Pátek v Montrealu: Vzestup Ferrari

Páteční tréninky před Grand Prix Kanady naznačily, že se Ferrari vydařil balík vylepšení, který nasadilo na F14 T.

Zveřejněno 6. 06 2014 — Zuzana Kulichová

Páteční tréninky před Grand Prix Kanady naznačily, že se Ferrari vydařil balík vylepšení, který nasadilo na F14 T.

Fernando Alonso nebyl letos poprvé na čele tréninkové výsledkové listiny, ale tentokrát udělal dobrý dojem výkon Ferrari za celý den. Zatím se nedá hovořit o ohrožení pozice Mercedesu, ale maranellské monoposty zrychlily a dařilo se jim i v dlouhých jízdách, takže by mělo být těsno alespoň v boji o druhou pozici s Red Bullem.

Mercedes (Hamilton 2./1. místo – Rosberg 3./2.)

Mercedesu se podle očekávání v Kanadě zatím daří. Dlouhé rovinky týmu sednou a žádné závažné potíže jejich vozy také nepotkaly. „Dneska to pro nás vypadalo dost dobře, pořád jsou ale vylepšení, která můžeme provést, víc můžeme zítra zapracovat i na nastavení a vyvážení. Tohle je dost technický okruh, je hodně o obrubnících a o apexech. Musíte mít vůz, který dobře reaguje na nárazy,“ vysvětlil Hamilton. Nico Rosberg sdílí Britův optimismus, on sám se však během dopoledne potýkal s problematickými brzdami. „Byl to skvělý den a já jsem se ve Stříbrných šípech cítil velmi pohodlně. Dneska ráno jsme pracovali na různých věcech s brzdami, které moc dobře nefungovaly. Odpoledne jsme je pak museli vyměnit,“ řekl Rosberg.

Red Bull Racing (Vettel 4./3. – Ricciardo 6./12.)

Sebastian Vettel musel v pátek odpoledne řešit jisté problémy týkající se jeho převodovky. V důsledku toho proto nastoupil do druhého volného tréninku s menším zpožděním. „Byla trochu škoda, že jsme ztratili tolik kol, ale naštěstí jsme pak mohli opět vyjet na trať. Ve srovnání s ostatními jsme byli tak trochu mimo rytmus, ale vypadalo to OK, podařilo se nám zajet několik dobrých kol. Stále se ještě můžeme o hodně zlepšit. Je to těžké, je tu hodně rovinek a my víme, že na nich nejsme nijak zvlášť rychlí. Musíme se ujistit, že řádně nastavíme auto do zatáček, abychom mohli nahnat tolik času, kolik jen budeme moci,“ podotýká německý závodník. Daniel Ricciardo byl během pátečních jízd z obou pilotů Red Bullu vždy tím pomalejším. S chováním svého RB10 Australan zatím příliš spokojen není, naděje na dobrý výsledek v zítřejší kvalifikaci a nedělním závodě se však rozhodně nevzdává: „Myslím si, že když se nám podaří udělat věci správně, můžeme se s nimi (mercedesy) rozhodně utkat. Ale je to opravdu vyrovnané, a když se nám to nepodaří, můžeme také skončit hodně vzadu, jak jsme viděli. Abych byl upřímný, vypadá to velmi těsně. Je tu několik týmů, které mohou zabojovat, když ne o první, tak alespoň o druhou řadu. Musíme se ujistit, že se nám z toho (vozu) ve snaze dostat se dopředu podaří získat maximum. Dnes se tak nestalo, ale pracujeme na tom.“

Ferrari (Alonso 1./5. – Räikkönen 9./4.)

Fernando Alonso v prvním tréninku narušil hegemonii Mercedesu a zlepšil tak chuť sobě i týmu Ferrari. „Jsem s dneškem poměrně spokojen. Byl to plodný den, ve kterém jsme odvedli mnoho práce bez výrazných problémů. Vyzkoušeli jsme nové komponenty a musíme se koncentrovat na to, abychom dobře pochopili jejich funkci,“ řekl Alonso, podle kterého může hrát velkou roli fakt, že se v Kanadě pneumatiky chovají velice podobně jako v Monaku. Alonsův kolega Kimi Räikkönen stále není úplně nadšen z chování monopostu Ferrari. „Jako každý pátek jsme se v prvním tréninku snažili vyzkoušet různá nastavení a ve druhém přišla na řadu simulace závodu. Ráno jsem se kvůli problému s autem nemohl příliš rozjet, což není dobré. Díky rychlé práci týmu jsme ztrátu z rána dokázali odpoledne dohnat. Přestože je na předpovědi ještě brzy, na konci dne jsem se ve voze cítil lépe. Stále s ovládáním vozu F14T nejsem úplně spokojen, ale jsem si jist, že díky analýze dat z tréninku se nám podaří docílit povedené kvalifikace a závodu,“ nechal se slyšet Räikkönen.

Williams (Massa 17./6. – Bottas 5./7.)

