Nové starty vysvětleny

James Allison srozumitelně vysvětluje, co vše se při nové proceduře bude odehrávat.

3 Štítky: James Allison spojka start Zveřejněno 22. 08 2015 — Michal Mikoláš

Že starty do závodů ve formuli 1 doznají změn, už víte. James Allison srozumitelně vysvětlí, co vše se při nové proceduře bude odehrávat.

Inženýři budou mít na starty daleko menší vliv než v současnosti. Pokud se závodníkovi nepozdává bod, v jakém spojka zabírá, může ho přenastavit. Samozřejmě ale na vlastní nebezpečí. Ale proč tomu tak je? To fanouškům a médiím dosud prakticky nikdo nevysvětlil. K novým startovním procedurám se však na tiskové konferenci vyjádřil James Allison z týmu Ferrari:

„Celý ten proces je poměrně dlouhý a složitý, tak se to pokusím trochu zkrátit. Když se s autem rozjíždíte, trať poskytuje jistou úroveň přilnavosti. Totéž platí pro pneumatiku. Vaším cílem by mělo být využít co největší část potenciální přilnavosti, zároveň to ale nepřehnat a ani nepodcenit. Pokud jste supr dupr šikovní, můžete snadno a rychle poznat požadovanou úroveň. Pak může jezdec pustit spojku přesně v okamžik, kdy zabere s ideálním točivým momentem, tedy takovým, aby se pneumatika neprotáčela, ale ani nebyla nehybná.

Naší prací v průběhu víkendu je zjistit, jaká úroveň přilnavosti je dosažitelná. Tomu přizpůsobujeme nastavení spojky, aby na pokyn jezdce mohla zabrat v tu správnou dobu a převést bezvadný točivý moment na vozovku. Toto se děje, aniž by jezdec cokoliv nastavoval. V minulosti to bylo tak, že volant měl dvě spojky, z nichž jednu jezdec držel celou dobu a druhou v určitý okamžik pustil.

My inženýři spojku nastavujeme tak, aby zabrala v ten správný okamžik. Při zhasnutí světel ji pilot pustí a spojka zabere přesně v bodě, který je nastaven na druhém spojkovém pádle. A auto se rozjede. Tento postup se ale od nynějška zcela změní. Nemůžeme jezdcům radit ani nastavovat bod záběru v době mezi postavením vozu na rošt a samotným startem. Nyní je to všechno na jezdci, a jestli si usmyslí, že je záběrový bod nastaven špatně, je jen na něm, aby si spojku přenastavil. My můžeme klidně stát v garáži s otevřenou pusou a říkat si ´to ne, to nedělej´, ale nebudeme mít žádné páky na to, abychom jezdce zastavili,“ prozradil Allison.

Diskuse k článku

Napsat komentář