Souhrn pátečních tréninků v Austrálii
Pátek v Melbourne byl nabitý akcí. První šedesátiminutovka byla dvakrát přerušena, druhý trénink zase ovlivnil déšť. Co se pořadí na špici týče, Red Bull opět stvrdil roli favorita před druhým Aston Martinem. Mercedes a Ferrari jsou ale blíže…
FP1 – Max Verstappen
Během prvního tréninku byli diváci svědky řady výletů mimo trať a hodin. Kevin Magnussen byl mimo trať hned několikrát a párkrát nebylo daleko od nehody. Divoké momenty měli také oba jezdci Red Bullu, když jim monopost RB19 klouzal po trati.
O největší pozdvižení se postaral Yuki Tsunoda, který nezvládl nájezd do první zatáčky a přes štěrk se dohopsal až k bariérám – pilot AlphaTauri ale mohl pokračovat dál. Nestabilní vůz měl i Lewis Hamilton, který musel svůj Mercedes korigovat v zatáčkách 9 a 10.
Ve druhé polovině tréninku zavládl chaos – v Austrálii přestala fungovat GPS, na trati vznikl velký provoz a málem i několik kolizí, neboť týmy nevěděly, kde se auta přesně nachází. Byly tak vyvěšeny první červené vlajky.
Po deseti minutách přišel restart, jízdy ale netrvaly dlouho. Svůj vůz musel na trati odstavit Logan Sargeant, neboť jeho Williams se zkrátka ‚vypnul‘. Tím se tak vyvěsily další červené vlajky a trénink už nebyl restartován.
Co se rychlosti týmů týče, žádné velké změny se neudály. Red Bull je, zdá se, opět nejrychlejší před Aston Martinem. V těsném závěsu se pak projevoval Mercedes a Ferrari. McLaren také neprokazoval úplně špatné tempo.
Pořadí | Pilot | Tým | Čas / ztráta |
01. | Verstappen | Red Bull | 1:18.790 |
02. | Hamilton | Mercedes | +0.433 |
03. | Pérez | Red Bull | +0.503 |
04. | Alonso | Aston Martin | +0.527 |
05. | Leclerc | Ferrari | +0.588 |
06. | Sainz | Ferrari | +0.715 |
07. | Norris | McLaren | +0.746 |
08. | Gasly | Alpine | +0.856 |
09. | Russell | Mercedes | +0.909 |
10. | Stroll | Aston Martin | +0.976 |
11. | Albon | Williams | +0.976 |
12. | Piastri | McLaren | +0.987 |
13. | Hülkenberg | Haas | +1.016 |
14. | De Vries | AlphaTauri | +1.143 |
15. | Sargeant | Williams | +1.284 |
16. | Ocon | Alpine | +1.385 |
17. | Tsunoda | AlphaTauri | +1.609 |
18. | Bottas | Alfa Romeo | +1.629 |
19. | Zhou | Alfa Romeo | +1.779 |
20. | Magnussen | Haas | +2.357 |
FP2 – Fernando Alonso
Do druhé šedesátiminutovky jezdci vyrazili na středně tvrdých a tvrdých pneumatikách, aby si odjeli závodní simulaci. Poté se přecházelo na měkkou sadu gum kvůli přípravě na kvalifikaci, tu ale následně přerušil déšť.
George Russell byl prvním, kdo nasadil pneumatiky do přechodných podmínek. Po Britovi si mokré podmínky na trati vyzkoušel i kolega Hamilton a jezdci Alpinu, o žádnou velkou aktivitu se ale nejednalo – všichni jmenovaní si odjeli pouze jedno ‚průzkumné‘ kolo.
Zhruba v posledních dvaceti minutách ale přišel zlom – drtivá většina jezdců se i za mokrých podmínek vydala na trať a atypicky jsme tak v dešti viděli velkou účast. Je to logické, jezdci si mohli poprvé v roce 2023 vyzkoušet mokrou pneumatiku.
Ani v FP2 jsme nebyli ochuzeni o výlety mimo trať a několik smyků, vše ale bylo bez vážnějších komplikací. O konečném pořadí tak rozhodla už první polovina tréninku, která se odjela na suchu – a tam byl nejrychlejší Fernando Alonso před Leclercem a Verstappenem.
Logan Sargeant, který na konci FP1 odstavil svůj monopost, se druhého tréninku nemohl zúčastnit. Jeho vůz zůstal v garáži a tým prověřoval elektrický problém. Williams tak odpoledne hájil pouze Alex Albon.
Pořadí | Pilot | Tým | Čas / ztráta |
01. | Alonso | Aston Martin | 1:18.887 |
02. | Leclerc | Ferrari | +0.445 |
03. | Verstappen | Red Bull | +0.615 |
04. | Russell | Mercedes | +0.785 |
05. | Sainz | Ferrari | +0.808 |
06. | Ocon | Alpine | +0.838 |
07. | Pérez | Red Bull | +1.196 |
08. | Norris | McLaren | +1.289 |
09. | Hülkenberg | Haas | +1.307 |
10. | Gasly | Alpine | +1.319 |
11. | Tsunoda | AlphaTauri | +1.333 |
12. | Bottas | Alfa Romeo | +1.425 |
13. | Hamilton | Mercedes | +1.436 |
14. | Piastri | McLaren | +1.493 |
15. | Zhou | Alfa Romeo | +1.583 |
16. | Stroll | Aston Martin | +1.692 |
17. | De Vries | AlphaTauri | +1.713 |
18. | Albon | Williams | +2.295 |
19. | Magnussen | Haas | +2.379 |
20. | Sargeant | Williams | N/A |