Speciál: Kdo byl v první polovině sezony lepší? Mercedes nebo Red Bull?

Osm bodů rozdílu mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem v pomyslném poločase letošní sezony. Mezi Mercedesem a Red Bullem je to dvanáct bodů. Nejtěsnější šampionát za dlouhou dobu. Jaké byly klíčové momenty a parametry první poloviny sezony, a jak to může posloužit tomu, abychom odhadli vývoj poloviny druhé?

Štítky: 2021 Lewis Hamilton Max Verstappen Zveřejněno 16. 08 2021 — Tomáš Richtr

Jedno je jisté: i když mají monoposty ‘Mercedes F1 W12 E Performance’ a ‘Red Bull RB16B’ odlišnou filozofii konstrukce a aerodynamiky, jsou to letos výjimečně vyrovnané vozy a o tom, který je zrovna rychlejší, rozhodují faktory mimo působnost samotných týmů. Teplota dráhy během víkendu více než kdy jindy. To má vliv na schopnost vozů ‘aktivovat’ pneumatiky, aby řádně fungovaly. A je téměř jedno, o jakou konfiguraci okruhu se jedná. Už neplatí, že okruh s pomalými zatáčkami vyžadující dobrou trakci od pneumatik, je automaticky výhodou pro Red Bull. Nebo že aerodynamicky náročný okruh vyžadující navíc dobrou práci motoru je automaticky výhodou pro Mercedes.

Předsezonní testy naznačily, že pravidly upravená aerodynamika zadní části podlah a difuzorů Mercedesu ublížila. A první závody to potvrdily. Úvodní závod v Bahrajnu patřil výkonnostně Red Bullu, nebýt chyby Maxe Verstappena, v důsledku které musel před sebe pustit Lewise Hamiltona. Následující závod na Imole (Emilia Romagna) rozložení sil potvrdil. V chladném počasí měl Mercedes potíže pracovat se svými pneumatikami a poté, co Verstappen po startu vypoklonkoval Hamiltona, si dojel pro pohodlné vítězství. Lewis Hamilton měl štěstí v podobě přerušení závodu a v cíli byl klasifikován jako druhý, samozřejmě s užitečně velkým bodovým přídělem.

V Portugalsku se situace otočila. Mercedesu fungovaly pneumatiky lépe. V poslední táhlé zatáčce okruhu Mercedes fungoval lépe, což se ukázalo jako rozhodující faktor v rozložení sil mezi ním a Red Bullem. Také v Barceloně fungoval Mercedes lépe. Verstappen si opět vyboxoval první pozici po startu, ale Mercedes s Hamiltonem využili taktiku dvou pitstopů a šest kol před cílem si pro sebe získal první místo zpět.

Konec profesních řidičů již brzy? Amazon nakoupil 1000 autonomních dodávek

V Bahrajnu, na Imole byl Red Bull rychlejším vozem, v Portugalsku a Barceloně zase Mercedes.

Monako je specifický okruh, který si žádá čistokrevný aerodynamický přítlak. Red Bull první na startu poté, co se k němu nedostavil Charles Leclerc z Ferrari. Hamilton se kvalifikoval až jako sedmý a sedmý byl také v cíli. Pro ázerbájdžánské Baku nasadil Mercedes menší a Red Bull větší zadní spojler a Verstappen by v pohodě vyhrál nebýt selhání zadní pneu. Hamilton by vyhrál, nebýt jeho vlastní chyby při restartu na poslední dvě kola. Takhle nebodoval ani on, ani Verstappen.

Francouzský okruh Paula Ricarda fungoval podobně jako Baku. Red Bull závodil s větším zadním spojlerem a netypicky vévodil žebříčku maximálních rychlostí na konci rovinek. Red Bull navíc nasadil nový motor Honda RA621H. (Mercedes upravenou jednotku Mercedes F1 M12 E Performance nasadil již v Baku.) Mercedes si stěžoval, že nová specifikace motoru Honda je silnější, ačkoli výkonnostní vývoj motorů pravidla zakazují. Red Bull vysvětlil, že nový motor umožňuje týmu využívat více potenciálu než že by byl silnější. Ale i Red Bull osočuje Mercedes z toho, že jeho nový motor je ve skutečnosti silnější.

