Speciál: Formule 1 už nepatří Evropě

Dlouhotrvající komerční průšvih F1 nastal již před 16 lety. V roce 2000 skončila éra, která byla pro F1 velmi úspěšnou. A třebaže se tomu dá dnes těžko uvěřit, úspěšnou byla díky zcela výjimečnému vizionářství Bernieho Ecclestona. Ecclestone viděl věci, kteří ostatní neviděli nebo jim prostě nevěřili. A udělal z F1 jeden z nejlukrativnějších byznysů světa.…

4 Štítky: Bernie Ecclestone CVC Finance Zveřejněno 27. 03 2016 — Tomáš Richtr

Dlouhotrvající komerční průšvih F1 nastal již před 16 lety. V roce 2000 skončila éra, která byla pro F1 velmi úspěšnou. A třebaže se tomu dá dnes těžko uvěřit, úspěšnou byla díky zcela výjimečnému vizionářství Bernieho Ecclestona. Ecclestone viděl věci, kteří ostatní neviděli nebo jim prostě nevěřili. A udělal z F1 jeden z nejlukrativnějších byznysů světa. Ale ta éra stála na jiných principech, než které existují dnes. Že se s těmi novými neumí Ecclestone vypořádat, to je téma na zcela jinou kapitolu.

Pojďme si ale připomenout, co se v onom zmíněném roce 2000 vlastně stalo. Vyprávění zjednodušíme, protože kroků, procesů a firem, které tvořily sled dalších událostí, je nespočet.

Ecclestone chtěl s formulí 1 na burzu už v roce 1997. A také chtěl využít umění tehdejších mediálních magnátů. Pro ten účel vytvořil Ecclestone společnost SLEC, která soustředila veškeré aktivity F1. A kontrolní podíl v této společnosti následně prodal ambiciozní německé mediální skupině EM.Entertainment. Byl to velmi nezdravý úsudek, protože EM.Entertainment si ukousla příliš velké sousto a musela se následně práv na F1 zbavit. Celou situaci zachránil německý mediální magnát Leo Kirch a jeho Kirch Group. Jenomže víte co? Kvůli enormním dluhům za nakoupená práva různých sportů a snaze zavést produkt placených televizí společnost v roce 2002 zkolabovala.

Není bez zajímavosti, že již tenkrát představitelé automobilek ze strachu z úbytku obecenstva (a tím pádem viditelnosti komerčních partnerů) bojovali proti placeným televizím.

Leo Kirch si půjčil hodně peněz od trojice bank Bayerische Landesbank, Lehman Brothers a JPMorgan Chase. Ne zrovna uctivá jména, že? Přesto těmto lidem, o jejichž charakteru nejlépe vypovídá film Sázka na nejistotu, spadla do klína faktická kontrola nad formulí 1.

Ano, můžete – a asi správně – usoudit, že Ecclestonova hamižnost a nenažranost zapříčinila v konečném důsledku to, že nad F1 sám ztratil kontrolu. A nemá ji dodnes. A to se tenkrát hodně snažil, když kvůli boji o návrat k moci skončil před právníky zvýšených bank u sudou. Neuspěl.

Ale banky nechtějí dělat promotéra sportu. Chtějí vydělávat peníze, ať už to v moderní době znamená cokoli. A tak se závěrem roku 2005 novým majitelem práv na F1 stala investiční skupina CVC Capital Partners. Jak transferu práv Ecclestone pomohl, jistě sami víte: Manažer jedné z bank Gerhard Gribkowsky pomohl Ecclestonovi za úplatu hodnotu práv F1 podcenit, takže CVC k F1 přišla dost lacino. Gribkowsky šel do kriminálu a Ecclestone se mu pro českého laika nějakým zázrakem vyhnul finančním vykoupením ze spárů německé spravedlnosti.

A tak jsme se dostali tam, kde jsme dnes. Kontrolu nad F1 má investiční společnost. Investiční společnosti vidí do všeho, jen ne do duše toho, co kupují nebo vlastní. Šéfem F1 tak není Bernie Ecclestone, ale prezident CVC Donald Mackenzie. Ecclestone je – zlým jazykem řečeno – jeho poskok.

A tady leží odpovědi na všechny vaše otázky. Ecclestona a Mackenzie totiž nedělají nic jiného než chladnokrevný byznys. A i když byznysmeni se mnou nebudou souhlasit, chladnokrevný byznys je neuvěřitelně a často pitomě krátkozraký. CVC se snaží dostat F1 na burzu v Singapuru, a také proto jsou s týmy uzavřeny tak extrémně jednostranně nevýhodné smlouvy.

CVC v roce 2006 zaplatila 1,2 miliardy liber. Neoficiální odhady hovoří, že si CVC od té doby vydělala 2,8 – 3,5 miliardy liber. V roce 2014 činil obrat sportu 1,1 miliardy. Téměř 60 % těchto peněz jde do kapsy týmům F1. Dnes si CVC formuli 1 cení na 6 miliard liber.

Ptáte se, proč končí tradiční evropské okruhy a F1 expanduje na Východ, do Asie a nově také Ameriky? Forbes přinesl neuvěřitelná čísla hodnot poplatků za hostování velkých cen F1. Jejich průměrná hodnota z 19 milionů dolarů v roce 2007 vyrostla na 33 milionů v roce 2016. Existuje okruh, který je ochoten zaplatit téměř 90 milionů.

Average-sanction-fees

Takhle to vypadá hezky, ale případy Turecka, Koreje, Indie, Austinu, Ázerbájdžánu… ukazují, že takové ceny jsou nerentabilní. Žádají si enormní dotace, které jsou mnohdy zkorumpované. Spíše než o postupný rozvoj se jedná o předávkování, které může mít katastrofální následky.

Co bude následovat? Již několik měsíců se diskutuje možnost prodeje práv na formuli 1 z CVC na někoho z Kataru. Evropa je ve své akceschopnosti paralyzovaná, jak ukazují mnohá témata dnešní doby. Ale jsou v oblastech typu střední a dálný Východ, Asie či Amerika dostupné potřebné objemy ZDRAVÝCH peněz? To si netroufám odhadnout, ale bojím se, že se jedná jen o nějaké krátkodobé nadšení.

Pokud se ale mýlím, pak to znamená jediné: F1 už nepatří Evropě.

Čtěte dále: Evropské závody jsou v ohrožení, přestože jejich počet vzrostl

Jeden příklad za všechny – Turecko bylo považováno za atraktivní okruh. To mu ale na udržení v kalendáři F1 nestačilo

Jeden příklad za všechny – Turecko bylo považováno za atraktivní okruh. To mu ale na udržení v kalendáři F1 nestačilo

Diskuse k článku

Napsat komentář