Historie: Bláznivé počasí málem připravilo Ferrari v Sepangu o double

Psal se rok 2001 a Ferrari se po dominantním výkonu v australském Melbourne přesunulo do Sepangu s jasným cílem výsledek z předchozí GP zopakovat. Nečekané změny klimatu však málem způsobily, že místo dalšího vítězství by Italům zbyly jen oči pro pláč.

Štítky: Ferrari GP Malajsie Historie Zveřejněno 19. 03 2020 — Lukáš Podstata

Změny v kalendáři formule 1 naplánovaly Grand Prix Malajsie roku 2001 jako druhý závod sezony. Piloti a týmy se tak na místo činu vrátili po pouhých pěti měsících. Přesun Velké ceny Malajsie byl způsoben především nízkým zájmem fanoušků v pozdějších měsících roku. Změna nakonec byla hodnocena pozitivně protože v březnu si jich na Sepang našlo cestu celkem 75 tisíc.

Před samotným zahájením závodního víkendu proběhlo velice zajímavé prohlášení tehdejšího pilota Jordanu Heinze-Haralda Frentzena, který tvrdil, že Ferrari v Melbourne podvádělo se systémem trakce. Ovšem nic se z těchto spekulací nepotvrdilo a Ferrari nebylo nijak perzekuováno.

Italský tým v kvalifikaci navázal na své výkony z Melbourne. Michael Schumacher a Rubens Barrichello získali pro italskou stáj první řadu. Za nimi se umístili Ralf Schumacher, Mika Hakkinen, Jarno Trulli a Juan-Pablo Montoya.

Nedělní program začal dopoledním warm-upem a nikdo nepředpokládal, že slunečné podmínky by se mohly během dne změnit. Velké trable měl pět minut před startem Michael Schumacher, protože z jeho monopostu začal unikat olej a Němec tak musel nasednout do náhradního vozu, který byl ovšem nastaven pro Rubense Barrichella. Schumacher se však dokázal vyhnout startu z boxové uličky, protože opustil garáž pouhou minutu před uzavřením této oblasti.

Ani start závodu se neobešel bez problémů. Frentzen po poruše hardwaru zůstal stát. Ani napodruhé se však start nepovedl. Fisichella totiž zaparkoval svůj monopost mimo svoji startovní pozici a jelikož bylo zakázáno couvat, závod musel být odstartován až na třetí pokus. Už se zdálo, že vše proběhne v pořádku, ale i Montoya měl se svým Williamsem problémy. Kolumbijec však na nic nečekal a běžel do boxů pro náhradní vozilo a mohl tak do závodu zasáhnout.

Start závodu tedy po prvotních problémech proběhl v pořádku. Schumacher odstartoval bravurně a odjel svým protivníkům. To jeho týmový kolega svůj start zpackal a propadl se až za Ralfa Schumachera, kterého však v souboji otočil o 180 stupňů a odsunul ho tak až na chvost startovního pole.

Třetí kolo závodu ale zamíchalo kartami závodu a hlavy inženýrů. Na okruh v Sepangu se začal snášet nečekaný monzunový déšť, ještě před tím ale unikl olej z jednoho vozů BAR-Honda. Na kluzkém povrchu vyjeli mimo trať Michael Schumacher i Rubens Barrichello a propadli se startovním polem. K překvapení všech však téměř nikdo ze startovního pole nevyrazil ke svým mechanikům pro pneumatiky do mokra, protože pršelo jen na části okruhu. Do kačírku však posléze vyjel Bernoldi, Montoya, Heidfeld a Villeneuve a sportovní komisaři vyslali na trať safety car. Většina týmů tedy neváhala a zahájila přezouvat na mokré pneumatiky. Ferrari naplánovalo provedení double pitstopu, ale tým tuto zastávku totálně zpackal.

Ross Brawn tehdejší technický ředitel Ferrari zavolal jako prvního v pořadí Michaela Schumachera a až následně Barrichella. Ovšem Brazilec se v boxech objevil první a začal chaos. Oba piloti zůstali u mechaniků vinou zmatků a nepřipravených pneumatik přes jednu minutu a po výjezdu se objevili na 10. a 11. místě. Jenže výborná taktika s přechodnými pneumatikami oproti ostatním, kteří zůstali na mokrých, umožnila stíhací jízda Schumachera a Barrichella. Na postupně osychající dráze si Ferrari dokázalo nakonec připsat další triumf: Němec vyhrál, Brazilec dojel druhý. Tento double byl ovšem nutno říci doslova „vydřený“ a nebýt umu tehdejších jezdců, strategického týmu a rychlosti jejich ferrari, nejspíš by se místo o úspěchu dnes mluvilo spíše o trapasu.

Michael Schumacher po triumfu na okruhu v Sepangu.

Diskuse k článku

Napsat komentář