Návrat na divoké okruhy výměnou za částečně uzavřený kokpit

Plánovaná ochrana hlavy jezdce díky konceptu Halo od roku 2017 pomůže nebezpečnějším tratím k návratu do kalendáře formule 1. Takového názoru je předseda Asociace jezdců Grand Prix Alex Wurz. GPDA v podstatě vyjadřuje názor všech pilotů ve formuli 1, ale její role stále zůstává tak trochu v pozadí. Na konci března zveřejnila otevřený dopis, který…

9 Štítky: GPDA Zveřejněno 6. 06 2016 — Marie Tomšíková

Plánovaná ochrana hlavy jezdce díky konceptu Halo od roku 2017 pomůže nebezpečnějším tratím k návratu do kalendáře formule 1. Takového názoru je předseda Asociace jezdců Grand Prix Alex Wurz.

GPDA v podstatě vyjadřuje názor všech pilotů ve formuli 1, ale její role stále zůstává tak trochu v pozadí. Na konci března zveřejnila otevřený dopis, který kritizoval současný stav formule 1 a vyžadoval, aby vedení při schvalování nových pravidel dalo na názor jezdců. Proč se GPDA rozhodla zveřejnit tento (možná až přehnaně zdvořilý) dopis?

“Občas uděláme něco, co se objeví v médiích, ale řekl bych, že o osmdesáti procentech naší práce neví nikdo z médií nebo fanoušků. Pokud tady je téma, které může vyvolat napětí, tak děláme maximum, abychom ho vyřešili v soukromí mezi čtyřmi stěnami. Ale v jednu chvíli jsem došli k názoru, že je načase říct, jak se cítíme. Proto jsme napsali veřejný dopis. Formulovali jsme ho velmi pečlivě, protože nechceme nikoho poškodit. Nestojí za ním žádné politické důvody, ale to, že milujeme tento sport, a chceme, aby to byl ten nejlepší sport vůbec. Cítíme, že je tady prostor pro zlepšení, proto jsme ho napsali,” vysvětlil Wurz.

Organizace často bývá spojována s příliš nízkou aktivitou, která nevede ke konkrétním opatřením. Naopak Wurz trvá na tom, že asociace je mnohem aktivnější. “V minulosti GPDA udělala úžasné věci, ale většina lidí o nich neví. Monoposty jsou díky našemu úsilí mnohem bezpečnější. Ano, stále dochází k závažným zraněním i úmrtím, ale jen velmi zřídka. Zakládající členové udělali pro bezpečnost maximum. Dříve někdo zemřel v každém šestém závodě. Myslím, že v současnosti je DNA formule 1 zvyšování bezpečnosti. K udržení tohoto sportu to je nezbytná věc.”

Na druhou stranu formule 1 musí zůstat adrenalinovým sportem, a to si Wurz uvědomuje. “Můžeme říct, že už je to dost bezpečné, ale to samé jsme si mysleli i před deseti nebo dvaceti lety. Pokud řeknete, že to je dost bezpečné, a pak se stane něco špatného, tak by to mohlo zničit celý motorsport. Takže nemůžeme zastavovat vývoj v oblasti bezpečnosti.

GPDA zůstává nestranná, ale chce bezpečnost. Proces FIA je opravdu špičkový, ale myslím, že pořád je dobré mít nějakou organizaci, jako je GPDA. Bezpečnost nebere odvahu pilotům. I kdybychom je schovali pod nevzhlednou ochranu hlavy, tak v konečném důsledku budou stále vypadat skvěle. Je to jen první krok a musíme dát přednost funkci před vzhledem.

Myslím, že bychom mohli dospět k názoru, kdy víme, že vozy jsou díky částečně uzavřenému kokpitu bezpečné, a proto můžeme jezdit na mnohem agresivnějších okruzích ve vyšší rychlosti. Také můžeme závodit na divokých městských tratích, protože není nic, co by v budoucnu mohlo ohrozit existenci sportu a zapojení sponzorů. Takže pokud uznáváte tuto filozofii, tak musíte akceptovat to, že občas přijde nějaké nevzhledné řešení, jako je Halo. První ochrany hlavy po nehodě Karla Wendlingera v Monaku vypadaly opravdu ošklivě. Teď máme něco, co vypadá mnohem lépe. Zvykneme si na to. Možná, že časem nám bude připadat cool.”

Rakušan se tedy zastává bezpečnostních prvků na monopostech, ale naopak se mu nelíbí současný okruhový trend. “Jako velký fanoušek motorsportu nesnáším asfaltové únikové zóny. Navrhuji tratě, takže vím, že velké množství únikových zón je užitečné pro každodenní fungování okruhu. Zajistíte tak, že například během akcí na okruhu pro obyčejné lidi nikdo neuvízne ve štěrku. Nemusíte se starat o štěrk, který zůstává na kolech. Lidé platí za takový provoz okruhu každý den.

Ale pak přijde akce jako formule 1, nebo WEC, kde asfaltové únikové zóny působí jako zabiják emocí. Například loňské Maďarsko. Hamilton udělal chybu, najel na štěrk a klesl na osmé místo. Pak celý závod soupeřil s Rosbergem, to bylo něco úžasného! Ale pak je tady pravý opak – loňský závod na Silverstone. Začalo mrholit, Hamilton vedl, ale pak udělal chybu v Copse, kde je asfaltová úniková zóna. Ztratil vteřinu a půl, ale vyhrál závod. Pokud by uvízl ve štěrku, tak Velká Británie i celý zbytek světa by začali řvát. V tuto chvíli nepotřebujete předjetí, protože hrdina se stal nulou.

Podle mého názoru jsou asfaltové únikové zóny zabijákem. Ale z bezpečnostního hlediska jsou nesmírně důležité. Bez únikových zón a dalších bezpečnostních prvků bychom měli více zranění a možná i úmrtí. Takže pokud máme bezpečnější auta, tak se můžeme vrátit na nebezpečnější tratě, kde piloti uvíznou ve štěrku. Pak by neměly cenu tyto diskuze o limitech trati.”

Podle rakouského ex-závodníka FIA dokonce uvažovala o řešení, které by uměle zpomalilo vůz, jako potrestání za vyjetí mimo trať. “FIA na tom pracovala společně s GPDA. Ale nikdy bychom neměli skončit u umělého snižování výkonu. Pokud ztratí dvě vteřiny za to, že přejel bílou čáru, tak to se rovnou můžeme dívat na Playstation! Musí to být přirozený trest, a ne takhle umělý,” dodal Wurz.

Čtěte dále: Asociace jezdců zaslala vedení F1 další dopis. Nelíbí se jí chystané změny pravidel

Lewis Hamilton vyhrál loňskou GP Anglie, ale vše mohlo být jinak

Lewis Hamilton vyhrál loňskou GP Velké Británie, ale vše mohlo být jinak, kdyby okruh měl méně asfaltových únikových zón

Diskuse k článku

Napsat komentář