Oficiální testy skončily. Je rychlejší Ferrari nebo Mercedes?

Pro fandu F1 to byly nesporně vzrušující dva týdny. Jednak hlavně s ohledem na nová technická pravidla, která činí auta výrazně širšími, stejně jako jejich pneumatiky. A zadní křídlo už zase vypadá jako správný formulový spojler. Druhým důvodem je průběh testů. Jakýmsi vítězem kategorie ‚umělecký dojem‘ je bezesporu Ferrari. To není neuctivé přirovnání. Ba právě…

20 Štítky: 2017 Ferrari Honda McLaren Mercedes Zveřejněno 11. 03 2017 — Tomáš Richtr

Pro fandu F1 to byly nesporně vzrušující dva týdny. Jednak hlavně s ohledem na nová technická pravidla, která činí auta výrazně širšími, stejně jako jejich pneumatiky. A zadní křídlo už zase vypadá jako správný formulový spojler.

Druhým důvodem je průběh testů. Jakýmsi vítězem kategorie ‚umělecký dojem‘ je bezesporu Ferrari. To není neuctivé přirovnání. Ba právě naopak. Auto jezdců Kimiho Räikkönena a Sebastiana Vettela dobře sedí a je rychlé a nakonec i spolehlivé. Jenomže: jsou to testy. Jelo Ferrari na plný potenciál? Za dob Rosse Brawna tak vždy činilo. Jel Mercedes na plný potenciál? Podle Lewise Hamiltona je Ferrari favoritem, podle Ferrari nikoli. A co Red Bull? Ten jako kdyby měl vždy v záloze nějaké překvapení. Jedno je jisté: moudřejší budeme až za čtrnáct dní v Melbourne.

Souhrnné časy předsezonních testů

Souhrnné časy předsezonních testů; COMPOUND určuje specifikaci pneu

Hlavními faktory, které do rychlých časů promlouvají, jsou zvolená specifikace pneumatik a množství benzinu v palivové nádrži. Rozdíl mezi žlutou (měkkou) a červenou (super-měkkou) je prý 0,6 sekundy na kolo. A každých 10 kg paliva navíc auto zpomalí přibližně o 0,3 sekundy na kolo. Kombinací, ve kterých se vozy Ferrari a Mercedesu potají na dráze ve stejný okamžik, je nespočet. A nejspíš se to nikdy nestalo. Tím je myšleno, že v žádném okamžiku testů nejely vozy zmíněných týmů na stejné specifikaci pneu, se stejným množstvím paliva.

Jinými slovy: Podle některých názorů je čas Ferrari na úrovni 1:18,6xx tak nějak na úrovní momentálního potenciálu auta, s rezervou nějakých 0,3 sekundy (celkově tedy 1:18,3xx). Zní to neuvěřitelně, ale někteří si myslí, že by se Mercedes, kdyby chtěl, dokázal dostat pod úroveň 1:18,0xx.

A to musíme do rovnice přidat další důležitou proměnnou: tedy zda se zrovna pilot soustředí spíše na rychlé ‚kvalifikační‘ kolo, nebo zkouší jízdu na dlouhou vzdálenost v ‚závodním‘ režimu. V loňském roce totiž ‚vytuněný‘ Mercedes W07 neměl v kvalifikaci sebemenší konkurenci. Rozestupy byly doslova hrozivé. Ale v závodě, kdy je potřeba techniku takticky šetřit, aby to vydrželo až do cíle, to bylo daleko vyrovnanější.

Chceme tím říct, že z právě skončených testů lze možná tak trochu vytušit výkonnostní rozestup v kvalifikačním režimu. Jaké je rozložení sil v režimu závodním, tak to nemáme tušení. Což je dobře!