Týmy během sezony mohou bez trestu nasadit tři motory. Třetí výměna se tak chystá, ale Max Verstappe po havárii na Silverstonu jede už se třetí jednotkou a o osudu motoru č. 2 zatím není nic jisté. Zejména tedy to, zda je možné jej vrátit do oběhu.

Dva závody na Red Bull Ringu (GP Štýrska, GP Rakouska) patřily přesvědčivě Red Bullu. Verstappen si vybudoval náskok 32 bodů a Red Bull náskok 44 bodů na Mercedes. Pro další závod na britském Silverstonu Mercedes připravil výrazný balík aerodynamických úprav. A formule 1 experiment s páteční kvalifikací a sobotním Sprintem.

Páteční kvalifikace se jela v pozdním odpoledni a s padající teplotou se vytrácela i výhoda Red Bullu. Pro start sedmnáctikolového Sprintu si pole position vyjel Hamilton, i když v teplejších podmínkách během dne byl rychlejší Verstappen na Red Bullu. Skvělým soubojem si Verstappen vyjel vítězství ve Sprintu, a tím pádem první místo na startu Velké ceny Velké Británie.

Bitva v prvním kole závodu mezi Verstappenem a Hamiltonem vejde do historie, a to nejen kvůli mohutně kontroverzní kolizi v zatáčce Copse. Hamilton získal o 24 bodů více než Verstappen, Mercedes o 40 bodů více než Red Bull. A to navzdory tomu, že se Red Bull jevil jako lehce rychlejší auto na Silverstonu.

Čekalo se, že na Hungaroringu se Red Bull vrátí do výkonnostního sedla. Ale Red Bull se trápil. Sáhl k menšímu zadnímu spojleru (jinými slovy se vzdal části aerodynamického přítlaku). Auto bylo výrazně nedotáčivé navzdory nejvyššímu nastavení předního spojleru. V kvalifikaci Verstappen ztrácel přes 0,4 sekundy. O dva závody dříve na druhém Red Bull Ringu byl naopak 0,3 sekundy vepředu. Téměř tři čtvrtě sekundy rozdílu mezi druhým Rakouskem a Maďarskem se nedá vysvětlit jedinou technickou aktualizací Mercedesu na Silverstonu. Výkonnostní mezery mezi Red Bullem a Mercedesem diktují mimořádné podmínky a není důvod myslet si, že to nebude ve zbytku sezony pokračovat.

Závod samozřejmě ovlivnilo torpédo Valtteriho Bottase, což mělo za následek další šestnáctibodovou ztrátu Maxe Verstappena a Red Bullu na Hamiltona a Mercedes.

Zákulisní očekávání je takové, že Red Bull je ochoten vést vývojovou bitvu ve zbytku sezony až do konce. Houževnatěji než Mercedes. Tím posílí šance na lepší výsledek pokaždé, když to zmíněné mimořádné podmínky jenom trochu umožní.

V plánu je ještě dvanáct velkých cen. Kdo bude lépe fungovat ve Spa nebo na Monze? Jak tomu bude na nizozemském Zandvoortu? Čeká nás nevyzpytatelné Soči a Turecko. A pak je skladba kalendáře otázkou cestovních restrikcí a improvizace. Nejistota ve skladbě kalendáře od října do listopadu bude také velkým bolehlavem pro samotné týmy. Což ale bude paradoxně dobré pro diváka a fanouška. Protože nejistá očekávání jsou pro sport vždycky dobrá.

1 GP Bahrajnu Silnější Red Bull Vyhrál Hamilton
2 GP Emilia-Romagna Silnější Red Bull Vyhrál Verstappen
3 GP Portugalska Silnější Mercedes Vyhrál Hamilton
4 GP Španělska Silnější Mercedes Vyhrál Hamilton
5 GP Monaka Silnější Red Bull Vyhrál Verstappen
6 GP Ázerbájdžánu Silnější Red Bull Vyhrál Pérez
7 GP Francie Silnější Red Bull Vyhrál Verstappen
8 GP Štýrska Silnější Red Bull Vyhrál Verstappen
9 GP Rakouska Silnější Red Bull Vyhrál Verstappen
10 GP Velké Británie Silnější Red Bull Vyhrál Hamilton
11 GP Maďarska Silnější Mercedes Vyhrál Ocon