Klíč k přilákání mladé generace – samotné závody už netáhnou, chce to doprovodné akce

Není žádným tajemstvím, že královna motorsportu strádá na fanoušcích. Existuje ale způsob, jak přitáhnout zpět novou generaci přímo na závodní okruhy. Návod ukázala Austrálie, která jako první využila síly hudby a dala dohromady obě sorty lidí – tedy příznivce muziky a závodů. Je to ten správný recept? Na úvod je třeba vyseknout poklonu samotným promotérům…

Štítky: F1 Zveřejněno 3. 05 2016 — Josef Nekvinda

Není žádným tajemstvím, že královna motorsportu strádá na fanoušcích. Existuje ale způsob, jak přitáhnout zpět novou generaci přímo na závodní okruhy. Návod ukázala Austrálie, která jako první využila síly hudby a dala dohromady obě sorty lidí – tedy příznivce muziky a závodů. Je to ten správný recept?

Na úvod je třeba vyseknout poklonu samotným promotérům závodů, kteří se nikdy předtím neobtěžovali dát do automobilových závodů víc než v současné době. Víc než bylo nutné. Vlastně ani nevěděli a nemuseli řešit, jak něčeho takového docílit, protože to hlavní se přece jen dělo na závodní dráze.

Dnes je to především o tom přidat ‚to něco navíc‘. Mohou to být různé doprovodné akce okolo okruhu, ale i statické zobrazovací tabule s dalšími informace o závodě či jiné taháky. Proti tomu ale stojí v kontrastu otázka pořadatelů – proč utrácet více, než je třeba? (obzvláště přihlédneme-li k ceně, jakou musí platit za samotné pořádání závodu F1).

Časy se pochopitelně mění a s nimi i to, jak v těchto dnech fanoušci nahlíží na automobilové závody, respektive formuli 1. S tím pak jde ruku v ruce i to, jak přilákat davy přímo na okruh. Prvním předpokladem možného úspěchu je dostupnost takového místa, ale ani tak neexistují žádné záruky, že lidé skutečně přijdou. Velkou roli jistě hraje i hromadná doprava, zvláště v dnešní době, kdy je potřeba přemýšlet o ekologickém dopadu spíše samotných diváků než aut pohybujících se na dráze.

Pakliže se toto povede, klíč už pak leží v oněch doprovodných akcích. A těmi nejčastěji jsou koncerty. Na tuto notu se již mnozí z hostitelů naladili a dávají tak možnost držitelům vstupenek na závody vyrazit současně i za kulturou. Ve skutečnosti se nejedná o nový koncept uvedený do pohybu. Už ve fázi návrhů okruhů se kdysi počítalo s těmito postranními úmysly, proto zázemí nabízí i potřebnou infrastrukturu a prostory pro takové druhy akcí. Režijní náklady tak nemusí nutně šplhat do nesmyslných výšek. A co si budeme povídat, spojit formuli 1 s některým z koncertů megastar prostě musí být zážitek.

Ba co víc, hudba v tomto směru může propojit fanoušky muzikantů s těmi, kterými disponuje královna motorsportu. Tomu se ještě stále říká fair trade, neboli férový obchod. První takové koncerty se objevily už v roce 1980 a průkopníky v tomto směru byli pořadatelé v Austrálii. Tahákem tehdy byla zpěvačka Cher nebo Tina Turner. Od té doby se začala myšlenka šířit v podstatě rychlostí formuli 1 vlastní. Mohli jsme tak v průběhu let být svědky doprovodných koncertů Paula McCartneyho, Eltona Johna, Pink Floyd, Lennyho Kravitze, z mladší generace pak třeba Katy Perry, Pharrella Williamse, Justina Biebere, Eminema, Rihanny, Linkin Park, The Killers a spousty dalších, nad kterými bychom tu ztratili pěkných pár řádků.

Jak vidno, hudební vystoupení se staly nedílnou součástí děje Grand Prix víkendu a vyvrcholení pak nastává v exotických destinacích, jako je Singapur nebo Abú Dhabí. Zde dokonce pořadatelé došli tak daleko, že uzavřeli v roce 2009 partnerskou dohodu mezi FOA a Universal Music Group. Z dosud neobjasněných důvodů ale došlo k rychlému pozastavení této činnosti (s největší pravděpodobností byla na vině finanční stránka věci) a již nedošlo k obnovení smlouvy. Zdá se ale, že i panu E se tato myšlenka zalíbila a promotéři závodu od něho dostali zelenou.

Cílem toho všeho v konečném důsledku je rozšířit nabídku nad rámec závodění a navodit jakousi festivalovou atmosféru, která bude formuli 1 každý rok generovat nové fanoušky. Adeilade vytyčilo prvotní směr, ale stále je to město „pouze“ s milionem obyvatel a existuje tu jistá převažující náklonnost k závodům. Melbourne je město o třech milionech obyvatel a zde už je viditelná tendence tíhnout spíše ke koncertům. Je spousta míst, která na tomto poli odvádějí velmi dobrou práci – již zmiňovaný Singapur, nesmíme zapomenout na Monako, v Austinu to vypadalo, že hned od počátku pochopili jak na to. Hlavní myšlenkou tedy je, že místo musí být pečlivě vybráno.

Katastrofou pak ovšem je, když do tohoto procesu zasáhne počasí. Přijde ztrátový rok a vlády, které stály za okruhy se snaží vykroutit ze svých závazků. Příkladem za všechny je právě Austin. Naštěstí se zdá, že COTA je zachráněna a pro letošek zkusí nějaký nový obchodní model právě skrze hudbu. Získali k tomu Taylor Swiftovou, která letos neplánuje koncertovat nikde jinde než právě v amfiteátru u okruhu pro 14 tisíc lidí. Jak sama přiznala (a svědčí o tom její fanouškovská základna i výplatní páska), v současné době nepotřebuje práci, ale rozhodla se svým uměním pomoci.

Čtěte dále: Speciál: Formule 1 už nepatří Evropě

Jsou místa, kde ví, jak zorganizovat závody, aby přilákali velké množství mladých fanoušků. Nesmí však zapršet

Jsou místa, kde ví, jak zorganizovat závody, aby přilákali velké množství mladých fanoušků. Nesmí však zapršet

Diskuse k článku

Napsat komentář