Týmy pociťují následky nahuštěného kalendáře, mechanici trpí syndromem vyhoření

Únava, nechuť, syndrom vyhoření. To trápí mechaniky F1 poté, co se ve třetím víkendu po sobě koná velká cena. Něco takového tu nebylo od roku 2018. Kvůli pandemii koronaviru došlo k nahuštění kalendáře, závodit se bude hned v deseti z třinácti víkendů. Jenže mechanici, pracující mnohdy až 16 hodin denně, toho mají plné zuby a svoji frustraci ventilovali do médií.

Štítky: 2020 Pravidla Zveřejněno 18. 07 2020 — Lukáš Štěrovský

Článek původně vyšel na webu britského bulvárního plátku The Sun, proto je třeba ho brát s určitým nadhledem. Deník kontaktoval nejmenovaný člen týmu, který popsal, jak to z pohledu zaměstnanců stájí v F1 nyní vypadá. Nároky jsou podle něj extrémní, a to do takové míry, že někteří mechanici zvažují konec na této pracovní pozici.

„Jsem k tomuto rozhodnutí opravdu blízko,“ tvrdí zdroj Sunu. „Cítím se jako být součástí experimentu. Chybí mi rodina, navíc pravidla jsou jen hra, když si jezdci a vedení týmů mohou každý týden létat domů. My se ale musíme řídit pravidly a zůstávat ve své bublině. Bohatství a status zřejmě znamená, že jste imunní.“

Takové prohlášení se dá na jednu stranu pochopit – kvůli opatření proti koronaviru se musí dodržovat přísná omezení, člověk musí být jen na okruhu nebo v hotelu, odpadly společné večeře a oslavy, což má určitě vliv na psychiku.

Mechanici o víkendech pracují až 16 hodin denně.

Na druhou stranu všichni členové F1 byli seznámeni s pravidly, za jakých se sezona může rozeběhnout. A byť je smutné, že v případě některých pilotů a činovníků platí dvojí metr a po závodě padok opouštějí, řadoví zaměstnanci by se i v běžné sezoně mezi závody, které se konají týden po sobě, domů nedostali. Navíc někteří piloti jako Lewis Hamilton a Lando Norris okruh stejně jako mechanici neopouštějí.

A je taky s podivem, že by se nespokojený zaměstnanec dříve obrátil na tisk než na firmu, která ho zaměstnává. Třeba takový šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer má pro své zaměstnance pochopení, byť řešení nenabízí. „Je to první z řady po sobě jdoucích závodů, které budou následovat, a přiznávám, že hektický rozvrh má vliv na tým. Mechanici a další zaměstnanci jsou vyčerpaní. Nečekal jsem, že to bude tak obtížné. Pro další roky to musíme při tvorbě kalendáře vzít v potaz.“

S mechaniky soucítí i dříve jmenovaný pilot McLarenu Lando Norris. „Musejí přijít na okruhu tak brzy, až je to hloupé, a začít pracovat na autech pro další den. V neděli musí vše rozebrat a připravit pro další závod. Za to, kolik toho odpracují, si zaslouží velký respekt.“

F1 je prostě vojna jen pro ty nejsilnější. A platí to jak pro piloty za volantem, tak pro mechaniky v zákulisí…

Electric Scooter Championship – první šampionát na elektrických koloběžkách podpoří i bývalý pilot F1 Alex Wurz

Prakticky nikdy se nezastaví.