Tým Williams se v Kanadě představuje v poměrně dobrém světle. V kvalifikaci zřejmě bude útočit na to, aby dostal oba své vozy do elitní desítky. Felipe Massa dokonce doufá, že by tým z Grove mohl ohrozit týmy ze špice pole, vyjma Mercedesu. „Byl to dobrý pátek. Bohužel jsem ráno ztratil pár kol, ale odpoledne jsme toho najeli dost na to, abychom pochopili nastavení, pneumatiky i okolnostem při dlouhých jízdách. S vyvážením vozu jsem dnes byl spokojen. Doufám, že náš vůz bude na téhle trati opravdu konkurenceschopný a že budeme moci bojovat s Red Bullem a Ferrari, což nikdy není jednoduché,“ přiznal Massa. Valtteri Bottas si v trénincích připsal sedmé a páté místo. To finskému talentu přijde málo. „Víceméně to odpovídalo tomu, co jsme očekávali. Změny, které jsme provedli po posledním závodě, se začínají vyplácet. Bylo pěkné vidět progres. Zdá se, že všichni mají problém se zahříváním tvrdé směsi pneumatik. Měkčí sady se ale chovaly mnohem lépe. Stále si myslím, že můžeme ještě zlepšit naši celkovou rychlost. Na superměkké směsi jsem ještě neměl možnost zajet perfektní kolo, a tak si myslím, že máme na víc,“ věří si Bottas.

McLaren (Magnussen 8./8. – Button 7./9.)

Piloti stáje McLaren mají po pátku spíše pozitivní pocity. „Je to poprvé, co na tomhle okruhu jedu, a moc jsem si to užíval. Je to opravdu dobrá trať. Má moc pěknou sérii zatáček a brzdných zón. Na to, že tu průměrná rychlost není moc dobrá, je to vážně cool závodiště. Auto se chová dobře, což je pozitivní. Snad se mi v závodě podaří správně zacházet s pneumatikami. Pokud se v průběhu víkendu bude dále oteplovat, bude hrozit, že se pneu budou přehřívat, zvláště to platí v případě superměkké směsi. Všichni to ale budou mít stejné. Pokusíme se odvést maximum. Mám za sebou dobrý tým a myslím, že jsme výborně připraveni. Zatím to vypadá, že se budeme pohybovat na špici středu pole. Pokud se tam udržíme, měli bychom být spokojeni,“ očekává Magnussen. Jenson Button je mírným optimistou, tedy pokud se víkend bude vyvíjet podle předpovědí. „Tenhle okruh by nám měl teoreticky sedět. Vůz je silný na rovinkách, není tu moc rychlých zatáček a máme k dispozici nejměkčí směsi pneu. Mělo by to být OK. Ranní jízdy na delší vzdálenosti vypadaly dobře, kdežto odpoledne jsme jeli s mírnými úpravami. S menším množstvím paliva to bylo pěkné, ale po dotankování jsme nebyli příliš spokojeni. Při jedné dlouhé jízdě jsem schválně drtil superměkkou směs s velkým množstvím paliva v nádrži – prostě proto, abych zjistil, co to udělá,“ prohlásil Button, podle kterého je ve zbytku víkendu potřeba dávat si pozor na drolení gum.

Toro Rosso (Vergne 10./10. – Kvjat 15./19.)

Jezdce Toro Rosso dnes trápily blíže nespecifikované problémy s vozem. Jean-Éric Vergne měl potíže ráno, Daniil Kvjat pro změnu odpoledne. S chováním auta jsou ale oba mladíci spokojeni. „I přes menší ranní problémy, které nám trénink zkrátily, se nám dobře podařilo naplnit testovací program. Co se týče vozu, nemohu být stoprocentně spokojen. Přestože to ráno vypadalo celkem dobře, odpoledne jsme ztratili rychlost. Co je ale pozitivní, s naší rychlostí na delší vzdálenosti to vypadá dobře. Víme, v jakých oblastech se máme před kvalifikací zlepšit. Proto si před zítřkem věřím,“ přiznal Vergne. Podobně vidí šance Scuderie i Kvjat: „Měli jsme technické problémy s vozem, které limitovaly naší jízdu. Není to zrovna ideální, neboť jsem tu ještě nikdy nejel. Díky užitečné jízdě v simulátoru z minulého týdne jsem se ale na trati cítil od začátku dobře a mohl jsem vcelku bez problémů najíždět na obrubníky. Je to velmi zajímavý okruh, jedná se o zcela jiné závodiště, než na jakých jsme dosud jeli. Mimo zmiňovaného problému se vůz choval dobře, a tak cítím, že zítra můžeme mířit vysoko.“

Lotus (Grosjean 14./11. – Maldonado 16./15.)

