Analýza: Jak velké jsou potíže McLarenu a Hondy?

Úvodní týden předsezonních testů přinesl první nástin toho, jak by si letos mohly některé týmy stát. Zatím nejlépe se jeví Mercedes a Ferrari, na opačném spektru se – opět – nachází McLaren-Honda. Tým měl během jízd v Barceloně potíže s pohonnou jednotkou, ale ani vůz na tom není nejlépe. Rok 2017 měl být pro tým McLaren-Honda velkým…

11 Štítky: Honda McLaren Zveřejněno 3. 03 2017 — Lukáš Štěrovský

Úvodní týden předsezonních testů přinesl první nástin toho, jak by si letos mohly některé týmy stát. Zatím nejlépe se jeví Mercedes a Ferrari, na opačném spektru se – opět – nachází McLaren-Honda. Tým měl během jízd v Barceloně potíže s pohonnou jednotkou, ale ani vůz na tom není nejlépe.

Rok 2017 měl být pro tým McLaren-Honda velkým rokem. Po dvou letech trápení s hybridní pohonnou jednotkou, se kterou Honda navíc přišla do styku o dvanáct měsíců později než soupeři, mělo nastat dlouho očekávané zlepšení a vyrovnání se předním týmům. Po ‚poločase‘ testů to ale moc růžově nevypadá.

Motor japonského výrobce v předchozích dvou sezonách neměl nic, co je potřeba k úspěchu – výkon, účinnost ani spolehlivost. I když se Honda pomalu zlepšovala, brzy narazila na limity svého minimalistického konceptu ‚size-zero‘. Pro letošek se tak rozhodla napodobit schéma Mercedesu. Jenže se zdá, že se tím zamotala do bludného kruhu.

Pojďme se podívat na začátek novodobého partnerství mezi McLarenem a Hondou. Rok 2014, posezonní testy v Abú Dhabi. Vůz kvůli problémům s elektronikou neodjel jediné kolo. O několik měsíců později, během předsezonních testů v Jerezu, měla stáj z Wokingu na kontě 79 okruhů za čtyři dny. Důvod tak malého počtu? Potíže s pohonnou jednotkou, konkrétně se senzory, elektronikou, chlazením, olejovým systém. Jedním slovem katastrofa, na autě bylo víc věcí, které nefungovaly, než fungovaly.

Honda chce do začátku sezony být na úrovni loňského Mercedesu. Zatím se jí to ale nedaří

O rok později, tedy během příprav na sezonu 2016 v Barceloně, už tým neměl výraznější potíže se spolehlivostí. Jenže stále chyběla rychlost, systém ERS zkrátka nebyl dost účinný. Honda tak během de facto tří let nebyla schopna připravit solidní agregát. A teď se vrací do roku nula. Co tak asi fanoušci McLarenu mohou čekat v nadcházející sezoně (sezonách)?

Napovědět mohl úvodní týden letošních testů. A vlastně už předsezonní prohlášení Hondy, která nepůsobila zrovna optimisticky. Sama továrna totiž podle slov jejího šéfa moc nerozuměla koncepci, kterou pro nový agregát zvolila. Yusuke Hasegawa pak mírnil svá slova tvrzením, že nový motor bude do startu sezony na úrovni loňského Mercedesu (což by znamenalo dohnat ztrátu asi 80 koňských sil), to se však během zkušebních jízd ve Španělsku nepotvrdilo.

Stáj z Wokingu budila rozruch – nové vedení, nové jméno pro vůz, nové zbarvení. A velké „haló“ vyvolala také na okruhu Catalunya. Jenže ne svojí rychlostí, ale tím, kolik problémů McLaren (nebo spíše Honda) zase měl. Podobně jako v roce 2014. Jako by se britsko-japonské partnerství za dva roky nikam neposunulo.

První den stáj odepsaly potíže s olejovou nádrží. Ta si vyžádala výměnu motoru a jeho odeslání na analýzu do továrny Hondy. V úterý zase nemohl jezdit podle plánu Stoffel Vandoorne, jemuž selhal spalovací motor. Příčinu Honda nezná do teď. Výsledek po polovině úvodního týdne testů? Dva dny, kdy vozy většinu času stály v garáži, dvě odepsané pohonné jednotky (pro připomenutí, letos mají týmy jen čtyři motory na celou sezonu).

