Názor: Max Verstappen začal hloupou válku, kterou nemůže vyhrát

Grand Prix Belgie nabídla hned několik zajímavých příběhů. Ten, který bude ve fanoušcích nejvíc rezonovat, napsal Max Verstappen, který se v souboji dvou odlišných generací dostal během závodu několikrát do křížku s Kimim Räikkönenem. Tu největší nálož však od pilota Red Bullu schytal nejen Fin až po závodě… Start do nedělní Velké ceny Belgie se nesl v duchu…

34 Štítky: Max Verstappen Zveřejněno 29. 08 2016 — Lukáš Štěrovský

Grand Prix Belgie nabídla hned několik zajímavých příběhů. Ten, který bude ve fanoušcích nejvíc rezonovat, napsal Max Verstappen, který se v souboji dvou odlišných generací dostal během závodu několikrát do křížku s Kimim Räikkönenem. Tu největší nálož však od pilota Red Bullu schytal nejen Fin až po závodě…

Start do nedělní Velké ceny Belgie se nesl v duchu velkého očekávání. Pozornost na sebe upínal i Max Verstappen, který se v prakticky domácím závodě (matka je Belgičanka a sám Max se ve stejném státě narodil) poprvé životě kvalifikoval do první řady a překonal tak další rekord formule 1. Navíc jako jediný ze špičky zvolil odlišnou strategii, když se rozhodl pro použití červené – měkčí – směsi pneumatik.

Jenže od momentu, co vozy krátce po čtrnácté hodině odkroužily zahřívací kolo, se pro Verstappena začala psát story hodná zapomnění. Jako by vše, co od té chvíle udělal, bylo špatně.

Nejprve se zdálo, že Nizozemec se ideálně nezařadil na svůj startovní slot. Závod byl i tak odstartován. Verstappenovi se však vůbec nepodařilo odlepit z pozice a do La Source najížděl až jako čtvrtý za Rosbergem a oběma ferrari. Špatný start se pokusil odčinit v nájezdu do první zatáčky, kde se „potopil“ na její vnitřní stranu, jen tak tak, že se nedostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru vymezující limity trati.

Důsledek tohoto manévru byl obrovský. Sebastian Vettel, který do La Source najížděl z vnějšku na druhé pozici, neměl ani ponětí o tom, že kolegu Räikkönena se někdo pokouší podjet. Utáhl tak průjezd zatáčkou v domnění, že Fin má na vnitřku dost místa – tam se ale nacházel právě Verstappen a kolize jezdců Ferrari tak byla nevyhnutelná.

Vettel se roztočil a propadl se na samý chvost pole. Räikkönen zaznamenal defekt a Verstappen poškození předního křídla. Všichni tři si pak stěžovali na poničení podlahy, kvůli kterému nemohli jet v obvyklém závodním tempu. Přestože za tento manévr nelze Verstappena úplně vinit, podle mého podobně jako v Monaku opět ukázal známky své nevyspělosti – což nemyslím nijak zle. Je zkrátka jasné, že člověk v osmnácti letech bude vykazovat jiné chování než mazáci typu Räikkönena nebo Alonsa. Nicméně…

Verstappen se zcela bez respektu, jak má ve zvyku, odhodlal k manévru, který by se dal pochopit v posledním kole závodu. Nicméně v první zatáčce, obzvláště v zatáčce tak „náchylné“ ke kolizím, bylo podle mého počínání pilota Red Bullu trochu unáhlené a zkratkovité. V situaci, kdy před domácím publikem z historicky nejlepší příčky špatně odstartoval, je logické, že se pokusil chybu napravit – a způsobil katastrofu. Verstappen není ani první ani poslední, kdo se ve formuli 1 dostal pod tlak a nezvládl jej.

O to horší je ale dojem, kterým „Mad Max“ působil po zbytek závodu; hlavně v soubojích s Räikkönenem. Fina, který měl na postartovní kolizi (pokud vůbec) jen minimální vinu, několikrát v soubojích vytlačil mimo trať. Zcela úmyslně, jak později přiznal. A proč?

„Pokazili mi závod v první zatáčce, takže jsem jim to (předjetí) nechtěl ulehčit. Tomu by měli rozumět. Kdyby ferrari nebyla v první zatáčce tak agresivní, nevytlačoval bych později Räikkönena z dráhy,“ řekl po závodě Verstappen. „Vettel za mnou po závodě přišel a promluvili jsme si, ale podle mého si nejprve sám musí uvědomit, co spáchal v první zatáčce po startu. Oba by se za kritiku vůči mojí osobě měli stydět.“

Jak prohlásil Räikkönen, se kterým už Nizozemec lehce kontroverzním způsobem na dráze bojoval, je něco špatného na Verstappenově jízdě. Možná. Mě spíše zaráží jeho způsob uvažování.

Namísto toho, aby jako správný sportovec pokorně přijal nastalou situaci, zaujal postoj hodný spíše malého dítěte (kterým ostatně oproti ostatním stále zatím je): Když nebudu mít úspěšný závod já, nebudeš ho mít ani ty!

Verstappen měl před závodem v Belgii hodně fanoušků. O kolik jich ale po závodě přišel?

Verstappen měl před závodem v Belgii hodně fanoušků. O kolik jich po jeho skončení přišel?

Podobné sklony – k agresivní jízdě, která je v pořádku, i k podobně povýšenému chování, jež už zavání problémem – projevoval Verstappen i dříve. Stačí si vzpomenout například na loňský Singapur a jeho jasné „NO!“ na příkaz týmu o prohození pozic s kolegou Sainzem. Nebo na kolizi s tím samým jezdcem v závěru letošní Velké ceny Austrálie.

To by se stále dalo pochopit. Jednalo se o interní bitvu s týmovým kolegou, tedy prvním člověkem, kterého chce pilot formule 1 porazit. Teď je ale situace jiná: Verstappen si proti sobě skoro až hloupým způsobem poštval jednak fanoušky Ferrari, nejtradičnějšího týmu formule 1, a Kimiho Räikkönena, což je jezdec s jednou z největších fanouškovských základen. Nizozemec tak když už ne svojí jízdou ve Spa, tak určitě pozávodními rozhovory, rozpoutal válku, kterou i přes začínající „Max mánii“ nemůže vyhrát.

A to by si měl syn bývalého pilota F1 uvědomit. Protože stejně rychle, jak jeho hvězda po vítězství ve Španělsku vystoupala, může zase klesnout. Jako u „kolegy“ Kvjata, který před pár měsíci stanul na stupních vítězů za tým Red Bull, zatímco teď kroutí kilometry na chvostu pole s Toro Rosso…

Jestli se Verstappen polepší? Těžko říct. Koneckonců, jak napsal novinář Simon Barnes, sport nevybuduje skutečný charakter, pouze ho odhalí. Je tak docela dobře možné, že v neděli jsme poprvé viděli pravou tváře Maxe Verstappena. Závodníka bez jakéhokoliv respektu k ostatním – na trati i mimo ni.

Čtěte dále: Toto Wolff: „Nebezpečný“ Verstappen mi připomíná Sennu

V sobotu byl Verstappen za hrdinu. Neděle nabídla zcela jiný příběh

V sobotu byl Verstappen za hrdinu. Neděle nabídla zcela jiný příběh

Diskuse k článku

Napsat komentář