Zamyšlení: „Jako tým vyhráváme, jako tým prohráváme“

Když vás – coby pilota F1 – malou a hlavně zbytečnou chybou připraví o vítězství ve velké ceně, hodně to zabolí. Když vás takovou chybou připraví o vítězství ve Velké ceně Monaka v Monte Carlu, tak z takového zklamání už je těžké se vyhrabat. A když vás o vítězství ve Velké ceně Monaka připraví jen 14 dní…

3 Štítky: Daniel Ricciardo Red Bull Zveřejněno 10. 06 2016 — Tomáš Richtr

Když vás – coby pilota F1 – malou a hlavně zbytečnou chybou připraví o vítězství ve velké ceně, hodně to zabolí. Když vás takovou chybou připraví o vítězství ve Velké ceně Monaka v Monte Carlu, tak z takového zklamání už je těžké se vyhrabat. A když vás o vítězství ve Velké ceně Monaka připraví jen 14 dní poté, co vás už o jedno vítězství připravili ve Španělsku, začnete uvažovat nad tím, co všechno si o tom vlastně myslet.

Australan Daniel Ricciardo senzačně získal první místo na startu pro svůj tým Red Bull. V uzoučkých ulicích Monte Carla se to téměř rovná vítězství. Jenomže v neděli před závodem přišel déšť a ten přichystanou strategii všech závodníků obrátil vzhůru nohama. Závodní dráha během velké ceny osychala a každý tým odhadoval, kdy přijde ten nejlepší moment přezout z pneumatik do mokra na pneu do sucha.

Pneumatik do sucha je několik druhů tvrdosti (červená je například tvrdší než fialová, zato vydrží déle). Ricciardo jel na mokru velmi rychle a držel si bezpečné vedení. Když přišel ten správný moment přezout na pneumatiky do sucha, vedení týmu se rozhodlo na poslední chvíli změnit záměr: místo fialových nasadit Ricciardovi pneumatiky červené.

Ty ale byly uloženy v boxech až úplně vzadu, takže déle trvalo, než je tým rozbalil a nasadil na auto. Banální, na poměry F1 až směšně vypadající chyba, která ale znamenala, že po výměně pneu se Ricciardo na dráhu vrátil s odstupem jedné sekundy za Lewisem Hamiltonem z Mercedesu!

Mezi svodidly už Ricciardo nedokázal Hamiltona předjet a Australan se musel spokojit se druhým místem, ačkoli vítězství bylo na dosah.

To vše se odehrálo čtrnáct dní poté, kdy Ricciardo přišel o vítězství ve Španělsku, ačkoli v závodě také vedl. Tým experimentoval se strategiemi, a protože si nebyl jistý, aplikoval jednu strategii pro Daniela Ricciarda a druhou pro jeho týmového kolegu v Red Bullu Maxe Verstappena. V průběhu Velké ceny Španělska se ukázalo, že Ricciardova strategie nakonec není zrovna nejlepší, což umožnilo zvítězit Verstappenovi, a to v jeho úplně prvním startu za tým.

Hořkost ze španělského zklamání a rozčarování v sobě Ricciardo ještě dusil, ale po Monaku už byl na tým naštvaný. Když se jeho závodní inženýr snažil omluvit, Ricciardo jen procedil: „Cokoli řeknete, nepomůže tuhle situaci zlepšit, tak si to nechte.“

Rozhořčení Ricciarda neopustilo ani s odstupem několika dní. Není se co divit, protože vítězové GP Monaka se stávají prakticky nesmrtelnými sportovními hvězdami. Na straně druhé se nejednalo o úmyslnou chybu týmu, ale chybu pod tlakem v lítém boji s konkurencí. Jedno z velmi frekventovaných hesel ve formuli 1 je „prohráváme jako tým, vyhráváme jako tým“. Ale vypadá to, že právě toto heslo pro Daniela Ricciarda tentokrát neplatí.

Co kdyby to bylo obráceně a chybou podobnou, jaké se ve stejném závodě v Monaku dopustili například Kimi Räikkönen, Max Verstappen (ten během víkendu boural hned třikrát!), Daniil Kvjat nebo Jolyon Palmer? Kdyby Ricciardo skončil ve svodidlech a na nešťastně nepovedenou zastávku v boxech by ani nedošlo? Běhal by šéf Red Bullu Christian Horner po Monaku a hulákal, jak Daniel Ricciardo připravil Red Bull o vítězství, na kterém pracovaly nejen desítky lidí přímo na závodním okruhu, ale stovky dalších v továrnách?

Spíše ne. Řekl by: „Jako tým vyhráváme, jako tým prohráváme.“

Tato lehce kritická slova na adresu Daniela Ricciarda se samozřejmě mohou jevit jako velmi přísná a neférová, ale právě takováto schopnost nadhledu v kritické chvíli, umění podržet mechaniky a inženýry v době, kdy se dopustili chyby, zdobí mistry světa. Ono by se to totiž mohlo Ricciardovi velmi brzo vrátit. Ostatně posuďte sami:

V posledních několika sezonách Red Bull veřejně hanil svého partnera, dodavatele motorů Renault. Sváděl na něj všechny své neúspěchy a letos se za něj – obrazně řečeno – natolik styděl, že už mu nedává ani jméno Renault, ale TAG Heuer. Ve formuli 1 se věci mění strašně rychle a nikdo nečekal takové zlepšení pohonných jednotek Renault. Právě tato jednotka pomohla Ricciardovi k zisku vítězství v kvalifikaci a nabídla šanci na vítězství. Stejnou chybou Red Bullu v boxech při výměně pneumatik ale Renault (TAG Heuer) o vítězství přišel.

Renault se teď může škodolibě smát situaci s rychle obrácenými kartami a obviňovat Red Bull z neschopnosti. Ale s grácií hodné seriálu mistrovství světa vozů formule 1 tak neučinil. Taktně mlčí a zabojuje v dalším závodě v Kanadě.

Čtěte dále: Video: Katastrofální zastávka Daniela Ricciarda

Australan měl v ulicích Monaka blízko k výhře. Vše ale zhatila nepovedená návštěva mechaniků

Australan měl v ulicích Monaka blízko k výhře. Vše ale zhatila nepovedená návštěva mechaniků

Diskuse k článku

Napsat komentář