Šest poznámek k Drive to Survive 3 (bez spojlerů)
Na Netflixu je ke zhlédnutí třetí řada seriálu Drive to Survive (F1: Touha po vítězství). Nesmírně populární série propagující formuli 1. U veřejnosti se těší velké oblibě a ani třetí sada není výjimkou (na ČSFD má první série hodnocení 94 %, druhá 93 % a třetí zase 94 %). Pro zájemce si dovolujeme nabídnout pět poznámek (aniž bychom prozradili děj), které podle nás stojí za zmínku.
1. Seriál není pro nás
Je důležité mít na paměti, že my – hardcore fanoušci formule 1 – nejsme cílovou skupinou seriálu. Jeho posláním je oslovit jiné skupiny lidí než ty, kteří hltají jednu velkou cenou za druhou. A v tomto ohledu skvěle naplňuje svůj účel. Oslovit jiné publikum než to, které tématu rozumí do morku kostí, znamená témata zjednodušovat. S tím přichází nevyhnutelná kontroverze. Pro odborníky je zjednodušování téměř bez výhrad urážející. Ale jedná se o legitimní obor: popularizace komplexních témat. Kosmonautiku nesporně širšímu publiku přiblížil například film Gravitace (tím spíš, pokud viděno v IMAX 3D), byť kdejaký odborník si trhal vlasy. Ale jiní odborníci dokázali nutná zjednodušení na úkor přesnosti přijmout jako nezbytný nástroj srozumitelnosti. A byli naopak rádi, že se k tématu dostanou i ti, kteří by o něj jinak nezavadili. To je případ seriálu Drive to Survive. Je skvělé, že existuje.
Kvůli tomu seriálu jsem se začal asi po 30 letech zase dívat na F1.
— Jindřich Šídlo (@jindrichsidlo) March 18, 2021
2. Vizuální zážitek
Pokud máte obraz se solidní uhlopříčkou a kvalitní zvuk, pak určitě oceníte audiovizuální dynamiku vyprávění. Rychlost, sílu, brutalitu formulí umí seriál zprostředkovat krásně, a tím vytvořit ten správný dojem. To sérii zdobí už od počátku. Potěšení v tom určitě shledá i zapřísáhlý fanoušek F1, byť bude mít pocit, že takových záběrů není dost! Ale od toho zrovna pro něj jsou přímé přenosy velkých cen, a jejich samotné příběhy. Posláním seriálu není převyprávět sezonu nějakým zkráceným nebo dramatickým stylem. Není to ‘Official Season Review’. A možná by se v něm některé úchvatné záběry, použité v seriálu, ani neobjevily! Jiný pohled, odlišná perspektiva, skvělá práce.
The most dramatic, heart-stopping moment of the 2020 F1 season, as you've never seen it before…
Stream on @netflix from 0801 UTC on Friday, March 19 ▶️#F1 #DriveToSurvive pic.twitter.com/riiYEbuc7b
— Formula 1 (@F1) March 18, 2021
3. Emocí dost nebo málo?
Na řadě míst se seriálu daří emotivně prodat ty nejzajímavější příběhy. McLaren v závěru první Velké ceny Rakouska nebo Pérezovo vítězství. Grosjeanův příběh napsal život sám – možná proto mi i s odstupem času káply slzy dojetí a zpětně vyvolaného stresu. Ale přiznám se, že jde podle mého názoru o nevyužitý potenciál. Takových emotivních příběhů vyvolávajících vzrušení, emoce a dojetí se v loňském roce odehrála celá řada. I když se oprostím od emocí příslušné ‘pouze’ pro ‘hardcore’ fanouška, přesto si myslím, že i tak se odehrály věci, které by se daly emotivně prodat, a nestačilo by na to ani dvacet epizod. Opravdová formule 1 je desetkrát víc vzrušující a emotivní, než se seriálu podařilo odhalit. Nakonec, hodnocení jednotlivých epizod seriálu na ČSFD je samo o sobě dost vypovídající…
Peníze hýbou světem (S03E01) | 85% |
Zpátky na trati (S03E02) | 96% |
Druhé housle neberu (S03E03) | 96% |
Promluvme si o Ferrari (S03E04) | 95% |
Konec aféry (S03E05) | 96% |
Kdo se směje naposled (S03E06) | 95% |
Guentherova volba (S03E07) | 88% |
Ničeho nelituju (S03E08) | 86% |
V horkém křesle (S03E09) | 98% |
Do poslední chvíle (S03E10) | 76% |
This moment, @LandoNorris' first podium in F1… 🤩 Amazing scenes in Austria last year!
