Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Spain, 
#77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas F1 Team),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Nespolehlivost letošních monopostů může být rekordní

Pohled do statistik naznačuje, že letošním vozům chybí spolehlivost. Minulý závod pro technické problémy nedojela čtyři auta, přičemž počtem odstoupivších v průběhu všech velkých cen se už nyní sezóna 2017 vyrovnala celé sezóně 2009.

1 Štítky: Statistiky Zveřejněno 27. 06 2017 — Josef Nekvinda

V roce 2010 odstoupilo nejvíce vozů pro technické problémy. Rekordním se tento ročník stal i co do počtu kolizí natolik vážných, že závod po nich nešlo dokončit. Sečteno podtrženo, v průběhu všech velkých cen sezóny 2010 nevidělo cíl 108 aut. Letošní šampionát je teprve ve své třetině a už nyní počet neklasifikovaných aut v cíli činí 37 (před podnikem v Baku). Co to znamená?

viber image

Statistický záznam výše (neuvažuje uplynulou Grand Prix Ázerbájdžánu) zobrazuje podrobný soupis odstoupivších aut (číslo na levé straně tabulky) mezi léty 2007 až 2017 a zahrnuje celou škálu hlavních příčin. Mezi ně patří nehoda/kolize s jiným vozem (červená), problémy technického rázu (červená), chyba pilota – třeba smyk (modrá) nebo ostatní (například diskvalifikace).

Z grafu jsou patrná a obzvláště zajímavá dvě období. Jsou to etapy mezi léty 2010 až 2013 a druhá mezi 2014 až 2016. V letošní sezóně pak F1 stojí na prahu nové éry, která se bude datovat až do roku 2020. Na počátku každého tohoto období se vlivem nástupu rozsáhlých změn v technických pravidlech mění trend spolehlivosti vozů. I proto v roce 2010 vyletěla čísla nespolehlivosti monopostů k dosavadnímu maximu (teprve druhý rok nových pravidel plus nástup tří nových týmů), zatímco směrem k roku 2014 naopak klesala vlivem stabilizace těchto regulí.

V roce 2014 pak přišel další zlom. S nastupující érou hybridních pohonných jednotek, které se staly natolik složitými, došlo i na spolu s tím spojený nárůst jejich nespolehlivosti. A jak už bylo řečeno, letos byla načata nová éra spojená s úpravou technických regulí. Čistě statisticky by tedy mělo dojít na další výrazný nárůst neklasifikovaných aut v cíli v součtu všech závodů.

Po započtení statistik z Baku, kde cílovou pásku neproťalo 6 vozů (4 pro technické problémy, 1 po kolizi, 1 po vinou pilota), se dá usuzovat, že by dokonce mohlo dojít na pokoření rekordu z roku 2010.

Nabízíme zájezdy na velké ceny F1

Diskuse k článku

  1. koza3 28.6.2017 (12:19)

    Mohli byste ještě udělat nějakou analýzu počtu využitých komponent pohonné jednotky. Pořád se omýlá jen McLarren, že mají vyčerpáno a že Ferrari je na tom bídně, ale nějaký přehled mi na webu chybí. Našel jsem např. tento článek, který po každé velké ceně sumarizuje (zatím pouze data po velké ceně Monaka):
    http://www.crash.net/f1/feature/251188/1/power-unit-component-use-after-6-rounds-of-20.html

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.