Na úvod byl v Jerezu nejrychlejší Vettel

Sebastian Vettel možná trochu překvapivě zaznamenal nejrychlejší čas úvodního dne letošních prvních předsezonních testů. Druhý skončil Marcus Ericsson, třetí Nico Rosberg s více než 150 koly na svém kontě.

12 Zveřejněno 1. 02 2015 — Tomáš Bohuslav

Sebastian Vettel možná trochu překvapivě zaznamenal nejrychlejší čas úvodního dne letošních prvních předsezonních testů. Druhý skončil Marcus Ericsson, třetí Nico Rosberg s více než 150 koly na svém kontě.

Shrnutí

Letošní první testovací den nebyl ani zdaleka tak znepokojivý co do spolehlivosti nových monopostů jako ten loňský, ba naopak. Důkazem toho budiž skutečnost, že takový Nico Rosberg dokázal se svým W06 odkroužit neuvěřitelných 157 kol, což se v takto rané fázi testování vidí jen velice zřídka.

Všichni ostatní si sice o této vzdálenosti mohli nechat pouze zdát, u Ferrari, Sauberu a Williamsu přesto rozhodně smutnit nemuseli. Tato trojice týmů přesáhla hranici 50 okruhů, přičemž Vettel zaznamenal rovněž nejlepší čas dne, zatímco Ericsson skončil jen o necelé dvě desetiny vteřiny za ním.

Kamufláž nového RB11 jako by předurčila, v jakém duchu se bude odvíjet první testovací den této rakouské stáje v letošní sezoně. Red Bull během neděle žádným dech beroucím výkonem neoslnil, avšak zároveň ani nikterak nezklamal – Ricciardo odjel 35 kol a zařadil se na konečné čtvrté místo v pořadí.

Největší patálie zažil zřejmě McLaren. Tomu se totiž navzdory veškeré snaze nepodařilo vyřešit potíže s vadným senzorem, a tak byl Fernando Alonso nucen strávit převážnou část dne ve své garáži. Na trati stihl odkroužit pouhých 6 kol, přičemž jeho ztráta na prvního Vettela činila propastných 18 vteřin.

To Lotus pro změnu nevyjel vůbec. Nový monopost z Enstone dorazil do Jerezu teprve během odpoledne. Pokud se však nestane nic neočekávaného, v pondělí bychom E23 již na trati spatřit měli.

Zelené světlo se na konci boxové uličky rozsvítí opět zítra, a to konkrétně v devět hodin ráno středoevropského času. GPF1.cz vás bude o všem podstatném pochopitelně znovu podrobně informovat.

Testy – Jerez, 1. 2. 2015

P. Jezdec Tým Čas Kola Ztráta
1 S. Vettel Ferrari 1:22.620 60
2 M. Ericsson Sauber 1:22.777 73 0.157
3 N. Rosberg Mercedes 1:23.106 157 0.486
4 D. Ricciardo Red Bull 1:23.338 35 0.718
5 V. Bottas Williams 1:23.906 73 1.286
6 C. Sainz Toro Rosso 1:25.327 46 2.707
7 F. Alonso McLaren 1:40.738 6 18.118
8 P. Maldonado Lotus 0:00.000 0 0

[wppa type=”filmonly” album=”124″]Any comment[/wppa]

17:00 – konec

Během odpoledne se dařilo rovněž Williamsu, krátce po čtvrt na čtyři se totiž Valtteri Bottas dostal na hranici 50 absolvovaných kol. Jen o chvíli později se v tomto ohledu k finskému jezdci přidal další seveřan ve startovním poli – Marcus Ericsson.

Ve čtyři hodiny zavlály nad okruhem v Jerezu druhé červené vlajky dnešního dne. Postaral se o ně Carlos Saintz, respektive jeho toro rosso, které z nenadání vypovědělo poslušnost.

Znovu se začalo testovat zhruba o patnáct minut později. Příznivých podmínek na trati okamžitě využili Vettel, Rosberg, Bottas a Ericsson. Alonso však k nelibosti domácích diváků, kterých dorazilo vskutku hodně, zůstával v garáži v McLarenu, kde se nadále horečně pracovalo na odstraňování technických potíží.

Ve slibných výkonech naopak odpoledne pokračoval Sauber. Švýcarský tým si na své konto kromě velké porce ujetých kilometrů připsal rovněž velice povzbudivý čas, to když Ericsson zhruba čtyřicet minut před koncem poskočil na průběžné druhé místo, přičemž rozdíl mezi ním a Vettelem činil jen něco málo přes jednu desetinu vteřiny.

McLaren byl nakonec donucen své dnešní snažení vzdát, a musel se tak spokojit s pouhými šesti koly na kontě. Německý pilot Ferrari mezitím opět stačil hodnotu nejrychlejšího času o něco níže, a to sice na hranici 1:22,620. Kromě toho také zaznamenal i padesáté absolvované kolo. Ovšem Rosberg jich měl na svém kontě ve stejné době hned o sto víc.

