Pirelli si spletlo svou roli v F1

Pirelli si spletlo svou roli v F1

7 Štítky: Pirelli Pravidla Zveřejněno 7. 01 2016 — Tomáš Richtr

Pirelli vstupuje do své šesté sezony exkluzivního dodavatele pneumatik, a za tu dobu si firma ve formuli 1 vybudovala roli, která jí v žádném případě nenáleží. Roli, která navíc výrazně ovlivňuje chod F1, možnosti její soutěžní úrovně a která z velkých cen dělá ještě více komplexní paskvil, než musí nezbytně nutně být. Pirelli se do určité míry stalo regulátorem soutěže, což italsko-čínské firmě pochopitelně vůbec nepřísluší.

Pirelli jsem se léta zastával. Mělo nesmírně těžkou roli, když se vedení F1 rozhodlo pro “pneumatiky s uměle krátkou životností” po fantastické GP Kanady 2010. Stal se z toho středně velký skandál ještě před začátkem první sezony Pirelli v roce 2011, kdy ze strany jezdců bylo vyhrožováno “pěti nebo šesti” pitstopy během závodů. Nakonec to nebylo tak hrozné, ale nic to nemění na tom, že se z F1 vytratil element oné jízdy na hraně, na 100 %. Na pneumatikách, které takříkajíc lepí. Něco, co nám i dnes chybí.

Element pneumatik se v dalších letech stal nejvýznamnějším faktorem, který rozhodoval o rozdílech výkonů mezi týmy a auty. Šasi, motor, KERS… tyhle drahé systémy… všechno jako by se stalo nedůležité.

Při GP Belgie 2011 pneumatiky Pirelli nevydržely nastavení zvolené Red Bullem, také proto, že například odklon kol byl větší, než co říkaly “doporučené” parametry Pirelli. První náznak toho, že týmy musí s pneumatikami z tureckého İzmitu nakládat ‘jako v rukavičkách’. Jako s ‘princezničkama na hrášku’. Týmy nemohou volit rizika v cestě za vítězstvím. Místo toho musí dodržovat parametry, které se mezitím z “doporučených” staly “povinnými”. Z toho, kde má brilantní nápad a odvaha hrát rozdíl mezi vítězstvím a porážkou, se nyní stalo regulované prostředí, kde všichni budou dělat vlastně to samé.

Komentář: Pustit další dodavatele pneu do F1? Déjà vu

Zaštítilo se bezpečností a Pirelli si volilo konstrukci pneumatik takovou, která se hodila do jeho ‘image’ a PR strategie. Takovou, která i s ohledem na GP Velké Británie 2013 ovlivnila výsledky sezony. Je to Pirelli, které určuje směsi pneumatik pro tu kterou velkou cenu, a je to Pirelli, kterému to v posledních letech často nevyšlo. Pirelli má lví podíl na tom, že mnohé velké ceny poslední doby se staly nudným procesím s jedním pitstopem. Je to veskrze trapný paradox: Pirelli bylo vybráno proto, že má být odvážné. Dnes je ale konzervativní a nudné.

A u toho nezůstalo. Přišly další požadavky, na hodnoty tlaků a teplot pneumatik, které se přetavily v namátkové kontroly FIA. Pirelli se zaštiťovalo bezpečností, ale na bezpečnost Pirelli zapomnělo, když nechalo odstartovat Felipeho Massu na pneumatikách vykazující “nebezpečné parametry”. Místo toho, aby Massu “bezpečnostní požadavky” uchránily, nechalo Pirelli Massu odstartovat v loňském závodě na domácí půdě jen proto, aby jej pak FIA diskvalifikovala ze závěrečných výsledků. Logika postavená na hlavu a naruby. Koly vzhůru.

Týmy si chtěly volit směsi pneumatik samy. Zatížené palbou kritiky Pirelli rozšířilo rozsah směsí ze čtyř na pět, ale zase řeklo něco v tom smyslu: ‘nene, týmy jsou hloupé, to MY budeme určovat, na jakých pneu se bude jezdit’. Vzniklo z toho zparchantělé pravidlo, kterému nerozumí ani jeho tvůrci. Důležitost ješitného šéfa Pirelli Motorsport vstoupila Paulu Hemberymu do hlavy, a už ji nedokázal pustit.

A jak trefně poznamenal Pat Symonds, chytrý člověk s černým svědomím, v této konstelaci týmy brzy konvergují k identickým volbám sad pneumatik.

A my dodáváme: všichni budou o to víc dělat více toho stejného než kdykoli před tím, jen to bude skrze dražší, složitější a méně srozumitelnější cestou než kdykoli dříve. Jak typické pro moderní dobu. F1 tím spíše. Pirelli si v F1 vybudovalo roli, která mu nesluší, a které na úkor F1 zneužívá.

Diskuse k článku

Napsat komentář