Honda jde do rizika, ale věří ve slibnou budoucnost. Se spalovacím motorem chce začít od nuly
Šéf programu Hondy pro F1 Yusuke Hasegawa poskytl obsáhlý rozhovor, ve kterém vysvětlil například příčiny letošních potíží Hondy se spolehlivostí. Hasegawa je současně vděčný za prokázaný pokrok a zlepšující se spolupráci s McLarenem. Po zklamání z loňského roku, když se automobilka ze země vycházejícího slunce opět vrátila do formule 1, byl projekt pohonné jednotky značně…
Šéf programu Hondy pro F1 Yusuke Hasegawa poskytl obsáhlý rozhovor, ve kterém vysvětlil například příčiny letošních potíží Hondy se spolehlivostí. Hasegawa je současně vděčný za prokázaný pokrok a zlepšující se spolupráci s McLarenem.
Po zklamání z loňského roku, když se automobilka ze země vycházejícího slunce opět vrátila do formule 1, byl projekt pohonné jednotky značně upraven a vylepšen. Honda věří, že základy motoru jsou nyní mnohem jistější než v minulosti. Co se zlepšilo je i vztah s McLarenem. Příští rok má Honda přijít s kompletně novým konceptem, kde už by měly být všechny slabiny definitivně odstraněny.
Nedávné problémy se spolehlivostí významný pokrok moc nenaznačují. Šéf projektu Hondy ve formuli 1 Yusuke Hasegawa se však vyjádřil, že nespolehlivost nebyla způsobena chybami v návrhu motoru ani výrobním procesem, nýbrž proto, že se tým snažil dostat až za hranice možností ve snaze posunout se dál.
„Můžu to jednoduše vysvětlit. Během zimních testů jsme si mysleli, že náš výkon bude stačit k zisku bodů. Takže jsme se rozhodli začít sezonu s velmi konzervativním nastavením, jelikož spolehlivost byla naším primárním cílem.
Ale po Velké ceně Číny, kde jsme skončili dvanáctí a třináctí, jsem si uvědomil, že pouhé dojetí nic neznamená. Tím pádem jsme začali více riskovat. Od Ruska jsme začali nastavovat vůz na vyšší výkon, což samozřejmě přineslo i pár problémů se spolehlivostí. Ale nějaké riziko jsme podstoupit museli.
Problémy byly způsobeny tím, že jsme potřebovali vyšší výkonnost. Proto jsme představili třetí specifikaci motoru ještě před tím, než jsme ji pořádně otestovali a vyladili. Ve Spa a na Monze jsme tak měli několik poruch.“
Cíl pravidelně sbírat body a dostávat se do třetí části kvalifikace byl splněn. Přeskočení Toro Rosso v šampionátu podle Hasegawy znamená, že rozdíl mezi jejich pohonnou jednotkou a motorem Ferrari se oproti loňsku snížil minimálně na polovinu.
Zajímavé je, že Hasegawa nevěří, že by u Hobdy dosahovali rychlejšího pokroku než minulý rok. Důvod je ten, že loňský pokrok byl schován kvůli špatné spolehlivosti. „Minulý rok bylo velmi těžké hodnotit zlepšení, protože jsme měli velké problémy se spolehlivostí. Ale motor se vyvíjel a vylepšoval velmi rychle. Z tohoto pohledu letošní rok neznamená velký rozdíl. Ve skutečnosti jsme pyšní, že dosahujeme podobného pokroku jako loni.“
Velký rozdíl oproti loňsku je mnohem těsnější spolupráce s McLarenem. Letos probíhá komunikace mezi oběma společnostmi mnohem lépe, když i šéf týmu Eric Boulllier velmi často cestuje do Japonska, aby osobně dohlížel na vývoj.
„Vztahy se zlepšují, ale to je přirozené, protože se jedná již o druhý rok vzájemné spolupráce. Komunikace a konverzace je teď mnohem bližší, což je velmi přínosné. Mluvíme spolu opravdu často. Není zde nic, co by nás rozdělovalo,“ potvrdil Hasegawa.
Příští rok bude všechno jinak. Systém žetonů se zruší a výrobci tak budou moc motor neomezeně vylepšovat. Honda toho hodlá využít k radikálním krokům. „Příští rok bez žetonů můžeme kompletně přestavět motor. Takže se spalovacím motorem začneme od nuly. Ten bude znamenat největší rozdíl.“
Na otázku, kde očekává, že příští rok budou, Hasegawa odvětil: „To je obtížné předpovídat. Opravdu rád bych vám to řekl, ale nejsem si jistý.“
Čtěte dále: Honda v Malajsii nasadí „velká vylepšení“. Podle Buttona mohou pomoci k boji s Ferrari
Diskuse k článku