Počet kol odjetých jednotlivými týmy během testů

Počet kol odjetých jednotlivými týmy během testů

Přesto se někteří analytici pokusili na kvalifikační rychlost Ferrari a Mercedesu podívat blíže. Došli k závěru, že kdybyste na dráhu vyslali ve stejný moment vůz Ferrari a Mercedesu na stejné sadě pneumatik s identickým množstvím paliva, Mercedes by prý byl přibližně o 0,3 sekundy na kolo rychlejší než Ferrari. A to nebereme v potaz konkrétní nastavení systému rekuperace energie, které například tak krásně pomohly Niku Rosbergovi v posledním závodě loňské sezony v Abú Dhabi předjet Maxe Verstappena z Red Bullu a udržet šance na titul. Jinými slovy: závod v Melbourne začíná za dva týdny a Ferrari nám nasadilo velkého brouka do hlavy.

Otazník visí na Red Bullem. Ten je možná rád, že zůstal ve stínu výše zmíněných týmů. Šéf týmu Christian Horner prozradil, že tým motory Renault šetří. Tedy že nejedou na plný výkon. Ve třetí, velmi technické sekci okruhu v Barceloně, byly vozy Red Bullu velmi stabilní. Ve velkých rychlostech buď nechtěly, nebo nemohly ukázat svůj potenciál.

Další týmy budou přinejmenším během úvodních závodů tvořit takzvaný ‚střed pole‘. Ten je tradičně velmi zahuštěný. Pokud vás ve formuli 1 zajímá víc než jen kdo zrovna vyhraje, v této oblasti si užijete hodně zajímavých příběhů.

Otázkou je, zda-li do něj promluví tým McLaren-Honda.

Ve světě F1 není nikdo, kdo by McLarenu přál takové trápení. Ale dva týdny testů v Barceloně byly frustrující demonstrací nespolehlivosti a nedostatečného výkonu auta. Fernando Alonso poté, co byl Ron Dennis zbaven exekutivních pravomocí, si nebere servítky. Vztah mezi McLarenem a Hondou je velmi napjatý.

8 dní testů, celkem 64 hodin. Kombinované časy

8 dní testů, celkem 64 hodin. Kombinované časy

Někteří odborníci tvrdí, že hlavní problémem jsou hodnoty teplot ventilů spalovacího motoru. McLaren svádí potíže, které mají za následek časté přerušení testů byť jen krátce po vyjetí z boxů, na elektroniku. Ale to může být až důsledek výše zmíněného problémů s ventily. Elektronika motor chrání a jakmile dojde ke kritickému překročení nějakého důležitého parametru, elektronika motor zachrání tím, že jej vypne. Problémy s ventily pak startují řetězovou událost. Pokud nelze motor provozovat na plný výkon, nelze plně využít ani potenciálu rekuperačních systémů MGU-H a MGU-K. Velkým otazníkem nyní je, zda náprava, která je zjevně nutná, může být rychlá a snadno implementovatelná, nebo se jedná o závažnější nedostatky v celé koncepci pohonné jednotky Hondy.

Startovní pole 2017 lze rozložit do tří výkonnostních balíků, myšleno pro začátek sezony (později se výkonnostní rozložení změní a více rozdrobí):

  1. Mercedes, Ferrari, Red Bull
  2. Williams, Toro Rosso, Force India, Haas, Renault, Sauber
  3. McLaren

Diskuse k článku

20 komentářů: “Oficiální testy skončily. Je rychlejší Ferrari nebo Mercedes?”

  1. KulatyLenin napsal:

    Tak jsem to tady přečetl a dobře se bavím 🙂 Troluju a ja nevím co to ještě dělám …. Pan koza se plete nemám jinou možnost než sledovat F1 na Sport 1/2 jsem v Čechách a jiný český přenos zde není ! Věřím a taky chápu, že by Pan Richtr chtěl jen chválu pochlebování a prdelolezectví. Být já na jeho místě chtěl bych to to taky. Ale situace je jiná a to diametrálně. Je na inteligenci Pána Richtra jestli bude kritiky odmítát nebo přemýšlet nad jejimi slovy. Kdyby mi pan Richtr napsal co mi vadí zeptal se na názor už bych tu ani nepsal. Ale ho zajímá jen podlézačství! A jak Richtr ve svých komentářích rád říka škodí to Formuli 1.