Záhy zavlála nad okruhem v Jerezu šachovnicová vlajka, která znamenala konec úvodního dne letošních prvních předsezonních testů.

15:00

Jakmile pauza pominula, o slovo se znovu přihlásil Rosberg, jenž nezahálel a okamžitě se vydal na trať vstříc dalším kilometrům. Vzápětí jej napodobil Bottas. Krátce před půl druhou měl Němec na svém kontě již pětasedmdesát okruhů, které se navíc vykazovaly velmi dobrou konzistencí.

To mechanici Ferrari naopak strávili prací na SF15-T téměř dvě hodiny, nakonec se však zjevně všechny neduhy povedlo odstranit, neboť Vettel se vydal na dráhu zhruba ve tři čtvrtě na dvě, a vzápětí se vyhoupl na třetí místo. To pak v rozpětí dalších dvaceti minut dokázal k radosti všech fanoušků Scuderie přetavit v průběžnou vedoucí pozici, přičemž byl zároveň jediným jezdcem, který se v té době dostal pod hranici 1:23.

Pořádně rušno bylo taktéž u McLarenu, kde se všichni usilovně snažili vyřešit technické problémy vyskytnuvší se na MP4-30, zatím však neúspěšně.

Nico Rosberg mezitím dokázal překonat laťku 100 odjetých kol, což se dá v rámci prvního dne předsezonních testů považovat za poměrně velkou raritu.

Významné zlepšení zaznamenal Daniel Ricciardo na red bullu, jenž se přiblížil svému bývalému týmovému kolegovi na rozdíl necelé půl vteřiny.

P. Jezdec Tým Čas Kola Ztráta
1 S. Vettel Ferrari 1:22.958 24
2 N. Rosberg Mercedes 1:23.106 115 0.148
3 D. Ricciardo Red Bull 1:23.338 30 0.380
4 V. Bottas Williams 1:23.906 34 0.948
5 M. Ericsson Sauber 1:24.804 30 0
6 C. Sainz Toro Rosso 1:25.327 41 0
7 F. Alonso McLaren 1:40.738 6 0
8 P. Maldonado Lotus 0:00.000 0 0

13:00

O první menší pozdvižení se přesně v deset hodin našeho času postaral Marcus Ericsson, jehož sauber se zjevně dostal do smyku v jedné ze zatáček. Švéd se nicméně dokázal vrátit zpět do boxové uličky. Tato skutečnost přinutila maršály vyvěsit červenou vlajku, krátce na to ji ale zase vyměnili za zelenou.

Rosberg posléze začal zajíždět jedno kolo za druhým a po pouhých osmdesáti minutách od oficiálního zahájení letošních testů již stihl překonat nejrychlejší čas z loňského roku, který zaznamenal Kevin Magnussen a jenž měl hodnotu 1:23,276.

Zhruba ve tři čtvrtě na jedenáct se pak oči všech přítomných na okruhu v Jerezu upnuly na garáž McLarenu, odkud se ke svému prvnímu instalačnímu kolu v barvách týmu z Wokingu vydal po dlouhých osmi letech dvojnásobný šampión Fernando Alonso. Jednalo se však skutečně jen o velmi krátkou projížďku, neboť na konci kola si to Španěl namířil zpět do boxové uličky, kde svůj MP4-30 rovněž i zaparkoval.

Po dobu několika následujících minut se toho pak na trati příliš mnoho neudálo. Chvíli ticha využil Lotus k oznámení, že jeho vůz je teprve na cestě do Španělska, tudíž ho dnes na dráze rozhodně neuvidíme.

Ve tři čtvrtě na dvanáct se pak na okruhu v Jerezu odehrála další premiéra. Tu měl tentokrát na svědomí Williams, jenž vyslal na trať v útrobách svého FW37 Valtteriho Bottase.

S rostoucí teplotou vzduchu a asfaltu úměrně vzrůstala rovněž i aktivita jezdců na dráze. Krátce po poledni se na ní sešli Rosberg, Vettel, Ericsson, Sainz i Alonso, přičemž nejlepší čas držel i nadále s poměrně velkým náskokem pilot Mercedesu. Ten měl v té chvíli na svém kontě již pětačtyřicet odjetých kol.

To McLaren zaznamenal první měřený čas zhruba o půl jedné. S jeho hodnotou ovšem rozhodně být spokojen nemohl, neboť ta činila 1:40, což byl ve srovnání s mercedesem Nika Rosberga výkon o téměř dvacet vteřin pomalejší.

Posléze se všichni odebrali k neoficiální přestávce na oběd. Na čele průběžného pořadí tak zůstal Rosberg následován Ricciardem a Ericssonem.

