Šestiválce s výkonem 1000 koní. Realita, nebo fikce?

Mohou současné šestiválcové pohonné jednotky prolomit magickou hranici 1000 koní? Pokud skutečně dojde k určitým změnám v pravidlech pro rok 2017, tak nic není vyloučeno. Celou situaci analyzuje expert Jonathan Noble. Odhaduje se, že letos by měl výkon vystoupat až na 900 koní, a to už není daleko ke kýžené tisícovce. Ale automobilkám stojí v…

6 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 30. 01 2016 — Marie Tomšíková

Mohou současné šestiválcové pohonné jednotky prolomit magickou hranici 1000 koní? Pokud skutečně dojde k určitým změnám v pravidlech pro rok 2017, tak nic není vyloučeno. Celou situaci analyzuje expert Jonathan Noble.

Odhaduje se, že letos by měl výkon vystoupat až na 900 koní, a to už není daleko ke kýžené tisícovce. Ale automobilkám stojí v cestě aerodynamická omezení a užší pneumatiky. Jenže to se od sezony 2017 má změnit. Tedy za předpokladu, že k nějakým změnám skutečně dojde a revoluce nezůstane pouze na papíře, čemuž nasvědčují poslední týdny.

Na začátku sezony 2014 přišly na scénu pohonné jednotky, obsahující rekuperátory kinetické energie a turbo. Jedná se o pozoruhodnou technickou inovaci. Hlavně díky nižší spotřebě a zároveň zachování přibližně stejné výkonnosti. Na druhou stranu poslední dva roky je téměř nepřetržitě kritizována jejich cena, rychlost a hlavně malá hlučnost.

Nejdříve se řešil zvuk. Mohli jsme vidět řadu pokusů, vesměs neúspěšných, o navýšení hlučnosti. Ale letos se možná dočkáme, a to díky upravenému výfukovému systému.

Dalším kritizovaným aspektem je rychlost a malé množství produkované energie. Ve skutečnosti tyto pohonné jednotky vytvářejí neuvěřitelné množství energie, ale s rychlostí už to tak slavné není. Sice monoposty byly dříve rychlejší, jenže množství energie bylo mnohem menší. Dříve používané desetiválcové motory dosahovaly maximálně 900 koní a následující osmiválcové okolo 750 koní.

“Dnešní šestiválcové motory o objemu 1,6 litru mají o deset procent vyšší maximální výkon než dříve používané osmiválce, a to oba využívaly hybridních systémů. Dříve používaný KERS se mohl využívat pouze 6,6 sekund na jedno kolo, a současný ERS je k dispozici po celý závod a podstatně ovlivňuje rychlost monopostu.

V několika posledních závodech éry desetiválcových motorů jsme měli méně energie než dnes. Přitom dříve byl průtok paliva 194 kilogramů za hodinu, a dnes 100. To znamená přibližně stejný výkon, ale o polovinu nižší průtok paliva. Pokud jde o účinnost pohonné jednotky, tak to je fenomenální změna,” řekl na konci minulého roku šéf Mercedesu přes motory Andy Cowell.

Vůbec největšího výkonu dosahovaly monoposty formule 1 v polovině osmdesátých let minulého století. Při kvalifikacích se dostaly odhadem až na hodnotu 1200 koní.

“Nevíme, jak dlouho měli k dispozici tak vysoký výkon nebo jaký výkon měli na rovinkách. Nemyslím si, že po celou dobu jeli na plný plyn. Myslím, že aktuální pohonné jednotky jsou ty nejsilnější,” dodal Cowell.

Současné pohonné jednotky mají ke hranici 1000 koní ještě daleko, ale formule 1 pravidelně přichází s technickými inovacemi. A kde jinde než v královně motorsportu by mělo docházet k převratným změnám.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Abu Dhabi, #6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Mercedesu současné šestiválcové motory vyhovují

Diskuse k článku

Napsat komentář