důvodů: evropské země za hostování velkých cen F1 moc neplatí. A EU…

1 Zveřejněno 5. 07 2016 — Tomáš Richtr

Šampionát formule 1 se snaží být apolitický. Ale občas se kolem vás stanou věci, že tu politiku nelze ignorovat. Není bez zajímavosti, že dlouholetý šéf F1 Bernie Ecclestone nemá uspořádání Evropské unie moc rád.

Když to hodně zjednodušíme, tak je to ze dvou důvodů: evropské země za hostování velkých cen F1 moc neplatí. A EU mu zakázala tabákovou reklamu, což původně představovalo velké množství peněz. Dnes to sice dohání alkoholem (Martini, Smirnoff, Johnie Walker, Heineken, Chandon), ale diktátorské choutky pana E neladí s brutálně překombinovaným stylem řízení evropského společenství, které je kolébkou šampionátu F1.

Paralely mezi výsledkem Brexit referenda a způsobem řízení F1 jsou úžasně silné. Je obecně známo, že příliš uvolněná demokracie vede k velké roztříštěnosti názorů a tím pádem k paralyzování akceschopnosti. Máte-li 100 lidí, kteří mají určit, zda se půjde tam či onam, pak je těžké vyrovnat se s výsledkem, ve kterém 49 lidí volí černou, a 51 lidí volí bílou. Skupina těsnou většinou rozhodla pro bílou, ale v naší společnosti mají daleko větší práva daleko menší skupiny (než ‚jen‘ 49 % těch, co volili černou), jejichž názor je slyšen s daleko větší pozorností.

Bernie Ecclestone byl přistižen při uznávání kvalit Adolfa Hitlera. Dostal za to řádně přes pusu. Prosím pěkně: nejsem v pozici soudit jedno, či druhé, nebo snad výsledky Brexit referenda, či problematiku rasismu, ve kterém daleko menší zastoupení než 48,9 % Britů má větší práva.

Formule 1 je v Anglii jako doma. Ve Velké Británii má továrnu osm z jedenácti týmů, stejně jako někteří výrobci motorů, jako je Mercedes nebo Renault. Na druhou stranu: z letošního počtu jednadvaceti závodů se na území Evropské unie koná pouze sedm velkých cen. Perfektní třetina.

Bernie Ecclestone se zřejmě díky svému ročnímu obratu okolo 1,9 miliardy euro neobává ekonomických důsledků, ale pohled šéfa a spolumajitele McLarenu je zcela odlišný. Podle Rona Denise může mít Brexit vážné důsledky. „McLaren má sídlo ve Velké Británii. Více než 3 000 rodin, britští dodavatelé a jejich zaměstnanci, ty všechny ovlivňuje naše situace. Evropa má zásadní význam pro prosperování firmy McLaren,“ řekl Dennis.

Situaci okomentoval také ředitel společnosti MIA (obchodní sdružení britského motorsportu) Chris Aylett: „Evropa je hlavním trhem, ale to platí i o USA. Jen stěží najdete na světě nějaký závod, který nevyužívá výrobky z Velké Británie. Můžeme časem něco ztratit? Anglie je celosvětově nejlepší místo pro motorsport, ale Hyundai se rozhodl pro rally tým v Německu. Toyota tady také nemá zázemí. Naopak Renault a Mercedes ano. Nemůže vyhrát každý.“

Jako příklad poslouží nedávný závod 24 hodin Le Mans. Podle Ayletta každý vůz využívá převodovky a součástky do motoru vyrobené ve Velké Británii.

„Můžete podnikat, pokud naleznete nějaké vítězné řešení. Pokud nevyhráváte, tak ani nepodnikáte. To nezáleží na tom, zda jste v EU, nebo mimo ni.“ Můžeme to shrnout v jeden obecný závěr: motorsport, stejně jako F1, si cestu najde. Ať už s EU nebo bez ní. Ale obecnou pravdou je, že dohromady by „nám to všechno šlo tak nějak líp“. Když se zrovna nedaří a není nám spolu dobře, řešením není emotivní bouchnutí do stolu a rozhodnutí pro rozvod.

To platí ve světě byznysu i v soukromém životě. Není to škoda?

Čtěte dále: Začátek léta? Pro F1 turbulentní čas! Dovolenou odložte až na srpen

Další závod formule 1 se pojede právě ve Velké Británii, sídle velkého množství týmů včetně Mercedesu

Další závod formule 1 se pojede právě ve Velké Británii, sídle velkého množství týmů včetně Mercedesu

Diskuse k článku

Napsat komentář