Kdo má letos nejlepší starty? Smutným rekordmanem je Räikkönen
Kdo z pilotů má na startu nejrychlejší reflexy a nejvíce štěstí? Kdo by naopak měl na sobě ještě zapracovat? Právě na tyto otázky hledal odpověď web Sky Sports. V této sezoně Mercedes už několikrát ukázal, jak je důležitý start; naposledy na Monze. Lewis Hamilton sice startoval z pole position, ale pár okamžiků po zhasnutí červených…
Kdo z pilotů má na startu nejrychlejší reflexy a nejvíce štěstí? Kdo by naopak měl na sobě ještě zapracovat? Právě na tyto otázky hledal odpověď web Sky Sports.
V této sezoně Mercedes už několikrát ukázal, jak je důležitý start; naposledy na Monze. Lewis Hamilton sice startoval z pole position, ale pár okamžiků po zhasnutí červených světel se propadl až na šesté místo. Nakonec skončil druhý díky faktu, že na italském okruhu se dá relativně snadno předjíždět. V Singapuru by zřejmě takové štěstí neměl.
V následující statistice je zohledňováno prvních čtrnáct závodů sezony 2016. Započítána je vždy pozice na startu a pozice na konci prvního kola, které pilot dokončil. To znamená, že například Velká cena Španělska se pro mercedesy nepočítá. Piloti se vyřadili pár sekund po startu, a tím pádem nedokončili první kolo.
K další kolizi došlo například v GP Belgie mezi Maxem Verstappenem a piloty Ferrari. Všichni zúčastnění sice ztratili velké množství pozic, ale své první kolo dokončili. To znamená, že tento start byl zohledňován. Není velkým překvapením, že obecně piloti startující vepředu ztrácí více pozic než chvost pole. Proto nejlepší obrázek vyplývá ze srovnání mezi týmovými kolegy.
Z Mercedesu je na tom o něco lépe Lewis Hamilton, který ztratil celkem tři místa. Jeho týmový kolega Nico Rosberg ztratil míst devět. Toto číslo je ale ovlivněno řadou technických potíží, které Hamiltona donutily startovat ze zadních pozic. Tím pádem měl mnohem větší prostor pro předjíždění.
U Red Bullu se daří lépe Danielu Ricciardovi. Australan se propadl o čtyři pozice, zatímco Max Verstappen o šest. Mladý Holanďan ale mohl dosáhnout lepšího výsledku. Na začátku sezony závodil pro Toro Rosso, kde startoval více vzadu a mohl získat podstatně více pozic. Konkrétně Verstappen letos startoval průměrně ze sedmého místa, Ricciardo ze čtvrtého.
Velký rozdíl nabízí srovnání Ferrari. Suverénně nejhůře startoval Kimi Räikkönen, dohromady ztratil třicet pozic. Toto hrozivé číslo je ovlivněno nepovedenými starty v Číně a Belgii, kde ztratil celkem 35 míst. Naopak Sebastian Vettel ztratil jen osm pozic. Nutno dodal, že u Vettela bylo započítáno jen dvanáct závodů. Němec hned dvakrát nedokončil první kolo.
Nejlepším pilotem z pohledu získaných startovních pozic je Fernando Alonso s číslem sedmadvacet (ze třinácti závodů). Velmi dobře odstartoval například v Belgii, kde získal deset pozic. Španěl má výrazný náskok na svého týmového kolegu Jensona Buttona se skórem mínus jedna (ze čtrnácti závodů). Brit měl před letní přestávkou mnohem lepší výsledky. Statistiku mu pokazily poslední dva závody, kde ztratil celkem devatenáct míst.
Největší rozdíl nabízí Haas. Romain Grosjean získal celkem devatenáct míst, zatímco jeho týmový kolega jich jedenáct ztratil. To Mexičana zařadilo na druhé místo od konce. Jeho výsledky ovlivnil například start na Monze, kde ztratil deset pozic. U obou pilotů je započítáno čtrnáct závodů.
Velmi dobrého čísla dosáhl také Pascal Wehrlein u Manoru, a to zisk šestadvaceti pozic ze čtrnácti závodů.
Průměrná ztráta a zisk
Absolutně nejlepší průměrnou startovní pozici má na svém kontě Nico Rosberg, a to 1,7. Druhý je Daniel Ricciardo, který průměrně startoval čtvrtý. Za ním jsou piloti Ferrari. Lewis Hamilton se v tomto žebříčku umístil až na pátém místě. Průměrně startoval z 5,8 místa, což je opět ovlivněno technickými problémy.
Poměrně velký rozdíl ve startovních pozicích můžeme vidět u Williamsu. Zatímco Valtteri Bottas průměrně startoval 7,4., Felipe Massa až 10,2. Fin je známý pro své konzistentní výsledky, což se projevilo i v této statistice. Jeho průměrná pozice na startu je naprosto stejná s koncem prvního kola.
Sergio Pérez má sice náskok šestnácti bodů na svého týmového kolegu Nika Hülkenberga. Na druhou stranu Němec se může pochlubit konzistentními výsledky, lepší startovní pozicí i umístěním na konci prvního kola.
U Renaultu je na tom lépe Jolyon Palmer. Oproti Magnussenovi se mu daří v kvalifikacích i na koncích prvního kola. Zajímavé výsledky nabízí také Sauber. Felipe Nasr má sice lepší startovní pozici, ale na konci prvního okruhu se čísla pilotů téměř srovnala.
Starty v Singapuru
Velká cena v Singapuru byla představena teprve v roce 2008. Průměrně na závod vychází 26,4 předjížděcích manévrů. Pro srovnání – letos vychází průměrně 51,4 předjetí na závod.
Vítěz zde startoval průměrně ze třetího místa, což naznačuje, že pole position v Singapuru neznamená vše. Na druhou stranu, vítězem uplynulých tří ročníků je pilot, který startoval z prvního místa.
Okruh Marina Bay může nabídnout výsledky všeho druhu. V roce 2010 Fernado Alonso zvítězil s náskokem pouhých třech desetin sekundy. O tři roky později si Vettel spravil chuť a závod ovládl s náskokem 32,6 sekundy.
Historické statistiky dokazují, že dobrý start může pilotům výrazně ulehčit práci. Na druhou stranu startovní pozice neznamená vše.
Čtěte dále: Mercedes není pro GP Singapuru favoritem. Překvapí Red Bull, Ferrari nebo někdo úplně jiný?
Diskuse k článku