Pět největších témat před GP Mexika

Třetím závodem od konce letošní szeony je Velká cena Mexika. Nabízíme pět témat, o kterých se určitě bude během víkendu a před ním hovořit.

Štítky: GP Mexika Zveřejněno 27. 10 2022 — GPF1.cz

Verstappen stíhá rekord

Velká cena Spojených států byla dalším napínavým závodem, ve kterém se o vítězství utkaly tři týmy, ale opět to byl Max Verstappen, kdo se dostal na vrchol, jako už letos častokrát. Ve skutečnosti se mu to podařilo už tolikrát, že Verstappen je o víkendu v Mexiku na pokraji vytvoření nového rekordu formule 1, když se pokusí o své 14. vítězství v sezoně. Žádný jezdec nikdy nevyhrál více než třináctkrát během jedné sezony. v USA se Nizozemec vyrovnal Michaelu Schumacherovi a Sebastianu Vettelovi.

Verstappen je sice skromný, pokud jde o potenciální rekord, protože správně poukazuje na to, že v letošní sezóně je více závodů než kdykoli dříve, kdy se oběma německým jezdcům podařilo získat 13 vítězství, ale dosáhl tohoto úspěchu ve stejném počtu závodů jako Vettel – 19 – a potřeboval jen o jeden závod více než Schumacher v roce 2004.

To znamená, že pokud vyhraje v Mexiku, bude mít lepší procento vítězství, než měl Vettel v roce 2013, a dokonce může v této sezóně zlepšit i Schumacherovo procento, i když to vyžaduje, aby vyhrál všechny tři zbývající závody.

Checo-mánie a boj o druhé místo

Ačkoli je Verstappen v letošní sezóně lídrem Red Bullu, nelze popřít, že by pro tým bylo velmi populární, kdyby v Mexiku zvítězil jiný jezdec. To proto, že Sergio Pérez se těší obrovské podpoře domácího publika, které před rokem vytvořilo neuvěřitelnou atmosféru (jako ostatně každý rok), když poprvé stanul na stupních vítězů. Při té příležitosti stíhal Lewise Hamiltona na druhém místě, ale musel se spokojit s třetím místem, a tentokrát bude doufat, že se mu podaří být o dvě příčky lepší.

Pro Péreze je to důležité nejen v kontextu toho, že se jedná o jeho domácí závod, ale také proto, že svádí napínavý souboj s Charlesem Leclercem o druhé místo v šampionátu jezdců. Leclerc se v neděli v Austinu díky pátému pódiu v řadě posunul o dva body před Mexičana a vypadá to, že souboj bude pokračovat až do konce.

Mercedes se přibližuje vítězství

Leclerc se musel spokojit s třetím místem, přestože se na okruhu Circuit of the Americas ocitl v silné pozici, když mu dobře načasovaný Safety Car umožnil zastavit v boxech a po pouhých 18 kolech se dostat na čtvrté místo – v té době za Pérezem – navzdory trestu, který mu přinesl start z 12. místa. Ačkoli asi nebylo překvapením, že Verstappen měl na to, aby Leclerca porazil, Lewis Hamilton byl pro Ferrari hlavním soupeřem, ale Mercedes měl v závodním tempu navrch.

Hamilton jel vynikající závod a Verstappena dostával pod tlak, protože řada nových vylepšení Mercedesu představených v Austinu pomohla ještě o něco více snížit odstup od dvou nejlepších týmů. George Russell měl také dostatečné tempo, aby na konci závodu zajel nejrychlejší kolo na měkkých pneumatikách, i když se jeho naděje na stupně vítězů rozplynuly kvůli kolizi s Carlosem Sainzem na startu.

Zdá se, že Mercedesu stále chybí poslední kousek výkonu, který by z něj udělal favorita na vítězství kdekoli, ale jeho forma kolísá od trati k trati a zdá se, že je nyní v pozici, kdy má dostatečně dobrý vůz, aby z toho mohl těžit, když zjistí, že mu okruh vyhovuje.

Výzva nadmořské výšky

Zda Mexiko poskytne Mercedesu tuto příležitost, se teprve uvidí, protože se vracíme na Autodromo Hermanos Rodríguez a k jeho jedinečné výzvě. Trať je s vysokým náskokem nejvýše položenou v sezoně, nachází se ve výšce více než 2 200 metrů nad mořem, což je přibližně o 1 400 metrů výše než další trať na tomto seznamu v Interlagosu. A v této nadmořské výšce je vzduch méně hustý, takže chlazení je problém, se kterým si týmy musí poradit.

Položky jako pohonná jednotka a brzdy vyžadují zvýšenou pozornost, protože se mohou hůře chladit, zatímco méně hustý vzduch má také vliv na výkon pohonné jednotky a úroveň přítlaku, který vozy vytvářejí. Zjednodušeně lze říci, že i když vozy mají nastavený nejvyšší přítlak – stejný, jaký používají v Monaku – dosahují pouze přítlaku, který se více podobá přítlaku v Monze, kde se jezdí s nejnižším nastavením.

Protesty a proti-protesty

Zatímco během Velké ceny Spojených států se odehrávaly senzační závody, ve skutečnosti stále čekáme na definitivní potvrzení výsledků závodu. Oficiální výsledek byl zveřejněn, ale je v něm uvedena časová penalizace pro Fernanda Alonsa, která byla udělena dlouho po závodě na základě protestu týmu Haas. Tento protest byl úspěšný, protože Haas argumentoval tím, že Alonsův vůz nebyl bezpečný, když měl uvolněné boční zrcátko, které nakonec odpadlo, a poté, co měl v důsledku toho sníženou viditelnost. Alpine se však domnívá, že problém spočívá v nedostatečném upozornění ze strany ředitelství závodu během velké ceny, a má také prostředky, jak se pokusit rozhodnutí zvrátit.

Podle šéfa týmu Alpine týmu Otmara Szafnauera podal Haas své rozhodnutí o protestu až po uplynutí lhůty pro podání, takže jsme nyní v situaci, kdy Alpine podal vlastní protest proti přípustnosti původního protestu Haasu. V tuto chvíli neprotestují proti výsledku, ale pouze proti tomu, že protest Haas byl vůbec připuštěn k projednání.

Další slyšení se uskuteční ve čtvrtek večer v Mexico City.