Jak Max Verstappen mění formuli 1

V královně motorsportu je teprve druhým rokem, a přesto bourá všechny zažité představy o nováčcích ve formuli 1 – Max Verstappen, vycházející a, jak už to tak bývá, značně kontroverzní hvězda Red Bullu. Právě na ni se po Grand Prix Brazílie zaměřil redaktor webu Motorsport Jonathan Noble. Následuje jeho text. Po neděli bylo v garáži Red Bullu…

7 Štítky: Jonathan Noble Max Verstappen Zveřejněno 18. 11 2016 — Lukáš Štěrovský

V královně motorsportu je teprve druhým rokem, a přesto bourá všechny zažité představy o nováčcích ve formuli 1 – Max Verstappen, vycházející a, jak už to tak bývá, značně kontroverzní hvězda Red Bullu. Právě na ni se po Grand Prix Brazílie zaměřil redaktor webu Motorsport Jonathan Noble. Následuje jeho text.

Po neděli bylo v garáži Red Bullu na Interlagosu tak rušno, až by si nejeden pomyslel, že to byl právě tento tým, kdo vyhrál Brazilskou Grand Prix. Šéf stáje Christian Horner poskytoval v rohu motorhome rozhovory s širokým úsměvem na tváři, nizozemští fanoušci hlasitě oslavovali a skandovali, hosté si dělali selfie fotografie s trofejemi a Jos Verstappen popíjel „oslavné“ pivo a přijímal gratulace.

banner_vstupenky

Pro jakékoliv jiné třetí místo by něco takového bylo zkrátka příliš s ohledem na to, jakou slávu už Red Bull v F1 zažil. Ale to, co předvedl Max Verstappen na Interlagosu, nebylo obyčejné třetí místo. S pomocí zkušeností z motokár dokázal nalézat stopu s lepší přilnavostí a předvedl několik skvělých manévrů, a to i na jezdce kalibru Kimiho Räikkönena nebo Nika Rosberga. Rovněž si připsal záchranu smyku, který by jinak znamenal náraz do zdi a konec v závodě.

Dokonce i šéf Mercedesu Toto Wolff, oslavující dvojité vítězství svých jezdců, si posteskl, že závod byl Verstappenovou soukromou show. Přestože vítězství v Brazílii získal Lewis Hamilton, který dokázal lépe pracovat s pneumatikami, čímž Verstappena a Red Bull donutil k nepovedenému risku s přechodnou sadou, je správné říci, že to nebyl jeho, ale právě Verstappenův výkon, který je přirovnáván k legendární jízdě Ayrtona Senny z Monaka 1984 nebo Michaela Schumachera ze Španělska 1996?

Ano, je. To, co Verstappen v neděli předvedl, bylo víc než důkazem toho, že F1 je v současnosti svědkem nástupu největšího talentu za posledních pár let. Nizozemec ve službách Red Bullu neuchvacuje – podobně, jako tak na jeho místě činil třeba Sebastian Vettel – svět statistickými údaji; vždyť po 42 závodech své kariéry má na kontě „jen“ jedno vítězství. Senna po stejném počtu odjetých velkých cen měl už čtyři triumfy, Schumacher dokonce šest.

Místo toho se zdá, že Verstappen definuje novou éru královny motorsportu. Vše, co udělá – ať už je to dobré nebo špatné (vzpomeňte třeba na Belgii) – vyvolá obrovskou vlnu reakcí a vzrušení napříč padokem, experty i fanoušky. Je zkrátka výraznou osobností, a svět miluje takové typy.

Věříte na převtělování? 🙂

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 17. listopad 2016

Že tvrzení o definování nové éry F1 není přehnané, dokládá i to, že právě kvůli Verstappenovi už byla pozměněna dvě pravidla! Konkrétně se jednalo o podmínky přidělení superlicence a letos nechvalně známý proslulý zákaz změny směru během brzdění, který byl do té doby Nizozemcovou specialitou při bránění pozice.

Ani to ale benjamínkovi Red Bullu nezabránilo během neděle v tom, co z formule 1 během posledních několika let jako by bylo pomalu na ústupu – ostrém boji kolo na kolo.

Během fáze safety caru ostatní jezdci ztráceli čas zjišťováním, zda se v daných podmínkách dá závodit, což následně hlásili ředitelství závodu. Verstappen využíval každičký okamžik k zjištění úrovně přilnavosti i mimo ideální (mokrou) stopu.

A to se mu vyplatilo. I když nelze zpochybňovat přínos čerstvějších pneumatik, Nizozemec zvládal prakticky po celém okruhu brzdit do zatáčky dál než jeho soupeři a na výjezdu zase ‚jít dříve na plyn‘. Ukázal tak, že k závodění člověk nepotřebuje jenom rychlé reflexy, hbité ruce a nohy, ale i určitou úroveň myšlení. Zvlášť, když posléze ostatní závodníci dostávali do svých vysílaček instrukce, kterými byly nabádáni ke „kopírování toho, co dělá Verstappen“. Teprve devatenáctiletý kluk…

„Maxe nehodnotím jako agresivního pilota. Lidé tvrdí, že se brání právě agresivně, ale on jen odrazuje to, o čem ví, že přijde. Ví, co bude – přesně tak i předjíždí,“ tvrdí jeho otec Jos. „Vždycky jsem mu říkal: ‚Když někoho předjíždíš, není to reakce. Musíš na to být připraven už několik zatáček předem‘. A přesně to jsme v Brazílii viděli.“

Jedním z rysů Verstappena, jak už všichni stihli poznat, je to, že se nenechá ovlivnit svými soupeři, ať už na trati nebo mimo ni. Navíc se zdá, jako by ho jejich kritika naopak posilňovala.

Z jeho prohlášení lze také vycítit, že vše, co dělá, vnímá jako standardní procedury, které jej nerozhází – ať už jde o špičkování se šampiony, jako je Sebastian Vettel nebo Kimi Räikkönen, či předjíždění Nika Rosberga po vnějšku zatáčky na mokré dráze.

Nedávno jsem se ho zeptal, zda ho kritika zraňuje. Jeho odpověď byla s ohledem na nízký věk překvapivě vyspělá. „Ne. Chci tím říct, že je to normální. V každém sportu. Standardní procedura. Mám na mysli to, že někteří lidé způsob mojí jízdy mají rádi, jiní ne. Ale tak je to se vším. Ve fotbale mají také lidi raději jednoho nebo druhého hráče. Je to to samé.“

A co bude dál? Osobně bych očekával další posun hranic v závodění. Jak v neděli řekl Jos Verstappen: „Myslím, že Max bude jen a jen lepší. Je mu teprve 19 let, v F1 je druhým rokem. A když už teď dokázal nabídnout takový závod, tak myslím, že před sebou máme spoustu parádních let.“

Čtěte dále: Sloupek Martina Brundla: Skvělý Verstappen oživil závod v Brazílii

Max Verstappen za svoje manévry a chování dostává pomyslné palce nahoru i dolů. Hlavu si z toho ale nedělá...

Max Verstappen za svoje manévry a chování dostává pomyslné palce nahoru i dolů. Hlavu si z toho ale nedělá…

Diskuse k článku

Napsat komentář