Jaké otázky zodpověděla GP Malajsie, nebo jaké položila

GP Malajsie je na dlouhou dobu minulostí, avšak nabídla i pár dobrých otázek nejen do zbytku sezony. Tak třeba – jak Max Versttapen dokázal v Malajsii vyhrát? Proč se Mercedes trápí? Kam se poděla forma Valtteriho Bottase?

Štítky: GP Malajsie Zveřejněno 2. 10 2017 — Josef Nekvinda

Takový výsledek potřeboval. Max Verstappen si den po svých narozeninách dojel pro letošní premiérové vítězství. Výkonnost na podobný počin už tu ale byla i předtím.  V porovnání kvalifikačních výkonů s kolegou Danielem Ricciardem má zřetelně navrch. Však považte sami – australského soka dokázal porazit v jedenácti případech z patnácti. Samo o sobě oslňující statistika. Bohužel pro Verstappena, měl velmi málo štěstí na takové momenty ve dnech rozhodujících. Velkých cenách.

V Malajsii to konečně všechno vyšlo. Nestává se navíc každý den, aby si někdo úspěšně vyšlápl na lídra šampionátu Lewise Hamiltona. Okázalý už byl nicméně způsob, jakým se Nizozemec udržel před Valtteri Bottasem v úvodu závodu.

Krátce před startem se nad Sepangem prohnala bouře. James Allen proto zkoumal jednotlivé startovní sloty důležitých závodníků ve vztahu k vítězství v této GP a došel k závěru, že pozice jezdců Mercedesu byly mnohem sušší, než ty, ze kterých startovala ferrari nebo red bully. Vyvstala proto otázka, zda mohou mechanici příslušného týmu, v tomto případě Mercedesu, uměle vysoušet prostor startovních pozic. Odpovědí stewardů FIA je – mohou. Toto pravidlo nabylo platnosti již s koncem minulé sezony.

Bottas stál v přímce za Verstappenem a diagonálně za Ricciardem. Lepší start mu zajistil dobrou pozici na vnitřku dráhy v nájezdu do druhé zatáčky, což jej katapultovalo vedle Verstappena. Duel trvající několik následujících zákrut byl impozantní a způsob obrany rovněž.

Skvělé vítězství v den, kdy Ferrari mělo problémy a Mercedes očividně nebyl ve formě. Když ovšem porovnáme současný Red Bull s tím, který byl přítomen v Melbourne, jde o vskutku impresivní transformaci v průběhu několika málo měsíců. A co víc, předpověď pro japonskou Suzuku není optimistická a je známo, že Red Bull je za mokra nejlepším autem. Vyhlídky na další úspěch proto rostou.

Další plusové body pro Hamiltona

Velká cena Malajsie byla dalším závodem, kdy Ferrari kapitulovalo výkonnostní výhodu nad Mercedesem. V Singapuru to byla chyba pilotů, v Malajsii ty samé piloty vyřadila technika. Nejen, že Sebastian Vettel byl nucen startovat z posledního místa po potížích v kvalifikaci, ale k němu se přidaly i problémy na straně Kimiho Räikkönena, jenž se do závodu ani nevydal.

Hamilton si v důsledku toho mohl v klidu dokráčet pro další triumf. A ačkoliv se mu to nepovedlo, na čele šampionátu jezdců přesto svůj náskok navýšil. Matematicky vzato, pouze nedokončení jednoho z pěti zbývajících závodů by jej připravilo o zisk čtvrtého titulu mistra světa.

Stíhací jízda Vettela naopak ukázala, jak dobře bylo Ferrari připravené (i když o tom lze s ohledem na potíže polemizovat). Z perspektivy čistého výkonu však nepopiratelně ano. Reverzní strategie ke zbytku pole jej rychle posouvala pořadím a nebýt zdržení za Fernandem Alonsem, mohl z toho nakonec být i finiš na „bedně.“ Znovu se také ukázalo, že auto Mercedesu v teplých podmínkách a na horké trati stále má problémy s pneumatikami, v důsledku čehož toho není tolik přilnavé.

Nepřilnavý Bottas

Důkazem budiž samotný Bottas. Ten v pozávodním brífinku s novináři vyjadřoval hodně nespokojenosti nad svým výkonem, potažmo autem. Problémy dokonce označil za ty největší v jeho kariéře, neboť prý nebyl schopen bojovat s ostatními i přesto, že seděl ve voze Mercedes. O formuli 1 také hovořil jako o psychologické hře, ve které se mu v současné době nedaří.

Šéf týmu Toto Wolff jej nakonec podpořil, když řekl, že plavba na vodě bez vln nedělá námořníky skvělými. Někdo by nicméně mohl navrhnout, a do jisté míry je toto tvrzení zcela pravdivé, že se strávenými léty u Williamsu by měl Bottas být hotovým koncipientem. Možná to však také některé pozorovatele přiměje změnit názor na Nika Rosberga, který, zdá se, byl v mnoha směrech podhodnocován.

Diskuse k článku

Napsat komentář