Nové starty vysvětleny

James Allison srozumitelně vysvětluje, co vše se při nové proceduře bude odehrávat.

3 Štítky: James Allison spojka start Zveřejněno 22. 08 2015 — Michal Mikoláš

Že starty do závodů ve formuli 1 doznají změn, už víte. James Allison srozumitelně vysvětlí, co vše se při nové proceduře bude odehrávat.

Inženýři budou mít na starty daleko menší vliv než v současnosti. Pokud se závodníkovi nepozdává bod, v jakém spojka zabírá, může ho přenastavit. Samozřejmě ale na vlastní nebezpečí. Ale proč tomu tak je? To fanouškům a médiím dosud prakticky nikdo nevysvětlil. K novým startovním procedurám se však na tiskové konferenci vyjádřil James Allison z týmu Ferrari:

„Celý ten proces je poměrně dlouhý a složitý, tak se to pokusím trochu zkrátit. Když se s autem rozjíždíte, trať poskytuje jistou úroveň přilnavosti. Totéž platí pro pneumatiku. Vaším cílem by mělo být využít co největší část potenciální přilnavosti, zároveň to ale nepřehnat a ani nepodcenit. Pokud jste supr dupr šikovní, můžete snadno a rychle poznat požadovanou úroveň. Pak může jezdec pustit spojku přesně v okamžik, kdy zabere s ideálním točivým momentem, tedy takovým, aby se pneumatika neprotáčela, ale ani nebyla nehybná.

Naší prací v průběhu víkendu je zjistit, jaká úroveň přilnavosti je dosažitelná. Tomu přizpůsobujeme nastavení spojky, aby na pokyn jezdce mohla zabrat v tu správnou dobu a převést bezvadný točivý moment na vozovku. Toto se děje, aniž by jezdec cokoliv nastavoval. V minulosti to bylo tak, že volant měl dvě spojky, z nichž jednu jezdec držel celou dobu a druhou v určitý okamžik pustil.

My inženýři spojku nastavujeme tak, aby zabrala v ten správný okamžik. Při zhasnutí světel ji pilot pustí a spojka zabere přesně v bodě, který je nastaven na druhém spojkovém pádle. A auto se rozjede. Tento postup se ale od nynějška zcela změní. Nemůžeme jezdcům radit ani nastavovat bod záběru v době mezi postavením vozu na rošt a samotným startem. Nyní je to všechno na jezdci, a jestli si usmyslí, že je záběrový bod nastaven špatně, je jen na něm, aby si spojku přenastavil. My můžeme klidně stát v garáži s otevřenou pusou a říkat si ´to ne, to nedělej´, ale nebudeme mít žádné páky na to, abychom jezdce zastavili,“ prozradil Allison.

Diskuse k článku

3 komentáře: “Nové starty vysvětleny”

  1. The_NooB napsal:

    Posaďte je do vozů ze 70-80 let. Uvidíme, kolik se jich odpíchne na první pokus. :mrgreen:

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Přinášíme to, co říkají představitelé F1. Ať jsou to jezdci nebo… v tomhle případě technický ředitel Ferrari. Což podle mého názoru není malá autorita.

    Přeberte si to už sami 🙂

    Paule:
    No četl jsem články ve kterých jezdci a další lidé okolo F1 psali že to žádná velké změna nebude ale tak jak to tady čtu tak bych řekl že to může být pořádná změna alespoň ze začátku než si na to všichni jezdci zvyknou a přizpůsobí se

  3. Paule napsal:

    No četl jsem články ve kterých jezdci a další lidé okolo F1 psali že to žádná velké změna nebude ale tak jak to tady čtu tak bych řekl že to může být pořádná změna alespoň ze začátku než si na to všichni jezdci zvyknou a přizpůsobí se

Napsat komentář