Drive to Survive, Season 3 is coming. 🍿 Available to watch on Netflix from March 19. pic.twitter.com/XmbDbHQQsi
— McLaren (@McLarenF1) March 18, 2021
4. Dramatizace je fér
Seriál coby dokumentární série s cílem odhalit zákulisí využívá prvků dramatizace a hraných scén. Je to opět běžný nástroj, který znalce oboru občas irituje, protože si je vědom, že “takhle to v tom reálném světě ve skutečnosti nefunguje”. Schůzky ze zákulisí jsou prostě hrané. Jde ale o jakousi – byť zjendodušenou – ‘rekonstrukci’ schůzek a konverzací tak, jak by mohly doopravdy vypadat. A že v reálu jsou daleko drsnější a tvrdší! Ano, opět to přináší nevyhnutelná zjednodušení, jako že Gaslyho vítězství na Monze je odplatou Red Bullu, nebo že o místo Verstappenova týmového kolegy svedli přímý souboj Albon a Pérez. Technická kauza Racing Pointu s brzdovými trychtýři také v reálu nebyla tak přímočará, a role hlavního viníka, FIA, byla zcela vynechána. Pro celkové pochopení diváka, který F1 nesleduje, bylo ale vyprávění solidně srozumitelné. A o tom to je.
So… Drive To Survive Season 3 has been out for two hours 🍿
How's everybody doing so far? 🤩#F1 #DriveToSurvive @netflix pic.twitter.com/zBSx83XKd1
— Formula 1 (@F1) March 19, 2021
5. Promo nástroj
Seriál Drive to Survive (F1: Touha po vítězství) je nesmírně účinný promo nástroj. Není to investigativní pořad, není to shakespearovské drama na pozadí F1. Je to marketingový prostředek. A na jeho třetí sezoně je to hodně vidět. Diváci byli nadšeni ze syrově vyprávěného konfliktu Red Bull – Renault z první série. Ale Renault z něj veřejně vyšel jako obrovský loser. To už dnes není tvůrcům zjevně umožněno. Mercedes a Ferrari dokonce svůj produkční štáb do svého zázemí během první sezony vůbec nepustily. Svou uzavřenost začaly uvolňovat až tehdy, když pochopily marketingovou sílu seriálu. Ale učinily tak za určitých podmínek. Mezi ně se řadí jakési právo veta na některá témata. Jedině tak si lze vysvětlit naprosto skandální absenci jednoho z nejsilnějších příběhů loňské sezony: záskoku George Russella za Lewise Hamiltona v Bahrajnu. A to jednoduše proto, že by proti vůli Mercedesu pošramotil Hamiltonovu nedotknutelnost a Bottasovu pověst. Kdyby byl čtenář tohoto textu pověřený dokumentarista sezony 2020, Russellův příběh od bouračky za safety carem na Imole po jeho fenomenální záskok za Hamiltona v Sachíru by si coby dramaturg nedovolil vynechat. Za čímkoli složitým hledej jednoduchá vysvětlení: pokud Netflix chce, aby Mercedes byl součástí příběhu, tak to bude za podmínek, které diktuje Mercedes. Prostor, který dostala Velká cena Ruska, nebyl dán jen Bott-Ass-ovým příběhem. Vyjádření šéfa Mercedesu Tota Wolffa, jak má rád ruskou hymnu, nemohlo nechat nikoho na pochybách. A silná forma jakéhokoli ‘product placementu’ je všudypřítomná.
Bringing some heat to 2021 🔥 #ChargeOn 🤘 pic.twitter.com/UbuPGF8MVl
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) March 17, 2021
6. Vybírali, až přebrali
Sezona 2020 nabídla takové množství témat, atraktivně prodejných široké veřejnosti, že z nich bylo hodně těžké vybrat ty nejlepší. A tak autoři, pod tíhou všelijakých mantinelů, vybírali, až vlastně přebrali. Ve zjevně omezeném prostoru začali vytvářet dramata tam, kde objektivně žádná ani neexistovala. A opomíjeli SPOUSTU jiných. Obrazu F1 v cílové skupině seriálu to s ohledem na jeho hodnocení neublížilo, což je dobře. Ale úžasný produkt F1 šlo prodat podstatně lépe.
Aby nedošlo k nedorozumění. Seriál Drive to Survive (F1: Touha po vítězství) je úžasným nástrojem, který formuli 1 popularizuje a dostává k dalším a mladším fanouškům. Pracuje na něm spousta lidí neúnavně a s velkým nasazením. A ti, pro které je seriál určen, jej s ohledem na hodnocení přijímají pozitivně. Což je dobře. Sám se na některé epiody podívám ještě jednou!
Getting to episode 10 and realising you’re not in #DriveToSurvive… pic.twitter.com/huDY1MVRd6
— George Russell (@GeorgeRussell63) March 20, 2021