Problémy s překračováním limitů okruhu by mohla vyřešit nová trať pro MotoGP
Nový okruh pro silniční motocykly KymiRing ve Finsku by mohl vyřešit potíže s překračováním limitů trati. Zóny za bílými čárami by totiž měly být z takového materiálu, který bude současně bezpečný v případě nehody, ale neposkytne jezdcům výhodu při vyjetí z ideální stopy. Jak by se ale novinka ze světa MotoGP případně mohla uchytit ve formuli 1? Docela snadno.…
Nový okruh pro silniční motocykly KymiRing ve Finsku by mohl vyřešit potíže s překračováním limitů trati. Zóny za bílými čárami by totiž měly být z takového materiálu, který bude současně bezpečný v případě nehody, ale neposkytne jezdcům výhodu při vyjetí z ideální stopy.
Jak by se ale novinka ze světa MotoGP případně mohla uchytit ve formuli 1? Docela snadno. Na návrhu trati se totiž podílela společnost Alexe Wurze, bývalého jezdce královny motorsportu. Firma, jež nese jméno The Austrian’s Test & Training International, spolupracuje s majiteli KymiRing’s už od začátku na vzhledu 4,560 kilometrů dlouhého okruhu. Podle Wurze je kladen velký důraz na to, aby se únikové zóny nové trati nestaly předmětem kontroverzí.
„Nejsem fanouškem debat o tom, zda závodník vyjetím mimo trať získal výhodu, nebo ne. Bezpečnost v závodech je prvořadá, ale my chceme zachovat také emocionální aspekt závodění. Hodně jsme se zabývali výjezdy ze zatáček. Vyjetí z trati by nemělo poskytnout výhodu, ale ani ohrozit závodníka.“
Zatímco rozvržení okruhu je už hotové, únikové prostory kolem trati jsou stále předmětem jednání. „Pořád plánujeme, jaký povrch zvolíme pro únikové zóny. Pracujeme na několika hybridních řešeních, které kombinují výhody asfaltu a kačírku. Chtěli bychom použít i trávu. Ne kvůli vizuálnímu efektu, ale jako přirozený prostředek odstrašující překračování limitů trati. Naším cílem je mít jasně definované zatáčky a ideální stopu, která bude rychlejší, než kdyby závodník jel jinou stopou mimo trať. O tom všem stále diskutujeme.“
Okruh by měl být unikátní i v tom, že na rozdíl od umělých Tilkedromů, jak jsou často nové podniky z pera Hermanna Tilkeho ve formuli 1 častovány, plně akceptuje a využije přirozené prostředí; KymiRing leží severovýchodně od Helsinek, což je dosti kopcovitá oblast.
„Měla by to být unikátní a speciální trať. Hodně se dbalo na nejen na rozvržení trati s ohledem na kopcovité okolí a ekologii, ale také rozmístění tribun a obecně prostor pro diváky. Naším cílem bylo co nejméně zasáhnout do okolí a tím pádem i minimalizovat náklady na výstavbu okruhu. Chtěli jsme, aby KymiRing byl v televizi okamžitě rozeznatelný jako finská dráha,“ dodal Alex Wurz.
Čtěte dále: Návrat na divoké okruhy výměnou za částečně uzavřený kokpit
Diskuse k článku