Jezdci Lotusu se v Kanadě podle očekávání potýkají s problémy zvanými dlouhé rovinky. Nová vylepšení si však jezdci pochvalují a myslí si, že stále ještě mají v Montrealu na čem pracovat. „Od Monaka jsme s autem udělali velký pokrok, tým pracoval na vylepšeních v těch oblastech, kde jsme se trápili. To nám dneska pomohlo. Věděli jsme, že budeme na rovinkách ztrácet, takže se jen snažíme dělat všechno pro to, abychom to nějak vykompenzovali,“ řekl Grosjean. Francouzův optimismus podporuje svým prohlášením i jeho týmový kolega Maldonado: „Měli jsme dneska několik menších problémů, ale pořád jsme zvládli odjet dostatek kol, takže víme, kde se můžeme zlepšit.“

Force India (Hülkenberg 11./13. – Pérez 12./14.)

U Force Indie panuje po prvních dvou kanadských trénincích optimistická nálada. „Měli jsme opravdu dobrý den z pohledu tréninků, ačkoliv pořád je třeba nějakou práci ještě odvést. Auto se zdá být na okruhu dobře říditelné, cítím ale, že se z něj pořád dá něco dostat. Hlavně tedy na super měkkých pneumatikách. Naším cílem je teď vymáčknout přes noc nějaký výkon,“ uvedl Hülkenberg. „Dneska ráno jsme zkoušeli různá nastavení a aerodynamické části, odpoledne jsme se pak zaměřili na měkkou a super měkkou směs pneumatik. Všechno šlo podle plánů až na malý problém na konci dne, což bylo i důvodem pro naše předčasné ukončení tréninku. Pozitivní však je, že máme dobré informace pro to, abychom zítra náš výkon vylepšili,“ řekl Pérez.

Sauber (Sutil 13./16. – Gutiérrez 18./17.)

V případě Adriana Sutila se inženýři Sauberu zaměřili především na vyladění aerodynamických vlastností vozu. V průběhu dne zaznamenal švýcarský tým v této oblasti určitý posun vpřed, podle německého jezdce je však i nadále co zlepšovat. „Ráno bylo celkem dobré. Jezdit na této trati je opravdu zábava! Povrch má samozřejmě velmi nízkou přilnavost, k tomu tady je několik šikan, celkově se vůz ale řídil docela dobře. Ráno bylo hlavní výzvou přimět pracovat pneumatiky. Odpoledne to bylo o něco jednodušší. Zkoušeli jsme několik odlišných úrovní přítlaku. Stále musíme vyřešit nějaké problémy s aerodynamikou. Kromě toho tu žádná velká překvapení nebyla. Jsem tam, kde jsme, a musíme z toho vytěžit maximum,“ říká Sutil. Esteban Gutiérrez byl jedním z těch jezdců, které během pátku postihly technické potíže. Ty jej zbrzdily především v úvodním tréninku. „Byl to obtížný den. Ráno jsme měli nějaké technické problémy, což nebylo ideální, protože jsme ztratili hodně času. Odpoledne se nám tyto problémy podařilo vyřešit, pořád ale nejsem úplně spokojený s tím, jak se vůz řídí. Máme ale k dispozici dobré informace, díky kterým bychom to do zítra měli všechno poskládat dohromady, což je celkem důležité pro to, abych se ve voze cítil pohodlně a mohl jet na limitu,“ dodává Mexičan.

Marussia (Chilton 20./18. – Bianchi 19./22.)

Marussia do Kanady přijela velmi natěšená, a to i díky historickému výsledku ve Velké ceně Monaka. Zatím se zdá, že Bianchi v Montrealu na body dosáhne jen stěží. „Byl to perný den. Po našem výkonu v posledním závodě je to zklamání. Alespoň jsme tedy nasbírali nějaká data, která by nás mohla připravit na třetí trénink. V minulosti se nám už podařilo vypořádat se s problémy, a tak věřím, že nás čeká povedený víkend,“ řekl Bianchi. To Julesův kolega Max Chilton měl z prvních dvou pátečních tréninků výrazně lepší pocit. „Jsem potěšen s tím, kde jsem se ve výsledkové listině umístil. Myslím, že jsme z vozu dostali hodně. Zejména se mi vydařil druhý volný trénink. Zdálo se, že jsme dost konkurenceschopní. Doufejme tedy, že tento progres udržíme i pro zítřek,“ prohlásil Chilton.

Caterham (Kobajaši -/20. – Rossi 22./- Ericsson 21./21.)

„Teplota pneumatik, problémy s brzděním a přilnavostí, to dominovalo mému druhému tréninku,“ stěžuje si Kobajaši. „Na obou směsích pneumatik jsem se trápil se zahříváním pneumatik, což mě skoro stálo měřené kolo. Celý trénink jsem pak měl ještě problémy s přilnavostí. Rozhodně ještě máme co z tohohle balíku úprav dostat,“ dodává Japonec. Jeho týmový kolega Ericsson se s problémy s přilnavostí potýkal také, nicméně pochvaluje si počet odjetých kol. „33 kol v prvním tréninku znamenalo, že jsme mohli splnit většinu našeho programu. Zpočátku jsme měli malou přilnavost, ale ke konci tréninku jsme už začínali nacházet vyvážení, které dobře fungovalo,“ pochvaloval si Ericsson, který se v pátečních trénincích trápil i s problémem s brzdami.

Diskuse k článku

Napsat komentář