Honda postavila pro McLaren nový motor, ale sama jej dost dobře nezná

Samozřejmě, problémy s novými motory měli i u Mercedesu nebo Renaultu. Jenže na Hondu čeká v následujících dnech nesrovnatelně větší množství práce. Zatímco Mercedes, Renault a Ferrari budou řešit „mouchy“, drobné nedostatky, Honda musí potenciálně vyřešit fundamentální potíže, jako je úterní selhání spalovacího motoru, u nějž se stále nepodařilo zjistit příčinu. A to se dá jen těžko stihnout do příštího testovacího týdne. Dokud ale Honda nevyřeší tyto základní potíže, nemůže se posunout dál. Samozřejmě může nastat i varianta, kdy japonský výrobce motorů zjistí, že jde jen o banalitu.

Alespoň náznak zlepšení přinesla středa, kdy Alonso odjel větší počet kol než celý tým za předchozí dva dny dohromady. I když skončil až desátý se ztrátou skoro tří vteřin na vítěze. Podle expertů pozorujících dění přímo na trati totiž nebyl problém jen s pohonnou jednotkou, ale i vozem McLarenu.

Ten měl v sekci zatáček jedna až tři a taky v zatáčce číslo devět, což jsou rychlé zákruty vyžadující dokonalou přilnavost vozu, následující problémy: Alonso nemohl využít výkon vozu na výjezdu z druhé zatáčky, protože při sešlápnutí plynového pedálu vůz na dráze dostatečně ‚neseděl‘. Španěl na rozdíl od Ferrari tak ani jednou neprojel třetí zatáčku na plný plyn. Nejednalo se ani tak o nedotáčivost, jako o celkový nedostatek přilnavosti.

Mclaren si tak může stěžovat na motor od Hondy, jak chce, faktem ale je, že minimálně v prvním týdnu testů by stejně vyšší výkon vůz nedokázal přenést na pneumatiky a využít jej tak. Wokingští tedy musejí zapracovat jak na pohonné jednotce, tak na šasi a zřejmě i aerodynamice vozu. Vedení týmu zůstává optimistické a tvrdí, že je na čem stavět. Honda se zase svým jezdcům omluvila za vzniklé potíže. Budou pokračovat i během sezony? Vypadá to, že ano.

Honda ani po třech letech v královně motorsportu zřejmě nedokáže přijít s motorem, který by McLarenu umožnil bojovat o příčky nejvyšší. To samozřejmě vede k napjatým vztahům uvnitř týmu. Tady je ale potřeba přičíst jak McLarenu, tak Hondě plusové body. Obě firmy totiž stále neklesly na takovou úroveň, aby se vzájemně osočovaly jako Red Bull a Renault v sezoně 2015.

Situace není snadná ani pro oba závodníky. Pětatřicetiletý Fernando Alonso pomalu spěje ke konci své kariéry a určitě se musí hodně snažit, aby na veřejnosti neprojevoval známky frustrace. Reálně ale hrozí, že McLaren se do kariéry dvojnásobného šampiony navždy zapíše černým písmem. Stoffel Vandoorne vstupuje do F1 na plný úvazek ve věku 24 let, což je o něco později, než je v dnešní době obvyklé a než by asi sám chtěl. Čas na získání dobrých výsledků tak bude pro tohoto Belgičana o něco kratší.

Partnerství McLarenu a Hondy vypadá s postupem času jako čím dál tím větší chyba. Pokud by tým zůstal u pohonné jednotky Mercedes, zřejmě by nemohl pravidelně porážet tovární stáj Stříbrných šípů, alespoň by však dokázal vytěžit maximum ze svého šasi. Které teď, bez solidního motoru, vlastně ani nemůže vyvíjet.

Je nutné myslet také na to, že Honda v F1 byla naposledy skutečně konkurenceschopná, tedy schopna pravidelně vyhrávat, v devadesátých letech. McLaren v sezoně 2012. Čím déle trvá období neúspěchu, tím větší je šance, že obě strany utrpí nenávratná poškození svých pověstí. Legendární spojení tak možná skončí velkým krachem. I když snad není nikdo, kdo by si něco takového přál. Stále existuje šance, že se tým i dodavatel motorů vzchopí a vrátí se tam, kde je jejich místo – do bojů o stupně vítězů. Těžko ale říct, jestli se tak stane už letos, po tak těžkém vstupu do předsezonních testů.

Čtěte dále: Poločas testů: Ferrari a Mercedes vypadají dobře, McLaren nikoli, u ostatních nevíme

Diskuse k článku

Napsat komentář