Alonso se pustil do Hondy. Chybí jí spolehlivost i výkon

První rok pustil uzdu své frustraci. Ale pak se zejména pod vlivem Rona Dennise Fernando Alonso takříkajíc ‘zabejčil’ a sáhl si na dno své motivace. Jak celý loňský rok vystupoval, si zaslouží uznání o to větší, když přihlédneme k jeho pětileté, a vlastně neúspěšné etapě u Ferrari v letech 2010 až 2014. Sezona 2017 ale ještě…

5 Štítky: Fernando Alonso Honda McLaren Zveřejněno 8. 03 2017 — Tomáš Richtr

První rok pustil uzdu své frustraci. Ale pak se zejména pod vlivem Rona Dennise Fernando Alonso takříkajíc ‘zabejčil’ a sáhl si na dno své motivace. Jak celý loňský rok vystupoval, si zaslouží uznání o to větší, když přihlédneme k jeho pětileté, a vlastně neúspěšné etapě u Ferrari v letech 2010 až 2014.

Sezona 2017 ale ještě ani nezačala, a v McLarenu bez Rona Dennise si Alonso nebere servítky. McLarenu podle něj chybí dvě věci: nespolehlivost a malý výkon pohonné jednotky od Hondy.

McLaren a Honda znovu spojily síly na začátku ročníku 2015, tedy před dvěma lety. A i když se Honda během ročníku 2014 připravovala na novu hybridní éru pohonných jednotek, nedostatky byly přesto vysoké. Nestačila nejen v oblasti, kterou by měla Honda dobře znát: tedy jednotka spalovacího motoru. Ale těžce zaostávala v oblasti rekuperačních systémů MGU-H a MGU-K. Tyto systémy nebyly dostatečně efektivní, takže celkově auto ztrácelo výrazně na objemu energie ve srovnání s konkurencí, což se projevovalo zejména tím, že autu McLarenu došel v polovině rovinky dech, zatímco ostatní zrychlovali vesele dál. Alonso během Velké ceny Japonska 2015 slavně přirovnal svůj motor k agregátu formule slabšího seriálu GP2.

V loňském roce došlo k optimistickému zlepšení. Ve formuli 1 se nedají změnit věci ze dne na den. Obecně se očekávalo, že tým McLaren-Honda potřebuje tři až pět let na to, aby zase dokázala bojovat na špici. Alonso startoval pětkrát z nejlepší desítky a v GP USA dojel do cíle pátý. Kolega Jenson Button byl šestý v cíli GP Rakouska. Oprávněně se očekávalo další výrazné zlepšení pro sezonu 2017.

Jenomže akcionáři ztratili trpělivost a Rona Dennise po několika pokusech sesadili z funkce výkonného ředitele. Na jeho místo přišel Zak Brown, který se ihned pustil do přebarvení auta a uchýlil se k výraznému prohlášení, podle kterého McLaren už nebude týmem vedený ve stylu Dartha Vadera, temného pána ze Sithu ve světě Star Wars, ale spíše Luka Skywalkera, legendárního vojáka a mistra Jedi, který pomohl porazit Galaktické Impérium a založit Novou Republiku, stejně jako Nový Řád Jedi.

Někteří dlouholetí experti na F1 připomínají, asi správně, že McLaren pod vedením Rona Dennise získal naposled Pohár konstruktérů v roce 1998. Prakticky před dvaceti lety. A že tedy jeho cesta nebyla tou správnou. A polehčující okolností rozhodně nebude skandál z roku 2007 (špionáž Ferrari) a další z roku 2008 (lhaní pod podmínkou), po které se musel Ron Dennis z vůdčích rolí týmu F1 poroučet a opratě přenechat Martinovi Whitmarshovi.

Proč musel Ron Dennis skončit?

Martin Whitmarsh byl Luke Skywalker, ale ani tahle filozofie nepřinesla úspěch. Tím spíš, když si McLaren pod sebou podřízl větev a pomohl týmu Honda / Brawn GP tím, že umožnil dodávku motorů Mercedes. Čímž zahájil rozchod s Mercedesem a začátek současné strasti s Hondou. Člověku se až nechce věřit, jaké nástrahy osudu čekají za rohem.

Ale zpátky do Barcelony, kde probíhají testy před startem sezony 2017. Nový McLaren bez Rona Dennise, ale se starým Fernandem Alonsem, kreslí vrásky na čele.

“Na straně šasi asi nejsme příliš pozadu,” řekl Alonso reportérům přítomným v Barceloně. “Náš problém je jediný: pohonná jednotka. Není ani spolehlivá, ani výkonná. Ztrácíme 30 km/h na každé rovince. A když na každé rovince ztrácíte 30 km/h, pak těžko můžete získat cit pro vůz. Protože si připadáte, že je všechno v normálu, Ale jakmile zrychlíte, nevíte, co se může stát.”

Fernando Alonso ale dodává, že situace není tak špatná jako v roce 2015, je prý podobná té z loňska.

“Je to o to víc frustrující, protože s velkými změnami v pravidlech čekáte nějaký pokrok. Potřebujeme se zlepšit, a musíme se zlepšit. Do ideálu to má hodně daleko. Jsme velký tým a McLaren dominoval tomuto sportu po mnohá léta. McLarenu je potřeba se bát.”

Fernando Alonso vstupuje do závěrečného roku s McLarenem, na který má smlouvu. Po odchodu Nika Rosberga o něj projevil zájem Mercedes, ale Alonso se rozhodl dostát závazkům. Valtteri Bottas, který nakonec Rosbergovo místo převzal, má smlouvu na jedinou sezonu.

Takže i když je to velmi předčasné, už teď se můžeme těšit na to, co za spekulace letošní ročník přinese.

Analýza: Jak velké jsou potíže McLarenu a Hondy?

Diskuse k článku

Napsat komentář