  2. Tomáš Richtr napsal:

    koza3, děkuji. Také nechápu, že někteří lidé nemají nic lepšího na práci, než se masochisticky chodit trápit na GPF1.cz a vyrábět klacky na psa.

  3. Tomáš Richtr napsal:

    Fx4085, díky za milý příspěvek, určitě potěšil.

  4. Tomáš Richtr napsal:

    KulatyLenin, co mají ty odkazy dokazovat? Že byly testy, během kterých bylo Ferrari na okruhu samo? Ano, byly. Byla také řada testů, kdy Ferrari samo nebylo, takže Ferrari netestovalo soukromě. Upřímně nevím, o co se tu vede spor. A jak správně poznamenal Fx4085, jedná se ne o mé tvrzení, ale vysvětlení Rosse Brawna v jeho knize, kterou – předpokládám – jsi nečetl.

  5. koza3 napsal:

    to KulatyLenin: Přestaňte tady trolovat a hatovat Tomáše Richtra. Nikdo vás nenutí sem chodit a sledovat Sport1/2. Pokud máte chabou angličtinu, máte pár dní na to ji dopilovat, koupit si balíček Sky Sportu a sledovat to v angličtině tam 😉 Byeeeee

  6. Fx4085 napsal:

    p. Richtr….ospravedlnujem sa, ze som vam skomolil meno v predchadzajucom prispevku….pisal som ho v zhone v praci 🙂

  7. Fx4085 napsal:

    KulatyLenin:

    Ad 1) mam moznost sledovat SPORT 1/2 aj v ceskom aj v slovenskom jazyku, moj provider to povoluje. Paradoxne, ja si vseobecne radsej vypocujem ceskych komentatorov ci uz sa jedna o F1, hokej, ci futbal…..F1 sledujem zhruba od roku 97, a zazil som uz kadejakych komentatorov na TV Markiza a musim povedat, ze mne doposial najviac sedi cesky koment F1….je to vtipne, ze tebe zas slovensky sedi viac….holt tie susedove jahody asi vzdy vyzeraju chutnejsie 🙂

    Ad 2) ano, viem o tom, ze Ferrari (som ich fanusik) testovalo ako o zivot ked to pravidla dovolovali (maju dva okruhy vo Fiorane a Maranelle), dokonca myslim, ze aj Ross v knihe potvrdil, ze kym to pravidla dovolovali, na tychto okruhoch sa neprestajne jazdilo….co som chcel ja povedat v predchadzajucom prispevku je to, ze p. Rychtr si nevycucal z prsta to tvrdenie, ze Ferrari v testoch neskryvalo rychlost…dokonca Brawn kdesi potvrdil aj to, ze to bola taktika ako zastrasit superov a prinutit ich panikarit a narychlo a nepremyslene robit zmeny na aute a tym ich rozhodit (toto teraz neviem presne ci je tiez v knihe alebo to bolo v nejakom jeho interview na yt)….

  8. Tomáš Richtr napsal:

    „z časových důvodů jsem mohl sledovat jen pár testů a se svou chabou angličtinou jsem prolouskal zahraniční servery a tam jsem objevil třeba věc že Vetel jel na plno vždy jen dva sektory a jeden vypustil.“

    zaznělo během našeho obrazového on-line zpravodajství pár minut poté, co se tak stalo

  9. Tomáš Richtr napsal:

    ‚Soukromě‘ Ferrari (před nebo v jedné ze svých nejúspěšnějších sezon) testovalo na jedné trati ve stejném termínu například s týmy:

    BAR, Jaguar, McLaren, Renault, Sauber, Toyota, Williams (prosinec 2003, Jerez)

    BAR, McLaren, Renault, Toyota, Williams (leden 2004, Jerez)

    BAR, Jaguar, Jordan, Renault, Sauber, Toyota, Williams (leden 2004, Barcelona)

    BAR, Jaguar, Minardi, Renault, Sauber, Toyota, Williams (leden 2004, Valencie)

    BAR, Jaguar, Jordan, McLaren, Renault, Sauber, Williams (únor 2004, Jerez)

    … bych tak mohl pokračovat x-krát každý měsíc.

