Strategie je víc než pole position. Co ještě bude v Kanadě klíčem k úspěchu?

Tento víkend je na programu kanadská Velká cena, jeden z nejpopulárnějších a zároveň nejméně předvídatelných závodů v kalendáři F1. Expert James Allen si troufl předpovědět, čeho se fanoušci na tomto rychlém okruhu asi tak dočkají. Klíčovým faktorem je nejspíš to, že právě v Montréalu je podle statistik nejméně důležité odstartovat z první pozice během celé sezony. Mnohdy…

Štítky: James Allen Strategie Zveřejněno 10. 06 2016 — GPF1.cz

Tento víkend je na programu kanadská Velká cena, jeden z nejpopulárnějších a zároveň nejméně předvídatelných závodů v kalendáři F1. Expert James Allen si troufl předpovědět, čeho se fanoušci na tomto rychlém okruhu asi tak dočkají.

Klíčovým faktorem je nejspíš to, že právě v Montréalu je podle statistik nejméně důležité odstartovat z první pozice během celé sezony. Mnohdy se tady věci nevyvíjejí přesně podle plánu. Od roku 2000 je pro vítěze kvalifikace pouze 35% šance na výhru v závodě. Letos k tomu přičtěme tři směsi pneumatik, které mají týmy k dispozici, přičemž ta nejměkčí nedovolí strategii na jednu zastávku. Bude to zábavný víkend.

Vzhledem k charakteru trati – jde o vysokorychlostní okruh lemovaný zdmi – je zde 60% šance na vyjetí safety caru. I s ohledem na velice rychlé zastávky v boxech, které trvají zhruba osmnáct sekund včetně průjezdu boxy, právě strategie a její úprava během závodu je tou klíčovou ingrediencí pro případný úspěch.

Předjíždění je v Kanadě mnohem snazší než na jiných tratích. Okruh poskytuje dlouhé rovinky, na jejich koncích jsou úzké zatáčky a přesně tam se můžeme těšit na atraktivní souboje. Týmy tedy musí naplánovat tu nejlepší strategii od startu až po šachovnicovou vlajku a využít ideální směsi pneumatik. V případě vyjetí safety caru musí být připraveny svou strategii okamžitě upravit.

V této sezóně jsme často viděli jízdu pod virtuálním safety carem a totéž se dá očekávat i během tohoto víkendu. Časté kolize dvou a více vozů v první šikaně dokonce mnohdy vyústí k vyjetí klasického safety caru. V roce 2014 došlo v posledních kolech k nehodě mezi Massou a Perezem, což znamenalo, že se závod dojel pod safety carem. Z vítězství se tehdy radoval Daniel Ricciardo s Red Bullem.

V 11 z posledních 18 Velkých cen Kanady jsme viděli safety car. Zastávka v boxech pod safety carem v Montréalu zabere asi deset sekund závodního času, týmy tedy dokáží uspořit osm vteřin v porovnání s klasickým pit stopem. Pokud dokážou vše správně načasovat, může to být klíčový moment pro vývoj závodu. Uvidíme tak jistě větší počet strategií než obvykle. Pro zajímavost zmíníme letošní Velkou cenu v Číně, kde 13 závodníků použilo během závodu všechny tři směsi pneumatik Pirelli.

Ultra-měkké pneumatiky budou těmi kvalifikačními. Ale uvidíme, zda se některý jezdec pokusí o podobnou strategii, která Ricciardovi vyšla v Monaku během Q2 a pokusí se dostat přes prostřední část kvalifikace na sadě super-měkkých gum, kterou by mohl obout pro začátek závodu.

Kanadský okruh se vyznačuje poměrně nízkou degradací pneumatik, ale i tak je o něco náročnější než Monako. Tam jsme mohli vidět, že ultra měkké-pneumatiky zvládly v závodním režimu až 150 km, to odpovídá 37 kolům v Montrealu. S ohledem na charakter trati si ale myslíme, že limit bude mnohem nižší.

Závod je vypsán na 70 kol, vloni byla maxima super-měkkých 33 kol a měkkých 53 kol. Někteří piloti, kteří dokážou šetřit své pneumatiky, by mohli využít pouze jednu zastávku. Stejně tak ale může fungovat agresivnější strategie na dvě zastávky a využití měkčích směsí. Nejčastěji pravděpodobně týmy využijí ultra-měkké a měkké pneumatiky, což naznačuje i výběr týmů Renault F1 a Haas před tímto víkendem.

Montréal je tratí, kde bývají v průběhu závodního víkendu velké teplotní výkyvy, dokonce je možné, že se dočkáme i deště. Očekávají se nižší teploty, a to je špatná zpráva pro jezdce, kteří bojují se zahříváním svých pneumatik. Bude se jednat především o kvalifikaci, začátek závodu a první kola po zastávce v boxech.

Loni většina týmu volila jednu zastávku v boxech a absolvovala tak většinu závodu na tvrdých pneumatikách. Tento rok je pravděpodobnější scénář z roku 2014, kdy půjde o dvě zastávky, využití ultra-měkkých a měkkých pneumatik. Navíc bude možné získat výhodu jízdou v čerstvém vzduchu.

Velká cena Kanady v číslech

Montréal je závod, který podle statistik často končí těsnými rozestupy. Osm z posledních 13 závodů měl vítěz náskok méně než tři sekundy. Lewis Hamilton přijíždí s velkým očekáváním. Jeho forma a sebevědomí opět stoupá. Poté, co vyhrál v Monaku, se zapsal do historie tím, že v 10 po sobě jdoucích sezonách vyhrál alespoň jeden závod.

Toto dříve dokázali pouze Alain Prost a Michael Schumacher. Počet jízdy na prvním místě v závodě posunul na číslovku 87, kde je statisticky lepší pouze Michael Schumacher (142). Hamilton si v Kanadě připsal 4 vítězství. Očekává se i jeho útok na pole positon; nyní jich má 52 a stíhá Ayrtona Sennu (65).

Ačkoli je Montréal vysokorychlostní okruh, je zde kladen velký důraz i na mechanickou přilnavost v pomalejších sekcích a zatáčkách. Tady se naskýtá možnost pro Red Bull, který vyniká v těchto pasážích a s novou pohonnou jednotkou Renault, se kterou úspěšně debutoval v Monaku, bude nebezpečný. Tým počítá s tím, že budou zhruba o 0,4 sekundy rychlejší na kolo než se starším motorem.

Nejspíš ani tohle nebude stačit na Mercedes, ale až víkend ukáže, zda se Red Bull dokáže před Mercedes dostat. Ferrari zůstalo za očekáváním, navíc se dostalo do problémů s pneumatikami a nedostatkem mechanické přilnavosti. Nicméně jako tradičně přivážejí Maranellští do Kanady velký balík vylepšení, tak uvidíme, jak si povedou tento víkend. Poslední vylepšení v Rusku nebylo úspěšné a nedokázali se tak dostat blíže k Mercedesu, což pro ně bylo frustrující. Nemohou si dovolit další upgrade, který by je nepřiblížil k Mercedes.

Čtěte dále: Video: Historie Velké ceny Kanady

V Kanadě jsou často k vidění i slavná jména z oblasti mimo F1. Na snímku herec Michael Douglas, který loni navštívil závod v Montréalu. Podobně jako kolega z branže Al Pacino

V Kanadě jsou často k vidění i slavná jména z oblasti mimo F1. Na snímku herec Michael Douglas, který loni navštívil závod v Montréalu. Podobně jako kolega z branže Al Pacino

Text: Roman Havel

Diskuse k článku

Napsat komentář