P. Jezdec Tým Čas Kola Ztráta
1 N. Rosberg Mercedes 1:23.106 60
2 D. Ricciardo Red Bull 1:24.641 22 1.535
3 M. Ericsson Sauber 1:24.804 30 1.698
4 S. Vettel Ferrari 1:25.764 9 2.658
5 C. Sainz Toro Rosso 1:26.081 20 0
6 V. Bottas Williams 1:28.479 4 0
7 F. Alonso McLaren 1:40.738 6 0
8 P. Maldonado Lotus 0:00.000 0 0

10:00

Zelené světlo se na konci boxové uličky rozsvítilo přesně v 9 hodin středoevropského času, v tu chvíli panovalo na okruhu v Jerezu slunečné počasí, zato však s poměrně nízkými teplotami pohybujícími se na hranici 4°C.

Jako první se na trati ukázal Nico Rosberg, kterého jen o nepatrnou chvíli později následoval Sebastian Vettel na ferrari.

Zhruba ve čtvrt na deset se na závodní okruh vydal Daniel Ricciardo, sedící v útrobách zbrusu nového, dobře kamuflovaného RB11. Australan provedl instalační kolo a vzápětí zajel zpět do garáže.

Zatímco Carlos Sainz si odbýval premiéru v STR10, Marcus Ericsson se stal krátce po půl desáté první jezdcem, jenž zaznamenal nějaký měřený čas. Ten měl hodnotu 1:43,681. Zásluhou Ricciarda však byla tato Švédem nastavená laťka velmi brzy překonána.

Úvodní hodina jízd se obešla bez závažnějších problémů a na jejím konci se pomyslné první příčce mohl těšit Nico Rosberg z Mercedesu.

P. Jezdec Tým Čas Kola Ztráta
1 N. Rosberg Mercedes 1:23.653 8
2 S. Vettel Ferrari 1:25.764 5 2.111
3 M. Ericsson Sauber 1:27.037 6 3.384
4 D. Ricciardo Red Bull 1:29.141 4 5.488
5 C. Sainz Toro Rosso 0:00.000 1 0
6 V. Bottas Williams 0:00.000 0 0
7 F. Alonso McLaren 0:00.000 0 0
8 P. Maldonado Lotus 0:00.000 0 0

Úvod

Naposledy se celé startovní pole sešlo pohromadě 26. listopadu 2014 a to na okruhu Yas Marina, kde šanci předvést svůj jezdecký talent dostali převážně mladší piloti soutěžící v nižších formulových sériích. Od té doby nejen že uplynulo celých sedmašedesát dní, ale zároveň se také změnila řada poměrně významných věcí.

Královna motorsportu zřejmě definitivně přišla o dva ze svých jedenácti týmů (Caterham a Marussia), které se již v průběhu loňské sezony potýkaly s vážnými finančními problémy. Kromě toho došlo rovněž k několika nepřehlédnutelným změnám v jezdeckém složení jednotlivých stájí. Dlouholetá opora Ferrari Fernando Alonso si to namířila do McLarenu, zatímco na Španělovo místo v Maranellu přišel čtyřnásobný šampión Sebastian Vettel.

To nicméně nebyla jediná změna týkající se Scuderie. Po sedmi měsících účinkování nahradil Marca Mattiacciho ve vedení stáje Maurizio Arrivabene, přičemž o své pozice přišli rovněž techničtí pracovníci Pat Fry a Nicolas Tombazis.

Počínaje letošní sezonou bude do druhého kokpitu red bullu usedat ruský závodník Daniil Kjvat, který tak povýšil do hlavního týmu Dietricha Mateschitze po pouhém jednom roce v Toro Rosso.

Stáj z Faenzy vstupuje do nového ročníku se zcela pozměněným jezdeckým složením, stejně tak jako švýcarský Sauber. V barvách Toro Rosso budou letos závodit Carlos Sainz junior a teprve sedmnáctiletý mladíček Max Verstappen. V případě stáje z Hinwilu to budou Felipe Nasr a Marcus Ericsson.

Naopak s totožnou sestavou jako vloni uvidíme v roce 2015 týmy Mercedes, Williams, Lotus a Force Indii.

Na debut nového monopostu posledně jmenované Force Indie, jenž ponese označení VJM08, si nicméně budeme muset počkat až do testovacích jízd v Barceloně. Co se týče ostatních, McLaren, Lotus, Ferrari, Sauber a Toro Rosso své letošní vozy představily již v průběhu tohoto týdne, přičemž dnes ráno se k nim oficiálně přidaly také Mercedes a Williams.

Do nedělních jízd, které svým způsobem zahájily sezonu 2015, byli nominováni tito jezdci: Nico Rosberg (Mercedes), Daniel Ricciardo (Red Bull), Valtteri Bottas (Williams), Sebastian Vettel (Ferrari), Fernando Alonso (McLaren), Marcus Ericsson (Sauber) a Pastor Maldonado (Lotus).

Diskuse k článku

Napsat komentář