  10. KulatyLenin napsal:

    To Fx4085 :
    1/ každý kdo sleduje přenosy F1 a je nucen poslouchat Richtrův komentář musí nabýt dojmu že kdyby Hamilton zastavil na trati a vykadil by se p.Richtr by to komentoval jako nejlepší až fascinující hovínko , které nikdo s takovým citem neumí. Není to jen můj názor bohužel. Shazování Nica bylo až trapné (Nejsem fanda Nica). Vím že jsi Slovák takže nemáš tu čest sledovat komentář v češtině, ale váš slovenský komentář je jiná liga a znám jen málo lidí, kteří mají technické možnosti a neutekli na slovenskou stopu. Ano vyhnal je pan Richtr!
    2/Opakuju znova, a dá se to dohledat, 🙂 na předsezonních testech za Rossového působení ve Ferrari testovalo Ferrari soukromě ne tak hromadně jako dnes, protože to dovolovaly pravidla. Je možné, že jezdili naplno ale chybělo srovnání!!! Byly to úplně jiné testy než dnes.
    3/ z časových důvodů jsem mohl sledovat jen pár testů a se svou chabou angličtinou jsem prolouskal zahraniční servery a tam jsem objevil třeba věc že Vetel jel na plno vždy jen dva sektory a jeden vypustil. Přiznávám že nevím jak Kimi, ale věřím že podobně. Když jsem to našel já mohl si to najít i pan Richtr a necucat si z palce údaje a vydávat to za „názor odborníků“

  11. Tomáš Richtr napsal:

    Fx4085: Děkuji

  12. Fx4085 napsal:

    KulatyLenin: celkom sa bavim na tvojich komentoch na adresu p. Richtera…coby zaryteho fandu Hamiltona….len tak dalej 🙂 aspon je veselo….avsak chcem poopravit co si napisal v prispevku 11.3.2017 22:59

    To ze ferrari v testoch zvyklo jazdit na plny vykon a nezakryvat svoj skutocny potencial je pravda, toto zhodou okolnosti nie je vymysel ani snaha uz teraz tlacit Hamika pred Ferrari…..Ross Brawn to priznal vo svojej knihe, ze to takto bolo…

  13. KulatyLenin napsal:

    to Zeleenda: Tohle má dvě roviny: Richtr je obrovský až fanatický obdivovatel Hemiltona a z toho vyplývá ta druhá rovina a to je ta, že ti odborníci je on. V tom je ta potíž.

  14. Zeleenda napsal:

    Trochu mě pobavila věta, že někteří odborníci mysli, že “ kdyby Mercedes chtěl, tak muže zrychlit o 1sec na kolo“. Já si zase myslím, ze kdyby u Ferrari chtěli, tak můžou zrychlit o 2sec na kolo 😄😄😄

  15. KulatyLenin napsal:

    Pane Richtr proboha!!!!
    „Jenomže: jsou to testy. Jelo Ferrari na plný potenciál? Za dob Rosse Brawna tak vždy činilo.“
    Za těch dob Ferrari testovalo soukromě takže až v Austrálii Schumi všem ujel bylo vidět jak na tom Ferrari v porovnání s ostatníma je! Proč stále píšete a nejen píšete ale bohužel během přenosu mluvíte tolik nesmyslů? Nechápu to.

  16. Rendy napsal:

    A teď vážně, jsem opravdu zvědavý, kolik kdo vlastně blafoval, protože nikdo určitě neukázal všechno a dost věcí se do Austrálie ještě změní. Já si budu hlavně přát, aby McLaren s Hondou vyřešili problémy a zapojili se do bitvy nejen ve středu pole, ale později v průběhu šampionátu budou bojovat i o bednu… 🙂

  17. Rendy napsal:

    Máte tam velmi velkou chybu…
    1. McLaren
    a zbytek je nepodstatný…

  18. Tomáš Richtr napsal:

    Díky za upozornění

  19. FandaF1 napsal:

    Máte chybu: 2. Williams… 2x Haas. Len taká perlička

Napsat komentář