Zamyšlení: Vedení F1 chtělo mít z pilotů zase hrdiny. Dělá z nich ale klauny
Po Grand Prix Velké Británie došlo letos poprvé na udělení penalizace za porušení předpisů o omezené rádiové komunikaci. Britský expert na F1 James Allen se zamýšlí, zda se toto pravidlo náhodou neminulo účinkem. I přes euforii z domácího vítězství Lewise Hamiltona a jeho pozávodních oslav ve stylu rockových hvězd panuje kolem závodu na Silverstone určitá frustrace…
Po Grand Prix Velké Británie došlo letos poprvé na udělení penalizace za porušení předpisů o omezené rádiové komunikaci. Britský expert na F1 James Allen se zamýšlí, zda se toto pravidlo náhodou neminulo účinkem.
I přes euforii z domácího vítězství Lewise Hamiltona a jeho pozávodních oslav ve stylu rockových hvězd panuje kolem závodu na Silverstone určitá frustrace zahrnující safety car a omezení rádiové komunikace.
To přišlo na začátku letošního roku kvůli tomu, že piloti už během závodů nepůsobili jako hrdinové, když byli svými inženýry zpravováni, jaké módy motoru použít a jak projet určité zatáčky. Po omezení musí jezdec vyhovět pravidlům, tedy řídit vůz sám a bez pomoci. Povoleny zůstaly pouze zprávy týkající se závažného technického problému a případného ohrožení pilota.
Druhým problémem v Anglii byl zpomalovací vůz, za nímž se start závodu kvůli vodě stojící na trati odehrál. Safety car navíc po dráze kroužil dlouhých pět kol a většina pole v momentě, kdy zajel do boxů, ihned jela přezout na přechodné pneumatiky.
Tyto dva aspekty v sobě mají zajímavou podobnost. Omezení rádiové komunikace má za cíl otestovat komplexní schopnosti závodníka. Ze své podstaty ušlechtilý cíl. O závodění v mokrých podmínkách platí to samé.
Přestože po pár kolech za safety carem většina jezdců byla připravena závodit, ředitelství drželo na dráze zpomalovací vůz ještě hojných pár minut. Jak pak ale mají piloti dokázat, že jsou hrdinové s úžasnými schopnostmi? Proč nepotřebují pomáhat zprávami před rádio, ale potřebují pomoc při startu na vodě?
A to nemluvíme o tom, že Nigel Mansell a ostatní komisaři během víkendu trestali jezdce za vyjetí mimo bílé čáry v zatáčkách Copse, Stowe a dalších. To je sice férové z hlediska pravidel, ale problémem takového jednání při pohledu veřejnosti může být fakt, že komisaři vlastně jezdcům říkají, jak mají jezdit. F1 kdysi bývala extrémním sportem, ale momentálně existuje nebezpečí, že se stane spíše disciplínou, kde na prvním místě půjde o soubor pravidel, a ne závodění.
Úzkost v hlase Tonyho Rosse, závodního inženýra Nika Rosberga, když hlásil, jak vyřešit potíže s převodovkou, dávala jasně najevo, že jde o závažný problém. Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera neměl Mercedes právo na poskytnutí jakýchkoliv informací o tom, jak by měl Rosberg problém řešit. Jeho vůz měl nakročeno k odstoupení a Horner se domnívá, že tedy měl být diskvalifikován.
Nakonec z toho pro německého jezdce byl „jen“ trest deseti vteřin, a to za zprávu od inženýra o nutnosti přeřazovat co nejrychleji ze sedmého rychlostního stupně. To může přinést razantní změnu do budoucna.
Rovněž velkou nevýhodou pro Rosberga může být skutečnost, pokud by byl nucen měnit převodovku pro Maďarsko, kde se těžko předjíždí.
— GPF1 (@GPF1cz) 10. července 2016
Znamená to, že týmy v podobné pozici budou nyní zvažovat, zda nebude lepší obětovat deset vteřin a sdělit pilotovi nepovolenou zprávu o tom, jak vyřešit problém, který by jej jinak stál třeba třicet vteřin v závodě. Řešení? Zavedení dalších pravidel a regulí ze strany Mezinárodní automobilové federace o tom, jak přesně postupovat v případě porušení a jaké budou tresty…
Je škoda, že v den, kdy spolu Rosberg a Verstappen bojovali jako lvi, kdy Hamilton vyhrál domácí závod a Andy Murray zase uspěl na Wimbledonu, se vyjma skvělých sportovních momentů řešila i taková věc, jako je rádiová komunikace. To sportu trochu ubírá na kráse.
Omezení rádiové komunikace je přitom dalším typickým nesmyslem ve formuli 1. Podobně jako třeba sčítání penalizací za výměnu komponent na voze, které loni posunuly McLaren o 120 míst na startovním roštu směrem dozadu či dolů, chcete-li.
Navíc omezení rádiové komunikace přichází v době, kdy je komunikace ve sportu relativně nově vysílána i v TV. Ať se podíváte na rugby či lední hokej, kde můžete občas zaslechnout debaty rozhodčích s hráči. Jenže formule 1 jde – opět – svojí vlastní, opačnou cestou.
F1 by měla buď zrušit omezení rádiové komunikace, anebo odstranit vysílačky z kokpitů a používat jen tabule na boxových zídkách, jako tomu bývalo dřív. Protože to, co vidíme na závodních okruzích nyní, nejsou hrdinové, ale klauni. A ne vlastní vinou.
Čtěte dále: Mercedes ustupuje od záměru, na který neměl právo. Proti trestu Rosberga se neodvolá
Diskuse k článku